پیش‌فروش آیفون، ارزان‌تر از قیمت جهانی

کلاهبرداری با ترفند فروش زیر قیمت بازار


نویسنده: مریم دهقان

چند روزی است که خبر کلاهبرداری شرکت کوروش کمپانی که وعده فروش گوشی آیفون به قیمت کمتر از قیمت جهانی را به مردم می‌داد؛ حسابی سرو صدا به پا کرده است. این شرکت در مدت کوتاهی بیش از دو هزار میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده است. اما مقصر اصلی در به‌وجود آمدن چنین اتفاقاتی کیست؟ آیا نهادهای نظارتی به رقم هنگفتی که به حساب این شرکت در مدت کوتاهی واریز شده بود؛ مشکوک نشده بودند؟ آیا توقیف 150 میلیارد تومانی اموال یکی از عوامل کمپانی کوروش کمپانی کفاف جبران زیان مالباختگان را می‌دهد در این مقاله به بررسی ابعاد این ماجرا می‌پردازیم.
  

کوروش کمپانی چه بود و چه شد؟

در آگهی تاسیس شرکت کوروش پردازان آی سا آمده است که این شرکت درتاریخ 08/11/1399 به شماره ثبت 572210 و موضوع فعالیت خرید و فروش تلفن همراه و واردات با سرمایه اولیه 50 میلیون تومان شروع به کار کرده است.  امیر‌حسین شریفیان 27 ساله به‌عنوان رئیس هیئت مدیره و خاطره قره داغی که گفته می‌شود همسر شریفیان است؛ به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره این شرکت مشغول به فعالیت بودند. لازم به ذکر است که از تاریخ 07/01/1402 امیرحسین گودرزی 24 ساله که از دوستان شریفیان است؛ به سمت مدیرعامل این شرکت معرفی شده است. 
طبق اعلام پلیس متهم اصلی پرونده کلاهبرداری «کورش کمپانی» امیر حسین شریفیان است که قبل از تشکیل پرونده متواری شده است؛ اما فرزین شریفیان، یعنی پدر امیرحسین شریفیان که از نظر قانونی در شرکت سمتی ندارد؛ دستگیر و اموال آن‌ها توقیف شده است. همچنین دو نفر دیگر از اعضای این شرکت تحت تعقیب هستند. گفتنی است همسر امیر حسین شریفیان نیز چند روز قبل از خبر متواری شدن وی در صفحه اینستاگرامی‌اش تصاویری از خود در دبی منتشر کرده است و که بعد از فرار امیرحسین شریفیان و هجوم مالباختگان به پیجش، صفحه خود را از دسترس خارج 
کرد.
  

 روش کلاهبرداری کوروش کمپانی

پس از انتشار خبر ممنوعیت فروش آیفون در کشور، شرکتی به‌نام کوروش کمپانی مدعی شد که گوشی آیفون را از طریق حذف واسطه‌ها به قیمت ۲۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده می‌رساند و در این رابطه تبلیغات گسترده‌ای با حضور بیش از 400 سلبریتی در فضای مجازی به راه انداخت. در مصاحبه‌ای که اخیرا از وی منتشر شده؛ اینطور عنوان شده است که سلبریتی‌ها به‌عنوان دستمزد تبلیغات خود، یک گوشی آیفون و بین یک تا 20 میلیون تومان دریافت می‌کردند.
کوروش کمپانی با این شگرد تبلیغاتی توانسته بود اعتماد شهروندان را جلب کند و با دریافت پول از مردم، وعده تحویل 45 روزه کالا را می‌داد ولی در همین زمینه شاکیان فراوانی داشت که تنها یک نمونه آن در سایت موتور جستجوی محصول "ترب"، موجود است. در مدت دو روز فعالیت کوروش کمپانی در این سایت 41 ثبت تخلف صورت گرفته است.
با توجه به شیوه عملکرد این شرکت می‌توان نتیجه گرفت که کوروش کمپانی با کمک تبلیغات گسترده و اعتمادسازی، دست به یک تبلبغات به شیوه پانزی را زده است. در این روش، سود کار از محل فعالیت اقتصادی به دست نمی‌آید بلکه پول مردم دست به دست می‌شود؛ مدیران کوروش کمپانی نیز همین روش را در پیش گرفتند و پس از دریافت پول از مردم به آن‌ها وعده می‌دادند که تا 45 روز دیگر گوشی خود را دریافت می‌کنند. از شواهد امر پیداست که این شرکت در ماه‌های گذشته نتوانسته بود از عهده تعهدات خود برآید و به همین دلیل برخی از کسانی که اقدام به پیش خرید موبایل از این شرکت کرده بودند؛ در یکی از کلانتری‌های غرب تهران اقدام به طرح شکایت کرده بودند. پس از تشکیل پرونده، در تاریخ ۲۷ بهمن، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا به صورت رسمی به این پرونده ورود کرده است و بنا است پلیس امنیت اقتصادی به این پرونده رسیدگی کند. گفتنی است کوروش کمپانی در عرض 10 ماه، دو هزار میلیارد تومان از بیش از صد هزار مالباخته به جیب زده است و شنیده‌ها حاکی از آن است که شریفیان به همراه همسرش به دبی فرار کرده‌اند. پس از این اتفاق، اموال شریفیان به ارزش حدودی 150 میلیارد تومان توقیف شده است که در مقایسه با کلاهبرداری دو هزار میلیاردی این شرکت ناچیز است. پلیس اینترپل قرار است در رسیدگی به این پرونده با ایران همکاری کند ولی هنوز خبری از دستگیری این افراد نیست و همچنان صف طولانی مالباختگان کوروش کمپانی برای ثبت شکایت پابرجاست. چند روز پیش نیز کارزاری برای رسیدگی به پرونده شرکت کوروش کمپانی و جلوگیری از کلاهبرداری‌های مشابه، خطاب به رئیس و نمایندگان و همچنین رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان ثبت شد. 
  

 مقصر اصلی کیست؟

اینکه در به‌وجود آمدن زمینه چنین کلاهبرداری‌هایی چه کسی مقصر است؛ حرف بسیار است. ممنوعیت واردات آیفون که عامل اصلی آن کسری بودجه و ارز تخصیصی به کالاهای لوکس است؛ زودباوری و طمع مردم برای داشتن یک کالای لوکس ارزان‌تر از قیمت جهانی آن، عدم نظارت پلیس و نهادهای امنیتی و همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، سلبریتی‌هایی که بدون تحقیق درباره سلامت اقتصادی کمپانی اقدام به تبلیغات گسترده برای آن می‌کنند و ده‌ها عامل دیگر، همگی مقصر هستند.
  

 از زبان مالباختگان

در همین خصوص یکی از مال باختگان به انتخاب گفته است: «ماجرا خنده‌دار است. از شریفیان و گودرزی و قره‌داغی و سلبریتی‌ها شکایت شده است. افراد فاکتور 240میلیونی و 600میلیونی از او دارند و دستشان به جایی بند نیست. همین کوروش کمپانی می‌گفت من پایان خدمت ندارم و پاسپورت هم ندارم و از ایران نمی‌روم، اما عکس‌هایش در خارج درآمد. درعین حال جوازش منتشر شده است. خاطره قره‌داغی یکی از اعضا بود و او هم نیست. در مکان ساختمان فرم‌ها رها شده روی زمین است». او به سلبریتی‌ها هم اشاره کرده بود: «الهام حمیدی استوری گذاشته که با وکیل پیگیر کار شما هستیم. خیلی دیگر از این سلبریتی‌ها تبلیغ کوروش کمپانی را کردند. مردم روی حساب خیلی از این‌ها خرید کردند. 
هادی چوپان که قهرمان ملی و مردمی بود هم خرید کرده بود و مردم گول خوردند. خواهران منصوریان و هادی ساعی هم تبلیغ کردند. واقعا سوال برای من است که باید یک واحد نظارتی سوال کند چرا این همه پول به حساب این فرد آمده است؟ در ماه از هر کارت شما 500 میلیون جابه جا می‌توانید کنید؛ این آدم که میلیاردها پول به حسابش رفته کسی نظارت نکرده است؟ بالاخره ارز از کشور خارج کرده است. تراکنش مالی شرکت هم مشخص است و یک عدد هزار میلیاردی به حسابش ریخته شده است».
  

 آیا کوروش کمپانی تنها شرکت کلاهبردار در این حوزه است؟

این اولین بار نیست که چنین کلاهبرداری‌هایی رخ می‌دهد و قطعا آخرین بار نیز نیست. در روز‌های اخیر پس از فرار عوامل شرکت کوروش کمپانی، دفتر موبایل موسوی که به شیوه‌ای مشابه گوشی آیفون می‌فروشد و از قضا اسپانسر باشگاه استقلال تهران نیز هست؛ با تجمع مردم مواجه شد. گروهی از مردم در شبکه‌های اجتماعی علیه این مجموعه نسبت به عدم تحویل موبایل‌هایشان همچون کوروش کمپانی در موعد مقرر اعتراض کرده‌اند. لازم به ذکر است که تجمع گسترده مالباختگان کوروش‌کمپانی نیز ادامه دارد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها