اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان خبر داد؛

اجرای 11 برنامه فرهنگی به مناسبت روز ملی خلیج فارس


نویسنده: فاطمه کریمی

نشست خبری روز ملی خلیج فارس روز شنبه یکم اردیبهشت ماه در سالن رودکی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندرعباس برگزار شد. در این جلسه مدیر کل ارشاد اسلامی بندرعباس از اجرای یازده برنامه به این مناسبت خبر داد و جزییات برنامه های فرهنگی به مناسب روز ملی خلیج فارس را تشریح کرد. 
  
  
 حضور 16 استان در جشنواره 
«اسماعیل جهانگیری»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این مراسم گفت: «از ماه‌ها قبل برای برگزاری این رویداد برنامه‌ریزی شده و امیدواریم با همفکری و در کنار هم بودن جشنواره بهتری نسبت به سال‌های قبل برگزار کنیم ». 
وی ادامه داد: « برای این جشنواره قریب به 10 برنامه از جمله؛ جشنواره موسیقی خلیج فارس برنامه‌ریزی شده است که تاکنون از 16 استان در این جشنواره حضور پیدا کردند، امکان افزایش برنامه‌ها نیز وجود دارد». جهانگیری افزود: 32 اثر موسیقایی به دبیرخانه جشنواره رسیده که پس از داوری و ارزیابی 10 اثر در بخش پایانی و نهایی {که به صورت غیر رقابتی است} اجرا می‌کنند. 
جهانگیری خاطرنشان کرد: «عموما موسیقی‌ها، موسیقی نواحی است که بیشتر با فرهنگ ایرانی سازگاری دارد. این 10 اثر به مدت دو روز در تالار شهید آوینی اجرا می‌کنند. همچنین تلاش می کنیم با همکاری شهرداری بندرعباس بعضی از این موسیقی ها که شرایط اجرا در فضای باز دارند در بین محلات اجرا کنند، البته این موضوع قطعی نیست». 
جهانگیری افزود: «جشنواره فیلنامه نویسی خلیج فارس نیز از دیگر برنامه‌ها در سطح ملی است که با نام خلیج فارس و با موضوع آن برگزار می‌شود. تاکنون81 اثر فیلنامه از 15 استان به دبیر خانه جشنواره رسیده است. 
از طرفی، با رایزنی‌هایی که در گذشته با مرکز گسترش سیمای مستند ایران شده پس از ارزیابی‌ها از دو اثر برای تولید حمایت شود، انشاالله امسال بتوانیم در جشنواره فیلم حقیقت با نام خلیج فارس از بین همین فیلمنامه‌ها اثر مستند داشته باشیم. فیلمنامه‌هایی هم که بتوانند نظر داوران را جلب کنند؛ در قالب یک کتاب چاپ خواهند شد تا فیلمسازانی که در آینده می خواهند فیلمی با موضوع خلیج فارس بسازند، از آن‌ها استفاده کنند. 
    
 تشریح برنامه‌های فرهنگی به مناسب روز ملی خلیج فارس
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با اشاره به اینکه بخشی از برنامه‌ها از قبیل جشن‌های مردمی با عنوان شب گردهمایی موسیقی آیینی بیان کرد:« این مراسم، هر شب در یکی از روستاهای ساحلی که از قبل اعلام آمادگی کردند، برگزار می‌شود. همچنین آثار مکتوبی که در یک سال گذشته تولید و آثار خارجی که ترجمه شده نیز رونمایی خواهد شد.البته دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه پیام نور و جهاد دانشگاهی هم در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌هایی به این مناسبت طراحی کرده اند. 
جهانگیری ادامه داد: جشنواره اختراعات در دانشگاه پیام نور برگزار می‌شود که اختتامیه آن 11 اردیبهشت ماه در ابوموسی خواهد بود. همچنین جهاد دانشگاهی نیز شب شعر به نام خلیج فارس برنامه‌ریزی کرده است. در جزیره هرمز نیز یک شب برنامه‌های فرهنگی هنری خواهیم داشت. درسطح محلات هم به همین شکل با همکاری شهرداری بندرعباس، شهرداری بندر کنگ و شهرداری میناب برنامه‌هایی با نام خلیج فارس خواهیم داشت».  به گفته وی، مرکز ملی اقیانوس شناسی با کمک دبیر خانه جشنواره و اداره کل آموزش و پرورش نشست‌های علمی با موضوع خلیج فارس در مدارس برای دانش‌آموزان برگزار خواهد کرد.
   
 این یک لجبازی سیاسی نیست، این کج فهمی است اگر ما خود را مالک دریا بدانیم
«علیرضا رضایی»، فعال فرهنگی با قدردانی از اصحاب رسانه در این نشست گفت: «قبل از هر چیز خود را در معرفی توانمندی‌های خلیج فارس موظف بدانید. شاید این گله‌ی من از همه دستگاه‌ها باشد؛ که «چرا سالی یکبار به مناسبت روز خلیج فارس دور هم جمع می‌شویم»! دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی باید ظرفیت‌های خلیج فارس را بیشتر معرفی کنند. همچنین در حوزه‌های مختلف نیازمند دانستن و انتقال اطلاعات بسیار ارزشمند دریای فارس به ویژه جریان‌های تاریخی و اسطوره‌ای هستیم». وی از اصحاب رسانه درخواست کرد تا قلم را در سمت و سوی گمشده‌های تاریخی دریای فارس ببرند و ورق بزنند این تمدنی که ممکن است نسل جوان  از آن دور باشند. رضایی گفت: «این یک لجبازی سیاسی نیست، این کج فهمی است اگر ما خود را مالک دریا بدانیم، بشر باید این حوزه تمدنی را کشف کند». این فعال فرهنگی ادامه داد:« این جشنواره فرصت مناسبی است که به دور از هر جریانی با نگاه علمی و فرهنگی به این موضوع پرداخته شود و این هویت ملی به درستی شناسانده شود.به درستی به دنبال خلیج فارس برویم و تنها به عنوان یک خبر و رویدادی که تاریخ مصرف دارد به آن نگاه نکنیم» . برنامه‌های روز ملی خلیج فارس تا 11 اردیبهشت ماه ادامه دارد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها