وزرای خارجه عربستان و مصر خواستار آتش بس در غزه شدند


نویسنده: عدنان نگاری

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان روز یکشنبه خواستار آتش بس فوری در نوار غزه شد تا امکان ورود کمک‌های بشردوستانه فراهم شود و راهی برای حل سیاسی بحران براساس تصمیمات دو کشور هموار شود.
فیصل بن فرهان در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در قاهره گفت:«امروز در مورد مکانیسم‌های همکاری و وضعیت فلسطین به بحث و گفت و گو پرداختیم و به نتایج امیدوار کننده‌ای رسیدیم.»این دو مرد پیش از این ریاست جلسه کمیته پیگیری و مشورت سیاسی مصر و عربستان را بر عهده داشتند که شامل بررسی تلاش‌های کشورهایشان برای یکپارچگی اقتصادی و رفع موانع سرمایه‌گذاری بود.
احمد ابوزید سخنگوی خارجی مصر در ادامه مباحث مربوطه افزود گفت:«رایزنی‌های فشرده در دستور کار هیئت‌های مصر و عربستان سعودی برای ایجاد مکانیسم‌هایی برای همکاری در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی و هماهنگی در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای به‌ویژه وضعیت غزه قرار گرفته و در حال وقوع است.» 
فیصل بن فرحان گفت که رویدادهای اخیر در منطقه اهمیت تثبیت روابط بین عربستان سعودی و مصر را نشان داده است. وی همچنین افزود:«ما به همکاری با مصر برای حل بحران کنونی غزه ادامه خواهیم داد و اقدامات بین‌المللی برای حل این بحران باید اجرا شود.» وی همچنین از اسرائیل خواست که به قوانین بین المللی پایبند باشد و گفت عربستان سعودی مجازات دسته جمعی مردم فلسطین توسط اسرائیل که نقض چنین قوانینی است، رد می‌کند.
شکری درخواست مصر را برای آتش بس در نوار غزه برای اجازه ورود امن کمک‌های بشردوستانه تجدید کرد و گفت:'«در این نشست موضوعات مختلفی از جمله تحولات اخیر در دریای سرخ مورد بررسی قرار گرفت و از همه طرف‌ها خواست به قوانین تجارت بین‌المللی و آزادی دریانوردی احترام بگذارند.»
شکری همچنین گفت که از تصمیم چندین کشور مبنی بر تعلیق کمک‌های مالی خود به UNRWA، آژانس سازمان‌ملل متحد که از پناهندگان فلسطینی حمایت می‌کند، شگفت زده و عمیقا نگران است. زیرا این امر تنها منجر به رنج بیشتر مردم بی‌گناه خواهد شد. آیا این اقدام با سیاست مجازات دسته جمعی که علیه غیرنظامیان در غزه استفاده می‌شود مرتبط است؟

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها