ایران در شمار کشورهای با بالاترین متراژ مسکن ‌

کوچک‌سازی راه‌حل خانه‌دار شدن؟


نویسنده: امیر رضا منعمی

اولین بار در سال 99 به‌صورت جدی‌، برخی کارشناسان حوزه‌ی مسکن به معضل فرهنگ مسکن‌های متراژ بالا پرداختند و آن را یکی از عوامل اصلی بحران مسکن در ایران مطرح کردند.
سال گذشته نیز با اظهارنظر برخی موافقان مسکن‌های متراژپایین، بار دیگر این ایده دستمایه‌ی حملات برخی مخالفان قرار گرفت. از طرفی موافقان مسکن‌های متراژپایین آن را یک نیاز ضروری برای حل بحران مسکن و از سوی دیگر مخالفان، آن را برخلاف ارزش‌ها و فرهنگ ایرانی-اسلامی و بی‌تاثیر در حل این بحران دانسته‌اند.
به گزارش روزنامه صبح ساحل، با نگاهی در میانگین متراژ منازل در کشورهای مختلف دنیا و به‌خصوص شهرهای پرجمعیت دنیا، متوجه می‌شویم که ایران جزء کشورهایی با بیشترین وسعت منازل است. طبق سرشماری سال 95، در شهر تهران میانگین متراژ منازل حدود 98 متر مربع و به‌طور کلی در کشور این عدد حدود 117 متر مربع بوده است. این در حالی است که طبق نظرسنجی یک رسانه در سال 97، حدود 63 درصد مردم حاضر نبودند در منازل کوچک‌تر از 75 متر زندگی کنند و حدود 37 درصد از جامعه‌ی آماری این نظرسنجی، تفاوت چندانی میان مسکن‌های کمتر و بیشتر از استاندارد قائل نبوده‌اند و قیمت مناسب‌تر اجاره‌نشینی و مالکیت یک منزل را اولویت خود دانسته‌اند.
  

 بیشترین و کمترین میانگین متراژ منازل مسکونی در میان کشورهای دنیا

در میان کشورهای دنیا، استرالیایی‌ها اصلی‌ترین حامیان مسکن‌های متراژبالا هستند. در این کشور میانگین متراژ منازل، حدود 217 متر مربع و پس از آن کشور آمریکا با 201 متر مربع و کانادا با 181 متر مربع بیشترین میانگین متراژ منازل در دنیا را دارند. کشور هنگ‌کنگ با میانگین 45 متر مربع، روسیه با 57 متر مربع و چین با 60 متر مربع در شمار کشورهایی با پایین‌ترین متراژ مسکن قرار دارند. البته این آمار باید به‌صورت دقیق‌تر بررسی شود؛ از این جهت که میانگین متراژ مسکن تمامی کشورهای دنیا، در پایتخت‌ها و کلانشهرها تفاوت محسوسی با شهرهای کوچک‌تر و روستاهایشان دارند. همانطور که معضل مسکن در شهرهای کوچک‌تر کشورمان نیز، نسبت به کلانشهرها چندان خودنمایی نمی‌کند؛ بلکه در شهرهای بزرگ‌تر این معضل به بحران تبدیل شده است. بنابراین در آمار صحیح‌تر، باید به تفکیک شهرهای این مقایسه صورت بگیرد و باید توجه داشت که این آمار میان تمام شهرها و روستاهای این کشورها مطرح شده است و قطعا میانگین متراژ منازل درکلانشهرها بسیار پایین‌تر است.
ایران نیز طبق سرشماری سال 95، با 117 متر مربع در میان کشورهایی با وسیع‌ترین منازل قرار دارد. این در حالی است که همچنان نمی‌توان کشورهایی مانند آمریکا یا استرالیا را الگو قرار داد، زیرا با نگاهی به تراکم جمعیتی کشورهای دنیا، کشور استرالیا به لحاظ تراکم جمعیتی در رتبه‌ی 234 جهان"هفتمین کشور از آخر"، آمریکا در رتبه‌ی 179 جهان و کانادا در رتبه‌ی 229 جهان"دوازدهمین کشور از آخر" قرار دارند و به‌طور کلی رابطه‌ی متراژ مسکن با تراکم جمعیتی به‌طور مشخصی رابطه‌ی عکس دارند؛ با توجه به شرایط جغرافیایی و گاها پراکندگی نادرست جمعیتی کشور ایران، اساسا مقایسه‌ی این کشورها با ایران، مقایسه‌ی درستی نیست و به‌نظر می‌رسد الگوی مسکن‌های کشورهای شرق آسیا برای کشورمان نزدیک‌تر به واقعیت و نسخه‌ی بهتری برای سیاست‌گذاری این حوزه است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها