چطور در بازار منفی با کمک آپشن سود کنیم؟

امکان کسب سود چند برابری در بازار آپشن نسبت بورس


نویسنده: مریم دهقان

همان‌طور که می‌دانید بازارهای مالی محدود به بازار سهام نمی‌شود و در همه دنیا، ابزارهای مالی مختلفی برای معامله‌گران در بازارهای مالی وجود دارد. ابزار مالی در واقع هر سرمایه‌ای است که سرمایه‌گذار بتواند آن را معامله کند. قراردادهای دارای حق اختیار یا آپشن، قراردادهای آتی و اوراق را نیز باید از انواع مختلف ابزارهای مالی دانست. نکته جالب در مورد این ابزارهای مالی این است که وقتی بازار سهام گارد صعودی به خود می‌گیرد؛ این ابزار به دلیل خاصیت اهرمی که دارند پتانسیل بالاتری برای کسب سود در آن فراهم می‌شود و از آنجایی که این بازار، یک بازار دو طرفه‌ است؛ زمانی‌که بازار نزولی می‌شود؛ با کمک استراتژی‌های مختلف مثل خرید اختیار فروش سهام، امکان کسب سود از آن وجود دارد. همچنین با این روش امکان بیمه کردن سهام به منظور کاهش ریسک و زیان معامله نیز وجود دارد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با بازار آپشن  و استراتژی‌های آن به سراغ جعفر سلیمانی، معامله‌گر با سابقه این بازار رفته ایم تا با ایشان به گفتگو بنشینیم.

  

 لطفا درباره خودتان برای مخاطبان صبح ساحل توضیح بفرمایید.

جعفر سلیمانی مکی هستم و به عنوان معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه فعالیت می‌کنم. از سال 83 وارد بازار بورس ایران شدم. دانش‌آموخته رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد هستم و پس از اتمام تحصیلات آکادمیک اقدام به اخذ مدارک حرفه‌ای از سازمان بورس نظیر اصول بازار سرمایه، معامله‌گری و تحلیلگری بازار سرمایه و مدیریت سبد اوراق بهادار نمودم. اخیرا نیز به صورت تخصصی در بازار آپشن و اختیار معامله بازار بورس ایران مشغول فعالیت هستم.
  

 آیا زمانی که بازار سرمایه در یک موج صعودی قرار می‌گیرد؛ بازار آپشن نیز مستعد رشد است؟ 

اختیار معامله شرایطی را فراهم می‌کند که امکان شناسایی سود هم در بازار صعودی، هم بازار نزولی و هم در بازار رنج برای معامله‌گران وجود داشته باشد. علت این موضوع هم دو طرفه بودن اختیار معامله است که حتی امکان کسب سود از نزول بازار نیز در آن فراهم است. اما در خصوص اینکه آیا در یک موج صعودی امکان رشد بازار آپشن نیز فراهم است یا نه باید گفت که پاسخ مثبت است و با کمک استراتژی‌ بازار صعودی امکان شناسایی سود بسیار بالاتری نسبت به بازار سهام پایه درآن وجود دارد. چراکه بازار آپشن و قراردادهای اختیار معامله در آن، اهرمی هستند و امکان کسب سودهای چند برابری نسبت به دارندگان سهام پایه را برای معامله‌گران خود فراهم می‌کند.
  

 همبستگی رشد بازار بورس و آپشن، به چه عواملی وابسته است؟

قراردادهای اختیار معامله همبستگی بالایی با بازار بورس دارند. همچنین لازم به ذکر است که قراردادهای اختیار معامله بسته به نوع آنها ارزش‌گذاری می‌شود. در قراردادهای اختیار معامله باید فاکتورهای بسیار متنوعی بررسی شود که از جمله مهترین فاکتورها، قیمت دارایی پایه و زمان سررسید قرارداد است لذا این قراردادها همبستگی بالایی با سهام پایه خود دارد.
  

 کدام نمادهای بازار آپشن را در شرایط فعلی مستعد رشد می‌دانید؟

دید کلی سرمایه‌گذار در پاسخ به این سوال حائز اهمیت است. یعنی ممکن است هر سرمایه‌گذار چشم‌انداز متفاوتی نسبت به بازار داشته باشد. اما به‌طور کلی می‌توان گفت؛ سرمایه‌گذار با کمک ابزار اختیار معامله، امکان کنترل ریسک و کسب بازدهی بیشتر در پرتفوی خود را دارد. از نظر پتانسیا رشد نیز، به نظر من آپشن‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر مستعد رشد هستند و بسیاری از ریسک‌هایی که متوجه سهام بورس و فرابورس است؛ شامل قراردادهای اختیار معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمی‌شود. لازم به ذکر است که قراردادهای اختیار معامله، از افزایش سرمایه‌ و تقسیم سود نقدی سهام پایه خود منتفع می‌شوند. 
  

 چطور در منفی‌های بازار، با کمک بازار آپشن سود کنیم؟

از آنجایی که بازار آپشن یک بازار دو طرفه است؛ با کمک استراتژی‌های بازار نزولی و خرسی می‌توان از آن کسب سود کرد. از جمله مرسوم‌ترین و پایه‌ای ترین استراتژی‌ در این زمان، خرید اختیار فروش است چراکه در زمان نزولی شدن بازار، ارزش قراردادهای اختیار فروش، افزایش پیدا می‌کند. غیر از این استراتژی، استراتژی‌های گوناگون بسیاری برای کسب سود از بازار ریزشی وجود دارد.
  

 چند درصد پرتفو سرمایه‌گذاری را به سهام و چند درصد را به بازار آپشن اختصاص دهیم که ریسک سبدمان متعادل باشد؟

عموما از قراردادهای اختیار معامله برای کنترل ریسک سبد سرما‌یه‌گذاری استفاده می‌شود. اما با این حال افراد بسیار زیادی در این بازار رویکردهای دیگری مثل سفته‌بازی دارند. گذشته از این سرمایه‌گذارانی نیز وجود دارند که به دنبال هج کردن سبد سرمایه‌گذاری خود هستند و یا به دنبال موقعیت‌های آربیتراژی می‌گردند. اما به عقیده من بهتر است از بازار آپشن برای هج کردن سبد سرمایه‌گذاری کمک کرفت یعنی با خرید اختیار فروش سهم در‌واقع اقدام به بیمه‌کردن سهام کنیم. علاوه بر این می‌توان با گذاشتن حد سود، درآمدهای کم‌ریسک و با بازدهی ثابت را شناسایی کرد. در مورد اینکه چند درصد از سبد را باید به این بازار اختصاص داد نیز باید گفت؛ پاسخ این سوال برای افراد مختلف متفات است و بستگی به این دارد که فرد در پرتفوی خود، سهام‌دار کدام نمادها است و قصد استفاده از کدام یک از استراتژی‌ها را در این بازار دارد. نکته حائز اهمیت برای پی بردن به این سوال که کدام استراتژی برای سرمایه‌گذار مناسب است و اینکه چطور در این بازار می‌توان سود کرد این است که بدانیم برای ورود به این بازار قطعا نیاز به آموزش وجود دارد تا سرمایه‌گذار بداند که چطور در ریزش‌ها کمتر ضرر کرد و در صعودهای بازار سود بیشتری را شناسایی کند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها