ستاره‌شناسان کوچک‌ترین و کم‌نورترین کهکشان احتمالی تاریخ را کشف کردند



کوچک‌ترین کهکشان کشف‌شده در فاصله تقریباً 30 هزار سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد و تنها حاوی 60 ستاره قابل مشاهده است.

دیجیاتو نوشت: ستاره‌شناسان دانشگاه ویکتوریا کانادا و دانشگاه ییل آمریکا احتمالاً کوچک‌ترین کهکشان تاریخ را کشف کرده‌اند. این کهکشان با نام UMa3/U1 در فاصله تقریباً 30 هزار سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد و تنها حاوی 60 ستاره قابل مشاهده است. دانشمندان احتمال می‌دهند که UMa3/U1 تاریک‌ترین کهکشان باشد.

براساس پیش‌نویس مقاله محققان، جرم کهکشان کشف‌شده که با نام دب اکبر III/Unions 1 یا UMa3/U1 شناخته می‌شود، فقط 16 برابر جرم خورشید و وسعت آن نیز تنها 10 سال نوری است. به‌طور معمول، کهکشان‌های کوچکی که به دور راه‌شیری می‌چرخند، براساس صورت فلکی که در آن یافت می‌شود، نامگذاری می‌شوند که در این مورد، صورت فلکی دب اکبر در UMa3/U1 مشاهده شد.

  

     

کوچک‌ترین و تاریک‌ترین کهکشان
   

اگر UMa3/U1 کوچک‌ترین کهکشان باشد، می‌تواند کلید پاسخگویی به سؤالات بزرگی درباره چگونگی شکل‌گیری کهکشان راه شیری به‌دست دهد. براساس مدل‌ها و تئوری‌های کیهان‌شناسی، تشکیل کهکشان‌ها یک فرایند سلسله‌مراتبی است که با ادغام هاله‌های ماده تاریک حاوی کهکشان‌های کوچک شروع می‌شود و به تشکیل کهکشان‌های بزرگ‌تر منتهی می‌شود. طبق این تئوری، هنوز صدها کهکشان کوچک دیگر در اطراف کهکشان راه‌شیری باید با یکدیگر ادغام شوند تا یک کهکشان بزرگ‌تر را ایجاد کنند.

همچنین محققان می‌گویند که کهکشان UMa3/U1 احتمالاً پر از ماده تاریک باشد؛ چون چنین کهکشان کم‌ستاره‌ای باید کشش گرانشی لازم برای نگه‌داشتن این ستاره‌ها در کنار هم را ایجاد کند. تجزیه‌وتحلیل بیشتر نشان داد که اگر این ماده تاریک وجود داشته باشد، جرم آن باید حدود یک میلیارد برابر خورشید باشد. این رقم بدین معناست که UMa3/U1 یکی از بالاترین نسبت‌های ماده تاریک به ماده مرئی را دارد.

محققان می‌گویند که UMa3/U1 به‌دلیل درخشندگی بسیار کم تابه‌حال شناسایی نشده بود. این کشف ممکن است درک ما از شکل‌گیری کهکشان‌ها و شاید حتی تعریف «کهکشان» را دستخوش تغییر قرار دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها