دستور وزیر صمت‌ برای رفع مشکلات‌ فعالان اقتصادی استان



وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صادرات که‌ با حضور فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی هرمزگان برگزار شد، با قدردانی از اتاق بازرگانی استان بدلیل برگزاری این مراسم وتبریک ایام‌الله دهه فجر گفت: در سفر هیئت دولت به استان چندین طرح افتتاح شد و چندین طرح نیز وارد فاز اجرا شد.
به گزارش صبح ساحل، عباس علی آبادی گفت: بایستی ظرفیت‌های استان هرمزگان را بیشتر بشناسیم تا بتوانیم در استان کار کنیم. وی افزود: پتانسیل نخست هرمزگان دریاست که بایستی از این ظرفیت در حوزه‌های صیادی، تجاری و صادرات و واردات، گردشگری ، تامین آب و... استفاده شود و با دریا اقتصاد کشور نجات می‌یابد.
علی آبادی با اشاره به اینکه بزرگترین چالش کشور آب است و باید بر این چالش غلبه کنیم، خاطرنشان کرد: ابر پروژه بازچرخانی آب شهر بندرعباس یک پروژه فرهنگی است که امروز یک فاز آن به بهره برداری رسید، البته باید به مردم مصرف بهینه آب را آموزش داد و پس از مصرف آن را به چرخه برگردانیم ؛ هر چه بیشتر این فرآیند تکرار شود موفق تر هستیم. وزیر صمت تصریح کرد: تمام تلاشمان ایجاد اعتبار برای مردم است و وزارت صمت با کمک صنایع و اصناف، اعتبار را ایجاد و با بانک‌ها هماهنگ شده است و روش اجرایی آن طراحی شده که به زودی اطلاع رسانی می‌شود.
علی آبادی ادامه داد: اکنون بین 20 تا 200 میلیون تومان می توانیم اعتبار بدهیم و اگر اصناف در این زمینه نیز همراهی کنند، این کمک به مردم و سنت قرض الحسنه بهتر انجام می شود. وی با بیان اینکه اختیارات وزیر به مدیرکل‌ها در استان‌ها تفویض شده است، مطرح کرد: آنان باید پاسخگو باشند و طبق قانون عمل کنند، اگر جایی نیاز به مشورت است با معاونان من مشورت کنند. وزیر صمت با اشاره به اینکه بایستی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان شناسایی شود، تصریح کرد: پتانسیل اول استان در ابتدا دریا با هدف صیادی و سرمایه گذاری با صنایع دریایی است، پتانسیل دوم نیز دریا با هدف تجارت است و پتانسیل و ظرفیت سوم نیز دریا با هدف توریسم و گردشگری است .
وی با اشاره به اینکه هرمزگان استانی مرزی در جبهه تجارت است، گفت: برای واردات و صادرات باید بهترین وارد کنندگان و صادرکنندگان کشور در هرمزگان جمع شوند، زیرا هرمزگان پتانسیل عظیمی در تجارت دارد. علی آبادی با بیان این موضوع که بزرگترین ثروت استان مردم آن هستند، اظهار داشت: این ظرفیت عظیم نیازمند جمعیتی چند برابر است، بی دلیل نیست که مقام معظم رهبری تاکید بر افزایش جمعیت دارند، زیرا اگر جمعیت نداشته باشیم نمی توانیم پتانسیل ها را فعال کنیم. وی با اشاره به اینکه بعد از بهره وری باید صنعتی شویم، عنوان کرد: نفت، گاز و منابع سرشار معدنی هیچکدام نمی توانند با معیارها و روش های امروزی کشور را نجات دهند، این مهم است که بدانیم باید مسیر را عوض کنیم؛ با این مسیر نمی توان مردم را اداره و سعادتمند کرد؛ هر چند که در این مسیر با رنج بسیار دستاوردهای خوبی داشتیم. در این نشست برخی از صادرکنندگان به بیان مشکلات در این حوزه پرداختند و با وزیر صمت گفت و گو کردند.
رییس اتاق بازرگانی هرمزگان نیز با تبریک فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و قدردانی از وزیر صمت و هیئت همراه که علیرغم محدودیت زمانی در جمع فعالان اقتصادی حضور یافتند،گفت: روز ملی صادرات را نیز خدمت همه فعالان اقتصادی و دست اندرکاران تبریک میگویم و زحمات آنان را پاس میدارم.
محمدرضا صفا افزود: استان هرمزگان در طول تاریخ پیشتاز و پیشانی بازرگانی و تجارت خارجی کشور محسوب گردیده و مردم این دیار با لنج های بادبانی دریاها را طی می کردند و در کنار عرضه کالاهای داخلی، فرهنگ ایرانی اسلامی را نیز به خطه آفریقا انتقال داده اند.وی افزود: تاریخ بیش از 90 ساله اتاق بازرگانی بندرعباس و تعلق نام آوران عرصه تجارت کشور به این خطه نشانه، اهمیت و تایید این موضوع است.صفا اظهار داشت: امروزه توسعه صادرات یکی از ضروریات اقتصاد ملی است و صادرکنندگان سفیران و جلوداران رشد اقتصادی کشور می باشند.
وی گفت: کسانی که علیرغم مقررات دست و پاگیر و تحریم های ظالمانه، تولیدات داخلی کشور را با سختی بسیار در بازارهای جهانی عرضه می کنند و اضافه بر آن معرف و سفیر فرهنگ ایرانی اسلامی نیز می باشند، قابل تقدیر و تحسین هستند. رییس اتاق بازرگانی استان گفت: امروز که روز ملی صادرات می باشد ،دست تک تک آنان را می فشارم و حمایت تمام قد اتاق از صادرکنندگان و آمادگی برای پیگیری مطالبات در جهت رفع موانع آنان اعلام می نمایم. صفا گفت: قوانین و نهادهای قانونی مرتبط با مبادلات مرزی متعدد و نقش این فعالیت ها در زندگی ساحل نشینان کم اثر می باشد که پیشنهاد می‌گردد برای افزایش دامنه اثر آن نسبت به آسیب شناسی و یکپارچه سازی این قانون توسط وزارت صمت در جهت افزایش آثار اقتصادی آن بر زندگی مرزنشینان اقدام گردد.
صفا ادامه داد: در این جلسه که با حضور وزیر صمت برگزار شد، امیدواریم شاهد رخدادهای خوبی در حوزه صنعت و معدن و تجارت استان باشیم و مشکلات فعالان اقتصادی حل شود.
وی بیشترین مشکلات فعالان‌اقتصادی، بخشنامه های خلق الساعه خواندکه باعت ایحاد مشکلات در صادرات، واردات و غیره می‌شود. صفا افزود: نداشتن نماینده بانک مرکزی در استان یکی دیگر از مششکلات است. تفویض اختیار وزرا به مدیران کل تا امورات را در استان انجام دهند، خواسته فعالان اقتصادی از دولت است.رییس اتاق بازرگانی استان گفت: ۳۰‌تا۳۵ درصد از خواسته های فعالان اقتصادی که درجلساتی که با مسئولان‌ ‌ کشوری و‌استانی در دوسال اخیر داشته ایم ، محقق شده است.وی گفت: دلیل آن این‌است که دستگاه های اجرایی استان همکاری لازم را ندارند و فعالان اقتصادی و مدیران با اینکه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی حضور دارند و استاندار هم تاکید دارند و پیگیر هستند، اما گاهی موانع قانونی باعث می‌شود، مشکلات برطرف نشود.
وی گفت: بیشتر مشکلاتی که‌ فعالان‌اقتصادی در هرمزگان دارند، کشوری است.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها