روند ثبت قرارداد‌های اجاره‌نامه تغییر می‌یابد



نایب رییس کمیسیون قوانین و مقررات اتاق اصناف ایران با اشاره به تغییر شیوه ثبت قرارداد‌های اجاره‌نامه گفت : با توجه به تغییر روند ثبت قرارداد‌های اجاره‌نامه که باید از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی انجام شود، مشکلات متعددی برای موجر و مستاجر ایجاد شده است.

          

به گزارش صبح ساحل، مجید حاتمی نایب رییس کمیسیون قوانین و مقررات اتاق اصناف ایران گفت : پیش از این، قراداد‌های اجاره ملک از طریق سامانه املاک و مستغلات انجام و پس از ثبت قرارداد، کد رهگیری دریافت می‌شد این در حالی است که در فرایند جدید ثبت قرارداد در سامانه وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود که امکان دریافت کد رهگیری ندارد.

به گفته رییس اتاق اصناف کنگاور تنظیم قرارداد اجاره‌نامه در شهرستان‌های کوچک مانند کنگاور که ۹۰ درصد املاک آن فاقد سند ثبتی بوده و عموما به صورت قولنامه‌ای معامله می‌شود، با شیوه جدید امکان‌پذیر نیست؛ مضاف بر اینکه بسیاری از مالکان از مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و احراز هویت در این سامانه به دلیل ترس از پرداخت مالیات اجتناب می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران با اشاره به سردرگمی مستاجران طی چند روز اخیر گفت: در چند روز گذشته مستاجران برای تنظیم قراداد‌هایی که دارای کدرهگیری باشد دچار مشکل شده‌اند، به ویژه برای دریافت پروانه کسب و دریافت امتیاز آب و گاز در کافی‌نت‌های سطح شهر سرگردان شده‌اند. در حالی که پیش از این، در کمتر از ۱۵ دقیقه می‌توانستند قراردادشان را در دفاتر مشاوران املاک تنظیم و ثبت کنند.

نایب رییس کمیسیون قوانین و مقررات اتاق اصناف ایران خواستار تغییر روال ثبت قرارداد‌ها و بازگشت به شیوه قبل، برای شهرستان‌های کوچک شد و تأکید کرد: در بسیاری از شهرستان‌های کوچک هنوز زیرساخت‌های لازم برای چنین تغییراتی وجود ندارد و لذا در صورتی که مسوولان شهرستان‌های کوچک را در حال حاضر از این فرایند مستثنی کنند، آشفتگی و سردرگمی مستاجران تا حدودی برطرف خواهد شد .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها