مدیریت ضعیف خدمات شهری شهرداری بندرعباس در ایام حضور مسافران؛

میزبان بی‌برنامه


نویسنده: سامیه طهورنیان

در تعطیلات آخر هفته منتهی به ۲۲ بهمن و با ورود مسافران به شهر بندرعباس، مسئله مدیریت اسکان مسافران، نا آگاهی از فرهنگ و قانون سفر در برخی از آن‌ها و عدم برخورد جدی با خاطیان مورد انتقاد بسیاری از شهروندان قرار گرفت. آشفتگی که حضور مسافران در شهر ایجاد کرد یکبار دیگر نشان داد مدیریت شهری نه تنها برای بهره‌مندی از حضور گردشگران خالی از خلاقیت است که برای اسکان آن‌ها نیز  برنامه‌ای ندارد. این موضوع به این معضل ختم شد که برخی از این مسافران بدون توجه به علایم و تابلوهای ممنوعه در سطح شهر، اقدام به نصب چادر و پارک خودرو در فضای سبز شهری به‌ویژه در پیاده‌رو‌های شهر بندرعباس کردند که موجب اعتراض و اختلال در زندگی مردم شده بود. با بررسی میدانی تیم رسانه‌ای صبح ساحل، مشخص شد که این اقدام مسافران هزینه‌ و خسارت‌های زیادی به فضای سبز بندرعباس تحمیل کرده است و این موضوع گلایه بسیاری از شهروندان را در پی داشت؛ زیرا این اتفاق را شبیه جنگ زدگی تعبیر می‌کردند.‌از سویی پیشتر اعلام شده بود که طبق قانون، نصب چادر در سطح عمومی شهرها مانند خیابان‌ها، حاشیه بلوارها و پارک‌ها و بوستان‌ها ممنوع است. با این حال صحنه‌هایی از رهاکردن زباله‌ها در ساحل و خیابان‌ها، قطع شاخه‌های درختان، کندن جدول‌ها و گذاشتن منقل در سراسر پارک، ورود کامیون و ون به درون پارک و یادگاری نویسی مسافران از جمله وقایعی است که هرساله با حضور مسافران به بندرعباس شاهد هستیم. یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: «با آمدن فصل زمستان و معتدل شدن آب‌وهوا، هرمزگان مقصد بسیاری از گردشگران به شهرهای این استان است.  برخی از گردشگران، نسبت به امکانات شهری، مبلمان و المان‌های شهری و هزینه‌های آن بی‌توجه هستند و از آنان به عنوان رخت‌آویز، سایه‌بان و محلی برای چادر زدن استفاده می‌کنند. این امر موجب می‌شود چهره‌ی شهر آشفته و کثیف به‌نظر برسد. 
مسئولان شهری بندرعباس باید محلی را درنظر بگیرند و قوانین مشخصی را وضع کنند تا مسافران نتوانند در هر مکانی که مشاهده کردند، اسکان و لباس‌های خود را آویزان کنند». این شهروند بندرعباس ادامه داد:« مسئله بی‌توجهی مسافران به مکان‌های تفریحی و المان‌های شهری هرساله اتفاق می‌افتد و مسئولان هیچ‌کاری انجام نمی‌دهند. 
لطفا از مسئولان بخواهید تا قبل از فرارسیدن ایام عید نوروز، تدابیری بیاندیشند تا مسافران و گردشگران به خود اجازه ندهند بر روی هر المان شهری لباسی آویزان و در هر مکانی اسکان کنند». بهتر است شهرداری بدنبال درنظر گرفتن فضاهایی برای کمپ‌ و مکان‌هایی از پیش تعیین شده همراه با امکانات رفاهی در ایام تعطیلات باشد، تا خسارت کمتری به فضای سبز شهر وارد گردد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها