سوگ ناایمنی، سین آخر نوروز


نویسنده: عبداسلام جمالی

نوروز در محدویت جغرافیایی فلات بزرگ ایران یکی از زیباترین ایام برای تحویل سال و شروع سال جدید بر روی زمین است. روزهای بسیار زیبایی که در آن مشاطه بهار، عروس طبیعت را به بهترین شکل و زیباترین رنگ می‌آراید و آب و هوا در بهترین حالت خود قرار دارد.
همه‌ی این مواهب خدادادی انسان را به وجد آورده به طوری که برای بهره‌گیری و لذت ببشتر از طبیعت زیبا، راهی سفر می‌گردد. خصوصا مردم طبیعت‌دوست ایران که به یمن زیبایی‌های طبیعی و تاریخی کشور، سفر در ایام نوروز در برنامه اکثر ایرانیان جا دارد. اما سفر در کشور ما به دلایل متعددی متاسفانه خالی از هزینه انسانی و خسارت مالی نیست.به گفته‌ی مسؤلان در ایام نوروز امسال بیش از ۱۰۰ هزار فقره تصادف در کشور ثبت شده که متاسفانه بیش از۸۰۰ نفر از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۲۱ هزار نفر مصدوم شده‌اند که خسارتی جبران‌ناپذیر است و آمار بالای مرگ‌و‌میر ناشی از تصادفات، نوروز را به کام همه تلخ کرده است و مسئولان و کارشناسان مربوطه باید فکری برای این معضل بزرگ کنند‌.
راستی چرا مرگ‌و‌میر ناشی از حوادث رانندگی در کشور به عنوان چهارمین عامل مرگ‌و‌میر در کشور باشد در صورتی که در دنیا به عنوان چهاردهمین عامل شناخته می شود؟چرا هر سال سفرهای نوروزی باید به عنوان کابوس تلقی شود و مردم فرزندان خود را با ترس و دلهره راهی سفر کنند؟
به طور قطع و یقین استاندارد نبودن وسیله‌ی رانندگی، جاده و خطای انسانی سه عامل اصلی کشتار در این حوزه هستند. به گفته‌ی مسئولین، بیشترین خودروهایی که در تصادفات نوروزی خسارت دیده‌اند،پراید و پژو بوده و بیشترین اتومبیل‌هایی که الان زیر پای مردم نیز است این دو نوع ماشین می‌باشند و متاسفانه مردم ایران کمتر از وجود خودروهای با کیفیت با توجه به محدودیت‌های واردات بی بهره هستند.
عامل بعدی جاده است.خوشبختانه طی سه دهه اخیر روی جاده و ساخت آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست و صد البته هنوز هم نقاط کور و حادثه خیز زیادی در گوشه و کنار کشور مخصوصا استان‌های محروم و جنوبی وجود دارند که باید شناسایی و اصلاح شوند. دولت باید جاده‌های پرتردد که طبعا تصادفات بیشتری در آنجا رخ می‌دهد را در اولویت اصلاح و بهسازی قرار دهد. برای مثال در هرمزگان جاده کهورستان به لار، جاده‌های شرق و همچنین لافت به قشم و ... که هر ساله میلیون‌ها مسافر خصوصا ایام نوروز در آن تردد می‌کنند کیفیت لازم را ندارد. عامل سوم خطای انسانی است که باید دقیقا کارشناسی شود چه نوع خطاهایی منجر به تصادفات می‌شود تا روی آن کار شود. به نظر بسیاری از کارشناسان بالا بردن جرائم رانندگی زیاد کارساز نیست و باید فکری بزرگ بر این مشکل بزرگ کرد.بیشترین آمار مرگ‌و‌میر مربوط به جوانان است.
جوانی سن هیجان است و بیشتر جوانان، هیجانات تخلیه نشده و فرو خفته خود را در رانندگی خالی می‌کنند.  وزارت ورزش و جوانان باید با همکاری دیگر نهادها فکری برای این موضوع کنند. والدینی نیز که همراه فرزندانشان مسافرت می‌کنند به این امر مهم توجه کنند و توصیه‌های لازم را به جوانان داشته باشند که حتما پس از چندین ساعت رانندگی به همراه فرزندان راننده خود استراحت نمایند که خستگی ناشی از سفر باعث حوادث تلخ و تصادفات نگردد و همه به سلامت و با خاطرات شیرین به خانه برگردند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها