صبح ساحل ماجرای فروش خاک هرمز و سامان‌دهی زباله‌های جزیره را پیگیری کرد؛

هرمزگردی به شرط فرهنگ‌سازی



به تاراج بردن خاک جزیره هرمز و زباله‌های سرگردان در رنگارنگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس، مسئله‌ی تازه‌ای نیست! از دیرباز دوستداران محیط‌زیست و مردم هرمزگان در تلاش برای حفظ سرمایه‌های این جزیره زیبا هستند اما عده‌ای تنها به منفعت خود می‌اندیشند و بدون توجه به خطر از بین رفتن زیبایی‌های جزیره دست به فروش خاک می‌زنند. البته این موضوع از جانب از طرفی، برخی از گردشگران از مکان‌های دیدنی جزیره بازدید می‌کنند و زباله‌های خود را در همان محل رها می‌کنند؛ بی‌آنکه ذره‌ای به موجودات منطقه توجهی داشته باشند. البته اینکه شمار سطل زباله‌های موجود در جزیره کم نیست، می‌تواند از علل رهاسازی زباله‌ها در هرمز باشد. بهتر است فرهنگ گردشگری در تمام نقاط کشور جا بیافتدکه تمامی مسافران موظف به صیانت از میراث کشور هستند و این را به خاطر داشته باشندکه نسل‌های آینده نیز حق تماشای میراث کشور را دارند.

  

 گلایه‌ی مردم جزیره

هفته گذشته با انتشار آگهی فروش خاک هرمز، بسیاری از مردم در فضای مجازی واکنش نشان دادند. این در حالی است که قانون ممنوعیت فروش خاک و به‌ویژه برداشت خاک از جزایر خلیج‌فارس در سال ۹۷ مصوب و به همه ارگان‌ها و نهادها ابلاغ شد. یکی از ساکنین هرمز درباره این موضوع به خبرنگار صبح ساحل گفت: «فروش خاک هرمز، می‌تواند آسیب‌های جدی زیست‌محیطی مثل فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی را در پی داشته باشد. این خاک، جز میراث هرمزگان و کشور محسوب می‌شود و تمامی مردم باید برای حفظ آن بکوشند، نه اینکه آن را به حراج بگذارند! خوشبختانه با پیگیری مسئولان مربوطه، این موضوع تکذیب شد. موضوع دیگری که موجب نارضایتی مردم جزیره شده است؛ «زباله‌های سرگردان» است. زباله‌ها در تمامی مکان‌های دیدنی جزیره به چشم می‌خورد. باوجود تذکرهای فراوان، بازهم شاید چنین اتفاقاتی هستیم. لطفاً از مسئولان تقاضای پیگیری این موضوع شوید تا قبل از فرارسیدن ایام عید، تدابیری را بیندیشند».

  

 بخشدار هرمز: 

فروش خاک هرمز صحت ندارد

«محمد بنده»، بخشدار هرمز در پاسخ به خبرنگار صبح ساحل درباره فروش خاک هرمز، گفت: «هفته گذشته در فضای مجازی آگهی فروش خاک هرمز منتشر شد که چنین موضوعی صحت ندارد. از طرفی با پیگیری‌های لازم از طریق دادستان هرمز و بخشداری جزیره، فرد منتشرکننده آگهی احضار و روند قانونی آن طی شد». بنده در ادامه افزود: «از طریق بنادر ورود و خروج رصد می‌شود و به‌هیچ‌عنوان اجازه فروش و جابه‌جایی خاک داده نمی‌شود».
  

 همکاری گردشگران در سامان‌دهی زباله

بخشدار هرمز درباره اقدامات ساماندهی زباله‌ها در سطح جزیره افزود: «ورود گردشگران به جزیره، بیش از تاب‌آوری جزیره است. با توجه به اینکه کارگران شهرداری به‌صورت سه نوبت مشغول به کار هستند؛ اما با تجهیزات کمی که در دسترس کارگران است، در زمان پیک گردشگری و تولید بیش‌ازحد زباله، بخشی از آنان باقی می‌مانند. از طرفی، در ایام عید که حضور مسافران چندین برابر خواهد شد، شمار سطل زباله در محلاتی که حضور گردشگر در آن بیشتر است را افزایش‌خواهیم داد». وی در پایان از مسافران و گردشگرانی که مقصد سفرشان جزیره هرمز است، خواست: «به مکان‌های دیدنی جزیره هرمز که میراث تمام کشور است، احترام بگذارند و زباله‌های خود را رها نکنند و با خود تا سطل زباله حمل کنند. به دلیل اینکه تیم شهرداری هرمز آن‌قدر عریض نیست که در تمام نقاط هرمز نیرو گذاشته شود، اگر مسافران همکاری بیشتری با مسئولان داشته باشند در حفظ جزیره اثرگذار خواهند بود».

روزنامه صبح ساحل

  هرمزگردی به شرط فرهنگ‌سازی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها