پلیس فتا هرمزگان مانع از سرقت 200 میلیون تومان از حساب مالباخته شد

کلاهبرداری به سبک کلیک لینک



کلاهبرداری پیامکی، یکی از جرائم گسترده در حوزه سایبری است که بیشترین آمار از انواع جرائم رایانه‌ای و موبایلی را  داراست. یکی از راه‌های  تبهکاران سایبری برای به دست آوردن پول‌های هنگفت و خالی کردن حساب‌های طعمه‌ها، ارسال پیامک جعلی،اپلیکیشن مخرب یا بدافزار با عنوان سامانه روی تلفن همراه قربانیان خود  است. این شیادان شاید با یک تلفن همراه ساده از دورترین نقطه  با یک پیامک فریبانه قربانیان خود را شکار و آن‌ها به درگاه جعلی بانک‌ها هدایت کنند.آن طعمه بدون اینکه از نقشه شوم فرد ارسال‌کننده پیامک‌ باخبر باشد بعد از واردکردن اطلاعات کارت خود در این درگاه جعلی مورد سرقت قرار  گیرد.این قربانیان نه‌تنها افراد کم‌سواد یا باسواد مجازی پایین بلکه بسیاری از افراد تحصیل‌کرده و آشنا با فضای رسانه و مجازی هستند. این روزها بازار کلاهبرداری شماری از افراد سودجو داغ شده و روزانه صدها نفر برای شکایت از پیامک کلاهبرداری به پلیس مراجعه می‌کنند ازجمله پیامک ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا، یا واریز و قطع  رایانه و پیامک سهمیه سوخت، برنده شدن در قرعه‌کشی، و...
  

 اطلاع به‌موقع 

یکی از پرونده‌های اخیر پلیس فتا هرمزگان مربوط به جوانی است که درگیر پرونده‌ای قضایی بوده  که با مشاهده  لینک جعلی سامانه ابلاغیه ثنا آن را کلیک کرده است بدون اینکه به سر شماره پیامک دقت کند. متن  پیامک ارسالی با این مضمون بود که  کاربر گرامی علیه شما شکایتی در سامانه ثنا ثبت گردیده است برای اطلاعات بیشتر ابتدا کارمزد سایت را پرداخت کرده و از طریق لینک زیر اقدام به پیگیری شکایت نمایید در غیر این صورت طی ۲۴ ساعت حکم جلب شما صادر خواهد شد.  این اتفاق باعث سرقت  100 میلیون تومان  از حساب وی شد. نکته قابل‌توجه در این پرونده این است که مالباخته  بدون اتلاف وقت، به شماره 096380 پلیس فتا تماس برقرار کرده و این وقوع  را گزارش داده است. پلیس نیز بلافاصله شیاد را شناسایی، حساب او را مسدود کرده و پول قربانی را به حسابش برگردانده است.
  

 مسدود شدن حساب کلاه‌بردار

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان با تأکید بر اینکه  فریب پیامک‌های جعلی کلاهبرداران را نخورید و جهت جلوگیری از برداشت غیرمجاز پیامک ارسالی را بررسی نمایید گفت: هفته گذشته در تماس یک شهروند با مرکز فوریت‌های پلیس فتا مبنی بر ارسال لینک جعلی سامانه ابلاغیه ثنا که منجر به کلاهبرداری از وی شده بود، موضوع در دستور کار کارشناسان ‏پلیس فتا قرار گرفت. 
سرهنگ احسان بهمنی،رئیس پلیس‌فتا استان هرمزگان‌ ادامه داد: پس از اخذ اظهارات شاکی به‌صورت تلفنی در بررسی‌های اولیه مشخص شد‌ شاکی با مشاهده لینک جعلی اقدام به پرداخت 20هزارتومان نموده، که پس از واریز مبلغ 100 میلیون تومان از حساب‌شاکی برداشت‌شده بود،موجودی وی  200 میلیون تومان بودو فرد کلاهبردار قصد برداشت کلیه وجه موجودی حساب شاکی را داشته است. این مقام مسئول بیان داشت:طی تماس شاکی با مرکز فوریت‌های پلیس فتا  شماره 096380 کارشناسان پلیس فتا با انجام اقدامات فنی، پلیسی و بررسی به‌موقع متهم‌ را شناسایی و طی هماهنگی با مرجع قضایی،وجه برداشت‌شده اولیه را در حساب مقصد مسدود و مانع برداشت وجه بعدی که قدم بعدی فرد کلاهبردار بود شدند.
سرهنگ بهمنی گفت:با توجه به اینکه در این شگرد فرد با رویت پیام بررسی اولیه را ازجمله سر شماره ارسال‌کننده را دقت ننموده و با دیدن نام ابلاغیه و مبلغ ناچیز و عدم آگاهی شهروندان رؤیت ابلاغیه نیاز به واریز وجه ندارد مورد کلاه‌برداری واقع‌شده است.
  

شماره‌های جعلی 

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان به کاربران فضای مجازی توصیه کرد:شهروندان در صورت بروز هرگونه مشکل و مواجهه با جرائم رایانه‌ای می‌توانند با مراجعه حضوری به پلیس فتا از راهنمایی مستقیم کارشناسان و یا با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.gov.ir و ثبت درخواست در قسمت درخواست‌های مردمی و یا با شماره‌گیری 096380 مرکز امـداد و فوریت‌های سایبـری به جهت استفاده از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان این پلیس در جهت رفع مشکلات احتمالی خود اقدام نمایند.به گفته سرهنگ بهمنی پیامک‌های سامانه‌های قوه قضائیه مانند ابلاغ، نظرسنجی و اطلاع‌رسانی بدون شماره و با عبارت ADLIRAN ارسال می‌شود لذا شماره‌های شخصی که پیامکی مبنی بر رسیدگی به پرونده‌های دادگاهی برای شما ارسال می‌کنند قطع به‌یقین جعلی هستند.
روزنامه صبح ساحل
منتظر تایید: 3
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها