پیش بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات/ تعیین ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در کشور



سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظر سنجی‌ها نشانگر مشارکت بالای مردی در انتخابات ۱۱ اسفند است.

       
به گزارش صبح ساحل، طحان نظیف امروز در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی، ضمن اعلام امادگی کامل شورای نگهبان برای نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 
وی انتخابات در ایران را امری تعیین کننده در آینده کشور دانست و با اشاره به اینکه نظام اسلامی بر آمده از خواسته مردم است گفت: انتخابات اسفند با حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای برگزار خواهد شد و بیش از ۱۵ هزار نفر یعنی ۷۵ درصد از افرادی که داوطلب انتخابات شده بودند، تائید صلاحیت شده اند. 
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در انتخابات این دوره مجلس برای هر کرسی نمایندگی مجلس، ۵۲ نفر با هم رقابت می‌کنند. اقلیت‌های دینی نیز کرسی‌های مشخص و ثابتی در مجلس دارند که از ابتدای انقلاب تا کنون به همین منوال بوده است. 
 
وی همچنین درباره انتخابات خبرگان رهبری که همزمان با انتخابات مجلس در روز ۱۱ اسفند برگزار می‌شود گفت: ۱۴۴ داوطلب تایید شده در این انتخابات رقابت دارند. 
طحان نظیف با اعلام آمادگی کامل شورای نگهبان در برگزاری انتخابات از بعد نظارتی اظهار داشت: در این دوره ۲۳۰ هزار ناظر مردمی به شورای نگهبان در فرآیند نظارتی کمک خواهند کرد. 
وی افزود: تامین امنیت انتخابات را ۲۵۰ هزار نیروی امنیتی بر عهده خواهند داشت و ۸۰۰ هزار نفر نیز عوامل اجرایی برگزاری انتخابات در سراسر کشور هستند انتخابات در حوزه‌هایی که وزارت کشور اعلام کرده به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگارن خارجی درباره نگاه شورای نگهبان به انتخابات جاری در کشور گفت: شورای نگهبان به هیچ گروه سیاسی نگاه خاص ندارد و مردم هر آنچه تصمیم بگیرند ما به آن احترام می‌گذاریم.
وی درباره امکان حضور ایرانیان خارج از کشور در پای صندوق‌های رای در نمایندگی‌های خارج از کشور نیز گفت: با توجه به اینکه انتخابات مجلس، محلی ومنطقه‌ای است امکان رای گیری برای ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد. 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی درباره رد صلاحیت آقای روحانی رئیس جمهور سابق اظهار داشت: هر انتخابات شرایط خاص خود را دارد و برای مجلس خبرگان نیز قانون، شرایطی را در نظر گرفته است و قطعا صلاحیت افراد به صورت یکسان مورد بررسی قرار می‌گیرد که در مورد ایشان هم این امر صورت گرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: ممکن است فردی شرایط را داشته باشد و در ادامه این شرایط را از دست داده باشد. 
وی درباره تخلفات ثبت شده برای انتخابات هم گفت: تخلف ویژه‌ای هنوز گزارش و ثبت نشده است. 
 طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در باره میزان مشارکت گفت: مشارکت در کشور همیشه در نوسان بوده و همیشه بین متوسط و بالا قرار داشته است و مشاهدات میدانی این روز‌های ما و نیز نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی نشانگر این است که در انتخابات ۱۱ اسفند مشارکت بالایی صورت می‌گیرد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها