استقبال وزارت خارجه عربستان از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه


نویسنده: عدنان نگاری

وزارت امور خارجه عربستان سعودی و پادشاهی سعودی از تصمیم اولیه دادگاه بین‌المللی در روز جمعه که با هدف توقف هرگونه اقدام و بیانیه‌ای با هدف نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه صادر شد، استقبال کرد.
دادگاه عالی سازمان‌ملل که سال گذشته در مورد پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل مطرح کرده بود حکم موقت صادر کرده بود و از دستور آتش بس در منطقه محصور خودداری کرد، این‌بار از اسرائیل خواست تا تلفات و خسارات ناشی از حمله نظامی خود را به آن‌جا محدود کند. همچنین در همین راستا وزارت امور خارجه عربستان سعودی قاطعانه با اعمال اشغالگری اسرائیل و نقض کنوانسیون ملل متحد در مورد نسل کشی مخالفت کرد.
این وزارتخانه همچنین از تلاش‌های آفریقای جنوبی قدردانی کرد و بر اهمیت اقدامات جامعه بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در غزه، حمایت از مردم فلسطین و مسئول دانستن نیروهای اشغالگر اسرائیل برای هرگونه نقض قوانین بین‌المللی تاکید کرد. در جاهای دیگر در جهان عرب، وزارت خارجه قطر از اقدامات موقتی که توسط دیوان بین المللی دادگستری دستور داده شده استقبال کرد و آنها را پیروزی بشریت و عدالت بین المللی خواند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه عرستان سعودی، کویت نیز از این گام مهم در مناقشه استقبال کرد و بر ضرورت پیروی اسرائیل برای احترام به این تصمیم و همچنین اصول حقوق بین الملل، حقوق بشردوستانه و قطعنامه‌های سازمان ملل‌متحد تاکید کرد.
امارات متحده عربی همچنین از احکام اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد و بر اهمیت تامین حفاظت از غیرنظامیان و تضمین ورود و ارسال کمک‌های بشردوستانه و امدادی فوری، پایدار و بدون مانع تاکید کرد. امارات از طریق بیانیه وزارت امور خارجه سعودی، همچنین بر اهمیت دستیابی به راه حل دو دولت با یک کشور مستقل فلسطینی تاکید کرد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها