۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید



 مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: دو هزار و ۴۳۸ طرح اقتصادی با سرمایه گذاری ۱۱ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان سال ۱۴۰۲ در این استان به بهره برداری رسید.

             

   
به گزارش صبح ساحل، دانش شهرکی افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها که در حوزه‌های مختلف اقتصادی نظیر صنعت و معدن، شیلات، گردشگری بوده است، زمینه اشتغال شش هزار و ۲۸۲ نفر در سیستان و بلوچستان فراهم شد.

           
وی از رشد قابل توجه سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان خبر داد و افزود: سال ۱۴۰۱ مجموع سرمایه گذاری انجام شده در بخش‌های اقتصادی صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات، صنایع دستی و گردشگری ۸۹۰ طرح با سرمایه گذاری بیش از ۳۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و اشتغال چهار هزار و ۸۳۷ نفر بوده است.

        
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه گذاری در این منطقه گفت: این استان با ۲۶ شهرستان بیش از ۱۱.۵ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده که وجود دریای عمان در جنوب، کوه آتشفشانی تفتان در یک سو و منطقه آبرفتی دشت سیستان در شمال و دشت مستعد کشاورزی دلگان در مرکز، تنوع اقلیمی منح  صر به فردی را رقم زده است.

            
دانش شهرکی ادامه داد: وجود ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله کانسنگ‌های مس، طلا، تیتانیوم، آهن، منیزیت، فلدسپات، آنتیموان، منگنز، کرومیت، سنگ‌های تزئینی و سایر مواد معدنی، این استان را آماده ایجاد و توسعه بیش از پیش صنایع تبدیلی و فراوری معدنی کرده است.

      
وی بیان کرد: همچنین توجه به اهمیت حمایت از بخش صنعت در استان، وجود ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت چهار هزار و ۵۳۶ هکتار بستر مناسبی را همراه با مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذار در حوزه‌های مختلف صنعتی، صنایع تبدیلی معدنی، کشاورزی و شیلاتی فراهم آورده است.

       
وی ادامه داد: وجود ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله کانسنگ‌های مس، طلا، تیتانیوم، آهن، منیزیت، فلدسپات، آنتیموان، منگنز، کرومیت، سنگ‌های تزئینی و سایر مواد معدنی، این استان را آماده ایجاد و توسعه بیش از پیش صنایع تبدیلی و فراوری معدنی کرده است.

    
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: مزیت مهم دیگر استان اقلیم مناسب کشت میوه‌های گرمسیری مانند خرما، موز و انبه است به طوریکه در تولید میوه‌های گرمسیری رتبه اول کشور، تولید خرما رتبه دوم کشور، تولید پسته رتبه نهم کشور را کسب کرده است.

    
شهرکی ادامه داد: همچنین اقلیم مناسب برای پرورش شتر موجب شده که سیستان و بلوچستان از لحاظ تعداد شتر رتبه اول کشور را کسب کند.

     
دانش شهرکی تصریح کرد: نوار ساحلی به طول ۳۸۰ کیلومتر با دریای عمان و دسترسی به دریای آزاد، که از این میزان ۸۰ درصد مرز‌های آبی را سواحل صیادی در برمی گیرد و وجود ۱۱ بندر صیادی و مرکز تخلیه صید، زمینه را برای سرمایه گذاری در بخش شیلات و زنجیره ارزش آن فراهم کرده بطوریکه این استان رتبه دوم کشور را در کل تولیدات واستحصال شیلات به خود اختصاص داده است.

    
وی افزود: همچنین سیستان و بلوچستان از نظر صید تن ماهیان و ارزش اقتصادی صید رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و اراضی مستعد پرورش تکثیر میگو و در سایت‌های مطالعه شده و پرورش ماهی در قفس در سواحل مَکُران و در همین راستا توسعه استخر‌های پرورش ماهیان گرمابی و سردابی در مرکز و شمال استان، از ظرفیت‌های مهم سرمایه گذاری در این بخش محسوب می‌شود.

  
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: استراتژیک شهید بهشتی و شهید کلانتری، وجود ۱۵ بازارچه رسمی، موقت و خرده فروشی، وجود دو منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار و سیستان و دو منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه و رامشار، همچنین پنج فرودگاه فعال در سطح استان شرایط ممتازی را برای استان فراهم کرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها