به‌کارگیری همه‌ی ظرفیت‌ها برای شناخت هرمزگان در سطح بین‌المللی و جهانی؛

خلیــج فارس فـــراتر از یک کلمه



خلیج‌فارس در حال حاضر به یک نماد فرهنگی و نشانه‌ی اتحاد مردم ایران در سراسر جهان تبدیل‌شده است. تاریخ و سابقه خلیج‌فارس فقط در فرهنگ می‌گنجد و ضروری است با برگزاری چنین جشنواره‌هایی از هویت خلیج‌فارس دفاع کنیم و آن را در سطح بین‌المللی و جهانی به مردم معرفی نماییم و به یاد بیاوریم کشور ما چه ثروت عظیمی را در اختیار دارد و باید قدر آن را بدانیم و بیشتر از آن محافظت کنیم. جشنواره بین‌المللی فرهنگی – هنری خلیج‌فارس هرساله پذیرای شخصیت‌های بزرگ سیاسی کشور، اساتید، محققان، پژوهشگران، هنرمندان و ... هست و فعالان بخش فرهنگی باید بتوانند از این طریق قابلیت‌های منطقه را بیشتر به دنیا معرفی کنند؛ در همین راستا صبح ساحل گفت‌وگویی با یک فعال فرهنگی داشته که بر اهمیت برگزاری جشنواره خلیج‌فارس تأکید می‌کند. استاد «علی‌رضایی» از ضرورت هرچه بهتر جشنواره خلیج‌فارس و شناساندن این برنامه فرهنگی به مردم و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری دستگاه‌ و دانشگاه‌ها تأکید داشته و در ادامه این گزارش راهکارهایی برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره‌ای ارائه می‌نماید.
 
  

 جشنواره خلیج‌فارس یک هویت ملی است

این نوع کنگره‌ها و به‌نوعی جشنواره‌ها که با هویت ملی سروکار دارند تنها نباید مختص به یک مراسم باشند که در پایان سال برگزار ‌شود، بلکه در طول سال درزمینهٔ های مختلف پژوهشی، فرهنگی و هنری فعال باشند. به‌عنوان‌مثال دریایی که ما در اختیارداریم، شامل یک پهنه آبی نیست که کشتی‌ها در آن تردد کنند، بلکه دارای پتانسیل بالایی  است. خلیج‌فارس نشان داده است که در طول تاریخ این دریا ازنظر اکوسیستم، منابع دریایی، ظرفیت‌های بازرگانی و تجاری، جایگاه بالایی دارد؛ اما ما در انتقال این آموزه‌ها به نسل‎های امروزی موفق نبودیم در بحث منابع دریایی ما هنوز یک کتاب درباره ماهی‌های خلیج‌فارس نداریم. باید در زمین‌های مختلف به کمک پژوهشگران، دانشگاهیان این شناخت را در جامعه ایجاد نماییم.  هرمزگان در طول زمان در بنادر استان لنج‌سازان به نامی داشته که با ساخت شناورهای چوبی دنیا رو سیطره خودشان گرفته بودند، اما حالا نامی از آن‌ها نیست.  جوانان این خطه باید سهمی از این دریا داشته باشد ما هنوز درزمینهٔ انتقال مفاهیم دریا و دریانوردی به فرزندانمان موفق نبوده‌ایم. هرچند «اصطلاحاً کاچی به از هیچی» اگر قرارِ است یک اتفاقی فراموش شود و نامی بردن بهتر از فراموشی است. چراکه این پدیده نباید به‌هیچ‌عنوان فراموش شود و بهانه‌هایی چون محدودیت مالی و شرایطی نباید مانعی بر سر معرفی خلیج‌فارس شود. اقداماتی هرساله صورت می‌گیرد اما آیا کافی است؟ این کارها درخور این نام است؟ باید بدانیم که خلیج‌فارس تنها یک نام نیست. کشورهای جنوبی، همسایههای ما نیز ازنظر تمدنی و فرهنگی بدهکار خلیج‌فارس هستند. باید برکت وجود این دریا، جایگاه و اکوسیستم طبیعی آن را قدر بدانیم.
 

ظرفیت‌های دریا را به فرزندانمان بشناسانیم

 
ظرفیت‌های دریا و پرداختن به این موضوع بسیار گسترده است اما تمام دستگاه‌های که علاقه‌مند هستند سهمی در این حوزه داشته باشند به‌ویژه دانشگاه فرهنگی در طول سال می‌توانند به آن ورود کنند. مقاله‌های متعدد پایان‌نامه‌های دانشجویی به این سمت سوق داده شود. از بازرگانان خوش‌نامی که درگذشته فعالیت می‌کردند و امروز هستند، خواسته شود تا ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دریا را بررسی کنند و زمینه‌های کاریابی و اشتغال‌زایی جدیدی را فراهم نمایند. به‌طور مثال چرا از موهبت طبیعی چون جنگل‌های حرا استفاده نمی‌شود و صرفاً به یک
پیام در جشنواره بسنده می‌کنیم؟  می‌توانیم با تشکیل کارگروه‌های علمی و فرهنگی در طول سال کارهای انجام دهند تا در این جشنواره‌ها عملکرد آن‌ها بازبینی شود. سرمایه‌گذاری را به این سمت سوق دهیم. در بحث تفریحات آبی چه ظرفیت‌های وجود دارد که هنوز موفق به بهره‌برداری از آن نشده‌ایم و درنهایت در روز ملی خلیج‌فارس فهرستی از مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و علمی انجام‌شده در طول سال انجام شود.
  

 تاریخ بانام خلیج‌فارس عجین شده است

تاریخ وقتی نامی را انتخاب می‌کند دیگر نباید دخالتی در این زمینه داشت. هرچند دنیا بخواهد نام دیگری را بر روی خلیج‌فارس بگذارد بازهم این واقعیت تغییری نمی‌کند که اینجا تنها یک نام دارد نامی که با تمدن و فرهنگ مردمی درآمیخته شده است. 
مردم و جوانان ما باید بدانند ریشه‌ی این آب‌وخاک چیست. داریوش بزرگ چه در این خاک دید که به اینجا کشیده شد یا پرتغالی در این آب چه دید که کشتار را تحمل کردند تا اشغال کنند؟ این علامت سؤال‌هایی است که در نسل جوان هست، باید پاسخ داد شود. به همین دلیل است که باید هر این جشنواره‌ علمی فرهنگی در سطح بالایی باشد چراکه خلیج‌فارس فراتر از یک کلمه است.
 

 ضرورت رونق‌ برنامه‌های فرهنگی در بین مردم

دستگاه‌های علمی دانشگاهی و فرهنگی می‌توانند با بهره‌گیری از بزرگانی که در عرصه‌های علمی فعالیت داشتند شخصیت‌های فرهنگی استان را به جامعه معرفی کنند.  کشور ما درگذشته صاحب بزرگ نام‌هایی بوده آیا نسل جدید این توانمندی را ندارد که این راه را ادامه دهد و بزرگی و عظمت را دوباره احیا کند؟ قطعاً مردم ما در تمامی عرصه‌ها جلوه حضور خود را نمایان کرده‌اند. بی‌میلی آن‌ها از بی‌خبری است. رسانه‌ها می‌توانند در این حوزه قوی ظاهر شوند. رسانه قدرتمند از هر دستگاهی می‌تواند این آگاهی را به مردم بدهد همان‌طور که می‌تواند یک کالای بی‌کیفیت را یک کالای مرغوب معرفی کند. هرچند دستگاه‌های علمی و فرهنگی کم‌کاری‌هایی در این زمینه داشته‌اند اما اکنون هر کس به سهم خودش از یک خانواده کوچک گرفته تا یک کلاس و حتی دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و دانشگاه‌ها مسئولیت مستقیمی در این قضیه دارند. ضعف‌ها رو ببینید، کم‌کاری‌ها را جبران کنید به ظرفیت‌های استان و سرمایههای بزرگ دریا را توجه کنیم. خردمندان و اندیشمندان نباید از انتقال آگاهی شانه خالی کنند و هرکس به سهم خودش باید این آگاهی بخشی رو به عهده بگیرد تا خلیج‌فارسی که درخور نام بزرگش است برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

روزنامه صبح ساحل

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها