انگلیس وزیر دفاع ایران را تحریم کرد



انگلیس به بهانه جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه، در پی دفاع مشروع ایران در برابر اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان را به همراه شماری از شخصیت‌ها و نهادهای نظامی کشورمان تحریم کرد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، دفتر نخست وزیر انگلیس رو پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۷ نفر و ۶ نهاد ایرانی را که در عملیات وعده صادق دست داشتند، به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

بر اساس این بیانیه، ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد مرکزی و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، شماری از اعضای سازمان هوافضا، علاوه بر وزیر دفاع ایران، به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

در بیانیه یادشده آمده است که تحریم‌های انگلیس به صورت هماهنگ با ایالات متحده آمریکا، «در واکنش به حمله مستقیم ایران علیه اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) در ۱۴ آوریل» اعمال شد.  این تحریم‌ها در جریان حضور دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس در اجلاس گروه هفت در ایتالیا مطرح شد.

کامرون در تداوم فضاسازی‌ها علیه اقدام مشروع کشورمان ادعا کرد: تصمیم ایران برای پرتاب صدها هواپیمای بدون سرنشین و موشک به سمت اسرائیل، خطر جدی تلفات هزاران غیرنظامی و تشدید تنش برای منطقه را به همراه داشت.

وی مدعی شد: تحریم‌هایی که امروز در کنار آمریکا اعلام شد نشان‌دهنده محکومیت صریح ما از حمله ایران به یک کشور مستقل است.

وزیر امور خارجه انگلیس با چشم‌پوشی از اقدامات غیرقانونی و تنش‌زای رژیم صهیونیستی در منطقه، ادعا کرد: ایران باید از رفتار بی ملاحظه و غیرقانونی خود دست بردارد؛ زیرا تشدید بیشتر تنش به نفع کسی نیست.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس هم در این بیانیه ادعا کرد: حمله ایران به اسرائیل اقدامی بی ملاحظه و خطرناک بود. این تحریم‌ها توانایی ایران را برای بی‌ثبات کردن منطقه محدود خواهد کرد.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر تصریح کرد: اقدام ایران کاملا مشروع و پس از مدت‌ها خویشتن داری در برابر حملات رژیم صهیونیستی انجام داده و این نشان دهنده رفتار کاملا مسئولانه و حرفه‌ای ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها