رشد اقتصادی در پاییز امسال به 5/2 درصد رسید


نویسنده: امیر رضا منعمی

براساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی"GDP" به قیمت ثابت سال 1390 در پاییز 1402 به رقم 2196 هزار میلیارد ریال با نفت و 1856 هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است؛ در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت 2089 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 1810 هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد 1/5 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 5/2 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون احتساب نفت در پاییز 1402 دارد.
به گزارش روزنامه صبح ساحل، براساس نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی در پاییز 1402 با احتساب فروش فرآورده‌های نفتی 1/5 درصد و بدون احتساب فرآورده‌های نفتی 5/2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است؛ این در حالی است که بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی، مربوط به رشته‌فعالیت‌های خدمات با 55 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی بوده است. نکته‌ی قابل توجه در این خصوص، کاهش سهم رشته‌فعالیت‌های کشاورزی و خدمات و افزایش سهم استخراج نفت و گاز طبیعی در تولید ناخالص داخلی، نسبت به سال گذشته بوده است. به‌طوری که سهم رشته‌فعالیت‌های کشاورزی به 6/6 درصد، صنایع و معادن به 7/54 و نفت و گاز به 15 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور رسیده است. 
  

کدام رشته‌فعالیت‌ها بیشترین و کمترین رشد نسبت به سال گذشته را داشته‌اند؟

در میان پنج گروه کلی از رشته‌فعالیت‌ها، بیشترین رشد اقتصادی مربوط به گروه استخراج نفت و گاز طبیعی با 8/21 درصد رشد و پس از آن گروه خدمات با 6/4 درصد رشد بوده است. همچنین گروه تامین آب، برق و گاز طبیعی با -6/5 درصد و کشاورزی با -1 درصد نسبت به سال گذشته، بیشترین کاهش میزان تولید را داشته‌اند. با بررسی عملکرد رشد گروه‌های مختلف، به‌ نظر می‌رسد بدون توجه به سهم نفت و گاز، سایر گروه‌ها که علی‌القاعده باید شکل‌دهنده‌ی عمده‌ی اقتصاد کشور باشند، چندان عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند. به عنوان مثال بخش کشاورزی (شامل زیربخش‌های زراعت و باغداری، جنگل‌داری و ماهیگیری)، از سال 1400 تاکنون دائما در حال کاهش تولید بوده است و ادامه‌ی این روند مشکلات بزرگی در این گروه و چرخه‌ی اقتصادی مرتبط با آن پدید می‌آورد. 
گفتنی‌ست بدون احتساب درآمدهای نفتی، رشد اقتصادی کشور در پاییز 1402 نسبت به بازه‌ی مشابه 5 سال گذشته به کمترین میزان خود رسیده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها