با این ۴ روش برای عید نوروز سبزه ریحان بکارید



برای کاشت سبزه ریحان روی اسفنج باید اسفنج را به هر شکلی که دوست دارید برش دهید و آن را در ظرف مورد نظرتان بگذارید. اگر از ظرف خاصی استفاده می‌کنید، باید اسفنج را دقیقا به شکل ظرف حالت دهید.

 

به گزارش صبح ساحل، سبزه ریحان یکی از سبزه‌های زیبا و مقاوم برای عید نوروز است که اتفاقا خیلی راحت و سریع رشد می‌کند و جلوه فوق‌العاده به هفت سین شما می‌بخشد.

برای کاشت ریحان روش‌های مختلفی وجود دارد، می‌توانید سبزه را داخل پنبه یا اسفنج بکارید یا آن را به صورت مستقیم در ظرف مورد نظرتان بریزید. یکی دیگر از روش‌های درست کردن سبزه ریحان نیز کاشت آن در خاک است.

 

آموزش کاشت سبزه ریحان روی پنبه

در ادامه این بخش می‌توانید با آموزش کاشت سبزه ریحان در پنبه برای عید نوروز آشنا شوید.

 

مرحله اول: بذرها را در آب بخیسانید

برای شروع باید بذرهای ریحان را برای ۲ تا ۴ ساعت در یک ظرف آب بریزید و اجازه دهید تا لعاب‌دار شوند. اگر زمان کافی برای خیساندن بذرها ندارید، می‌توانید آن‌ها را برای نیم ساعت بخیسانید. از آن جایی که بذر ریحان روی آب شناور می‌شود، باید آن را مدام هم بزنید تا همه بذرها به خوبی خیس شوند.

 

مرحله دوم: بذرها را در یک سینی یا بشقاب بریزی

بعد از خیساندن بذر ریحان باید سینی یا ظرف مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس یک لایه ضخیم پنبه روی ظرف بکشید و یک توری یا پارچه نخی روی آن بکشید که پنبه‌ها ثابت بمانند. حالا سطح پنبه را با اسپری کاملا خیس کنید و با قاشق بذرهای خیس خورده ریحان را روی توری بریزید.

 

مرحله سوم: یک کیسه نایلونی روی ظرف بکشید

در این مرحله باید بذرها را با اسپری آبپاشی کنید و سپس یک کیسه پلاستیکی روی ظرف بکشید تا رطوبت آن‌ها حفظ شود. حتما چند قسمت کیسه پلاستیکی را سوراخ کنید تا هوا به خوبی در کیسه جریان پیدا کند و بذرها کپک نزنند.

 

مرحله چهارم: از سبزه مراقبت کنید

ظرف سبزه را برای ۳ تا ۴ روز در جایی پر نور و دور از سرما و نور مستقیم خورشید قرار دهید تا بذرها جوانه بزنند. به خاطر داشته باشید که هر روز بذرها را چند بار آبپاشی کنید و دوباره نایلون را روی ظرف قرار دهید.

بعد از ۳ تا ۴ روز بذرها جوانه می‌زنند و در این زمان می‌توانید کیسه پلاستیکی را از روی بذرها بردارید. در ادامه نیز هر روز سبزه را آبپاشی کنید تا به خوبی رشد کند و بزرگ شود.

 

روش کاشت ریحان در خاک

بذر ریحان به خوبی در خاک رشد می‌کند و اگر مراقبت‌های لازم را انجام دهید، می‌توانید بعد از تمام شدن عید از ریحان تازه و خوش طعمی که خودتان آماده کرده‌اید برداشت کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل سبز کردن سبزه ریحان در خاک آشنا شوید.

 

مرحله اول: گلدان را آماده کنید

یک گلدان مناسب برای کاشت ریحان آماده کنید و کف آن مقداری سنگریزه بریزید. در ادامه مقداری خاک حاصلخیز که زهکشی مناسبی دارد به آن اضافه کنید.

برای کاشت ریحان بهتر است از خاک برگ و خاک باغچه با کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس استفاده کنید. می‌توانید این خاک ترکیبی را به صورت آماده تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که کف گلدان باید سوراخ باشد تا آب اضافه به راحتی از آن خارج شود.

 

مرحله دوم: بذرها را در خاک بکارید

برای شروع خاک گلدان را با اسپری خیس کنید و سپس یک لایه نازک از بذر ریحان را روی خاک بکارید. برای این که بعد از رشد کردن ریحان ساقه‌ها به هم نپیچند، بهتر است بذرها را با فاصله ۳ تا ۴ سانتی‌متری از هم بکارید.

 

مرحله سوم: روی گلدان را بپوشانید

برای افزایش رطوبت و بهبود رشد بذر ریحان باید روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و روی پلاستیک را سوراخ کنید. در این شرایط بذرها درست مثل گلخانه بهتر رشد می‌کنند. حدود ۲ تا ۵ روز طول می‌کشد تا بذرها جوانه بزنند.

 

مرحله چهارم: از بذرها مراقبت کنید

در این مدت باید هر روز ۲ تا ۴ بار کاور پلاستیکی را بردارید و سطح خاک را آبپاشی کنید. بعد از این که بذرها جوانه زدند، کاور را از روی گلدان بردارید و هر روز خاک را آبپاشی کنید تا سبزه شما آماده شود.

 

آموزش کاشت سبزه ریحان روی اسفنج

برای کاشت سبزه ریحان روی اسفنج باید اسفنج را به هر شکلی که دوست دارید برش دهید و آن را در ظرف مورد نظرتان بگذارید. اگر از ظرف خاصی استفاده می‌کنید، باید اسفنج را دقیقا به شکل ظرف حالت دهید.

در ادامه آن را با اسپری خیس کنید و بذرهای خیس خورده را با قاشق روی سطح اسفنج بریزید. حالا روی بذرها را با یک کاور پلاستیکی بپوشانید و روی پلاستیک را سوراخ کنید.

هر روز سبزه را آبپاشی کنید و اجازه ندهید که اسفنج خشک شود. بعد از حدود ۴ روز بذرها جوانه می‌زنند و می‌توانید کاور را بردارید. سبزه را در محیطی گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و از آن مراقبت کنید تا به خوبی رشد کنید.

 

نحوه کاشت سبزه ریحان روی کوزه

برای کاشت سبزه ریحان روی کوزه باید کوزه را برای ۲۴ ساعت پر از آب کنید تا جدار آن خیس شود. سپس یک جوراب نازک روی کوزه بکشید و روی جوراب را با اسپری مرطوب کنید. حالا بذرهای خیسانده شده را روی جوران بمالید تا به آن بچسبند.

 

با این ۴ روش برای عید نوروز سبزه ریحان بکارید

 

یک کیسه پلاستیکی بزرگ را روی کوزه قرار دهید و آن را سوراخ کنید. به خاطر داشته باشید که کیسه پلاستیکی نباید با بذرها برخورد کنید. سبزه را در مکان مناسب قرار دهید و صبر کنید تا جوانه‌ها رشد کنند. بعد از رشد جوانه‌ها کیسه پلاستیک را بردارید و اجازه دهید در مکان خنک و پر نور رشد کند.
نکاتی که باید برای کاشت سبزه ریحان بدانید!
برای تهیه سبزه ریحان در ظرف می‌توانید بذرها را مستقیما و بدون پنبه در ظرف بریزید، اما قرار دادن پنبه روی ظرف موجب می‌شود تا سبزه شما بهتر رشد کنید و رطوبت خود را حفظ کند.
برای کاشت سبزه ریحان بهتر است از ظروف سفالی و چینی استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود برای این کار از ظروف پلاستیکی و فلزی استفاده نکنید، زیرا درست کردن سبزه در ظروف پلاستیکی موجب ایجاد بوی بد می‌شود و ظروف فلزی نیز ممکن است زنگ بزنند و به سبزه آسیب برسانند.
در زمان کاشت بذر ریحان تنها از یک لایه بذر استفاده کنید، انباشته شدن بذرها روی هم موجب کپک زدن آن‌ها می‌شود.
برای تهیه سبزه ریحان باید از بذرهای سالم و تازه استفاده کنید، بذرهای کهنه و قدیمی جوانه نمی‌زنند و برای کاشت مناسب نیستند.
برای آب دادن به سبزه ریحان تنها از آب پاش استفاده کنید.
یکی از نکات طلایی کاشت سبزه ریحان این است که نباید سبزه را بیش از حد آبیاری کنید یا زیر نور مستقیم نور خورشید قرار دهید. این کار موجب خراب شدن سبزه می‌شود.
برای کاشت سبزه ریحان روی ابر باید آن را به فرم دلخواه برش دهید و سپس بذرهای خیس خورده را روی ابر پخش کنید و با پلاستیک آن را بپوشانید تا سبزه شما جوانه بزند.

 

روش کاشت سبزه عید با هسته خرما

 بهترین زمان کاشت سبزه ریحان

برای کاشت سبزه ریحان ابتدا باید آن را برای ۲ تا ۴ ساعت در آب بخیسانید. بعد از ۳ تا ۴ روز بذر ریحان شروع به جوانه زدن می‌کند. از همین رو بهتر است این سبزه را از حدود ۲۰ اسفند یا حداقل از ۱ هفته زودتر از عید بکارید.

سبزه ریحان یکی از ساده‌ترین انواع سبزه برای عید است که می‌توانید آن را یک هفته مانده به عید آماده کنید. این سبزه به سرعت رشد می‌کند و ظاهر بسیار جذابی دارد. به علاوه با درست کردن این سبزه می‌توانید بعد از عید نیز از آن مراقبت کنید و ریحان تازه و خوش عطر برداشت کنید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها