ابزار تشخیص سریع ویروس کرونا ساخته شد



محققان با کمک فناوری نانوحفره، ابزار تشخیصی ساختند که به سرعت ویروس‌هایی نظیر کرونا را شناسایی می‌کند.

     

به گزارش صبح ساحل، در طی چهار سال گذشته، بسیاری از ما تجربه نمونه‌برداری از بزاق برای انجام آزمایش‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن در خانه یا آزمایش‌های دقیق‌تر PCR  را داشته‌ایم. بیماری کرونا موجب شده تا بسیاری از مردم این تست‌ها را تجربه کنند.

به تازگی محققان دانشگاه کالیفرنیا به رهبری هولگر اشمیت موفق شدند روشی مبتنی بر میکروسیالی ارائه کنند که ساده‌تر و سریع‌تر این کار را انجام می‌دهد. چنین روشی برای تشخیص کرونا و زیکا قابل استفاده خواهد بود.

این گروه در مقاله‌ای که منتشر کردند، نشان دادند که می‌توان از فناوری اپتوسیالی و نانوحفره برای سیستم تشخیص طبی استفاده کرد. این سامانه یک ابزار آزمایشگاه روی تراشه است که باموفقیت روی مدل‌های حیوانات استفاده شده است و دانشمندان را امیدوار کرده که در آینده بتواند برای انسان‌ها استفاده شود.

آرون هاوکینز، استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه بریگام یانگ و از محققان این پروژه، می‌گوید: این ابزار در آینده می‌تواند به یک سامانه تشخیص طبی بزرگ تبدیل شود و پزشکان و بیماران می‌توانند از آن استفاده کنند. با چنین فناوری، نیاز به انتظار برای دریافت نتیجه آزمایش از آزمایشگاه نیست.

در حالی که آزمایش PCR در حال حاضر روش استاندارد برای آزمایش‌های ویروس‌شناسی است، اما این روش بسیار پیچیده است و به واکنش‌های شیمیایی نیاز دارد که باید توسط اپراتورهای ماهر انجام شود. به طور معمول در یک آزمایشگاه، گاهی اوقات روزها طول می‌کشد تا نتایج آزمایش را به دست آورد.

آزمایش‌های PCR همچنین فقط می‌توانند اسیدهای نوکلئیک را تشخیص دهند؛ ماده‌ای که DNA و RNA را تشکیل می‌دهند. اما در مورد برخی از بیماری‌ها، تشخیص سایر نشانگرهای زیستی مانند پروتئین‌ها می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد.

این ابزار جدید تشخیصی هر دوی این مشکلات را حل می‌کند. این ماده به آماده‌سازی نمونه اندکی نیاز دارد و کاملاً بدون تقویت‌سازی و بدون برچسب است. به این معنی که از نور برای شناسایی نشانگرهای زیستی استفاده نمی‌کند. این مزیت به طور چشمگیری زمان و پیچیدگی روند تشخیص را کاهش می‌دهد.

در این ابزار از اپتوسیالی استفاده می‌شود که کنترل مقادیر ریز مایعات با نور است. از یک نانوحفره برای شمارش اسیدهای نوکلیئک منفرد استفاده می‌شود. این ابزار برای آزمایش ویروس‌های زیکا و کرونا طراحی شده است.

به نقل از ستاد نانو، محمد ژولکر نیین سمپاد، از محققان این پروژه می‌گوید: ما یک سیستم آزمایشگاه روی تراشه ایجاد کردیم که می‌تواند با کمک میکروسیالی، تراشه‌های سیلیکون و فناوری‌های تشخیص نانوحفره، آزمایش را در سطح بسیار کوچکی انجام دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها