بهترین جاذبه‌های طبیعی قشم



جزیره قشم یکی از بهترین جزایر جنوب کشور برای دوستداران طبیعت است. با سفر به این جزیره جذاب و دیدنی می‌توانید انواعی از پدیده‌های طبیعی نظیر دره، غار، ساحل و جنگل حرا را تماشا کنید. اگر می‌خواهید تجربه متفاوتی از جنوب گردی را در فصل سرد سال تجربه کنید، حتماً به این جزیره زیبا و دیدنی سفر کنید. اما بهتر است قبل از شروع سفرتان با جاذبه‌های طبیعی این جزیره بیشتر آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم بهترین جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم را معرفی کنیم.

 

تنگه چاه کوه

یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی که می‌توانید با خرید بلیط تهران قشم به دیدن آن بروید، تنگه چاه کوه است. این تنگه از مجموعه‌ای از کوه‌ها و صخره‌ها تشکیل می‌شود. در درون آن چاه‌های متعددی وجود دارد که عمق آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. تنگه به معنی یک دره ژرف یا باریک است. تنگه چاه کوه از آن دسته از تنگه­هایی است که یک گذرگاه باریک دارد. حتماً برای عبور از این تنگه از کمک راهنمای محلی باتجربه استفاده کنید.

 

دره ستارگان

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم دره ستارگان است. این دره از پدیده‌های مختلفی نظیر کوه، دره و صخره تشکیل می‌شود. دره ستارگان در اثر فرسایش آبی و بادی شکل گرفته است؛ به همین دلیل اشکال متفاوت و حتی عجیب‌وغریبی را می‌توانید در این دره تماشا کنید.

مردم بومی قشم بر این باورند که این دره در اثر برخورد یک ستاره به این بخش از جزیره قشم، شکل‌گرفته است و به همین دلیل به آن دره ستارگان گفته می‌شود. یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپ کردن و مشاهده‌ی آسمان پرستاره جزیره قشم بالای صخره­های این دره است.

 

 

جنگل حرا

یکی از پدیده‌های طبیعی جذابی که تنها می‌توانید در چند نقطه از جنوب کشور مشاهده کنید، جنگل­های حرا است. جنگل­های حرا در هنگام بالا آمدن سطح آب دریاها به زیر آب فرو می‌روند. ریشه‌های درهم‌تنیده درختان حرا به شوری آب مقاوم­اند. زمانی که آب دریا پایین می‌آید، این درختان محلی برای رفت‌وآمد پرندگان مختلف می‌شوند. از جمله پرندگانی که احتمالاً بتوانید در هنگام بازدید از جنگل‌های جزیره قشم رصد کنید، می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • فلامینگو
  • پلیکان
  • مرغ ماهی‌خوار
  • حواصیل

 

جزیره ناز

جزیره یا جزایر ناز یکی دیگر از پدیده‌های طبیعی است که می‌توانید در سفر به جزیره قشم از آن‌ها بازدید کنید. این جزایر شامل سه صخره می­شوند که با پایین آمدن آب دریا مسیر دسترسی به آن‌ها فراهم می‌شود. حتی با پای پیاده نیز می توانید این مسیر را طی کنید و به دیدن این جزیره زیبا بروید. اگر به‌دنبال محیط‌های طبیعی بکر و جذاب برای آرامش گرفتن یا حتی عکاسی هستید، جزیره ناز را از دست ندهید.

 

 

غار نمکدان

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم که با خرید تور قشم امکان بازدید از آن فراهم می‌شود، غار نمکدان است. این غار زیبا و شگفت‌انگیز از قندیل‌های نمک تشکیل شده است. فاصله این غار تا مرکز شهر قشم به ۹۰ کیلومتر می‌رسد. برای دسترسی به این غار حتماً باید بخشی از مسیر را پیاده‌روی کنید؛ پس حتماً کفش مناسب کوهنوردی همراه خود داشته باشید.

 

 

غار خربس

 غار خربس یکی از متفاوت‌ترین غارهای جزیره قشم است. این غار توسط انسان‌های گذشته ساخته‌شده است و به‌نوعی غار دست­ساز به‌حساب می‌آید. این غار از مجموعه‌ای از حفره‌های کوچک در دل یک کوه تشکیل می‌شود که در زمان‌های خیلی دور انسان‌ها برای داشتن سرپناه اقدام به ساخت آن کرده‌اند. بهترین زمان برای بازدید از این غار اوایل صبح یا نزدیک غروب است. در این مدت می­توانید به‌راحتی از بخش‌های این مجموعه سرباز دیدن کنید؛ بدون آنکه نور خورشید شما را اذیت کند.

 

 

دره تندیس‌ها

دره تندیس‌های جزیره‌ی قشم برای علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعت‌گردی یکی از بهترین جاذبه‌های این جزیره به‌حساب می‌آید. این دره زیبا با صخره‌های جذاب و سر به فلک کشیده‌اش محیطی بی‌نظیر و متفاوت را خلق کرده است. اگر اهل عکاسی هستید، حتماً دوربین خود را همراه ببرید تا بتوانید از پدیده‌های جذاب این دره عکس بگیرید. جالب است بدانید که این دره میلیون‌ها سال قبل زیر آب بود. علت شکل‌گیری این دره فرسایش‌های آبی و بادی است.

 

 

سد گوران

اگر بلیط هواپیما قشم را خریداری کرده‌اید تا از تمام پدیده‌های طبیعی جذاب جزیره قشم دیدن کنید، حتماً سد گوران را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. روستای گوران در غرب جزیره قشم قرار دارد. این روستا در زمان‌های گذشته محل اقامت زرتشتیان بوده است. در این روستا یک سد تاریخی وجود دارد که به گفته برخی از افراد زمان ساخت آن از دوره هخامنشیان شروع می‌شود و تا دوره ساسانیان ادامه دارد.

 

 

دره مجسمه‌ها

یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم دره­ای زیبا به نام دره مجسمه‌ها است. این دره زیبا و جذاب دارای صخره‌هایی است که اشکال عجیب‌وغریبی دارند. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، می‌توانید مسیر جذاب این دره را طی کنید تا در انتها خودتان را بر فراز صخره‌ای پیدا کنید که روبرویتان دریای زیبای خلیج‌فارس قرار گرفته است. می‌توانید بعد از طی کردن این مسیر، چنددقیقه‌ای را بر روی این صخره بنشینید، از زیبایی‌های منظره اطرافتان لذت ببرید، عکاسی کنید و کمی لذت و آرامش را تجربه کنید.

 

دره سکوت

دره سکوت نیز یکی دیگر از دره‌های زیبای جزیره قشم است که حتماً باید به آن سر بزنید. برای رسیدن به این دره نیز نیاز به پیاده‌روی دارید. در مسیر پیاده‌روی­تان می‌توانید صخره‌های نمکی با رنگ‌های متنوع را مشاهده کنید پدیده‌های طبیعی جذابی که شاید در کم‌تر بخشی از کشور ایران امکان تماشای آن وجود داشته باشد. همان‌طور که از نام این دره پیداست، در هنگام پیاده‌روی در آن، به‌احتمال زیاد صداهای کمی را در اطراف خود بشنوید. اگر کمی بایستید، متوجه فضای آرامش‌بخش و بی‌سروصدای این دره می­شوید. وجود صخره‌های نمکی در اطراف شما باعث شکل‌گیری چنین فضای آرامش‌بخشی شده است.

 

 

پارک زیتون

اگر دوست دارید در سفرتان به جزیره قشم علاوه بر بازدید از طبیعت زیبای این جزیره و گرفتن آرامش، به سراغ تفریحات آبی آن بروید، پارک زیتون مکان مناسبی برای شما است. در این پارک که یکی از پارک‌های ساحلی قشم به‌حساب می‌آید، می‌توانید انواعی از تفریحات آبی و غیرآبی را امتحان کنید. همچنین می‌توانید در ساحل این پارک قدم بزنید و از آرامش و زیبایی‌های محیط اطرافتان نهایت لذت را ببرید.

 

 

 چند نکته برای طبیعت‌گردی در جزیره قشم

  • برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی قشم به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از راهنمای محلی یا راهنمای گردشگری و طبیعت‌گردی حرفه­ای کمک بگیرید.
  • برای گشت‌وگذار در غارها و دره‌های این جزیره حتماً کفش مناسبی بپوشید و لباس مناسبی بر تن کنید.
  • اگر قصد کمپ کردن در فضاهای طبیعی جزیره قشم را دارید، حتماً باید چادر، کیسه‌خواب، زیرانداز کیسه‌خواب، وسایل پخت‌وپز، لباس گرم، کوله‌پشتی مناسب، کفش کوهنوردی مناسب در اختیار داشته باشید.
  • در زمان بازدید از طبیعت زیبای جزیره قشم، سروصدا نکنید، آشغال نریزید، آتش خود را خاموش کنید و تا جایی که می‌توانید اثری از خودتان در طبیعت باقی نگذارید تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از زیبایی‌های این جزیره لذت ببرند.

 

 

جمع­بندی

جزیره‌ی قشم یکی از بهترین مقاصد سفر برای علاقه‌مندان به طبیعت است. در این جزیره می‌توانید انواعی از پدیده‌های طبیعی جذاب را مشاهده کنید. از انواع دره‌های شگفت‌انگیز و زیبا گرفته تا سواحل دیدنی و غارهای مختلف. اگر به‌دنبال کسب آرامش، لذت یا حتی هیجان از طبیعت بکر مناطق جنوبی ایران هستید، جزیره قشم مقصد مناسبی برای شما است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها