ذخیره صد روزه آب شهرستان بستک پس از بارندگی‌های اخیر به هدر رفت؛

شومن‌های غرب در خواب سد لاور خالی از آب


نویسنده: سامیه طهورنیان

طی روزهای گذشته علی رغم بارندگی‌هایی که پس از سال‌ها کم بارشی در منطقه بستک و دشت لاور به زمین نشست؛ اما سد خاکی لاورمیستان به جای تأمین آب برای مردم، از ذخیره خالی ماند. علت این اتفاق عدم تزریق بودجه نهایی عنوان شد که باعث شده بیش از سیصد هزار مترمکعب آب باران به سوی دریاها راهی شود.
سدهای خاکی به دلیل فراوانی و کم‌هزینه بودن مصالح مصرفی و نیز استفاده از مصالح طبیعی دارای امتیاز است، همچنین به دلیل استفاده از مصالح خاکی و سنگریزه‌ای، بدنه سد و اجزای داخلی آن دارای خاصیت انعطاف‌پذیری است. ساخت سد خاکی یکی از الزامات مناطق کم آب می‌باشد. به گفتهٔ مسئولان محلی، عملیات ساخت سد لاورمیستان از سال ۱۳۹۰ شروع شد که پس از مدتی به علت عدم پرداخت مطالبات پیمانکار این پروژه حیاتی تعطیل شد. مجدداً عملیات تکمیل این سد در سال ۱۳۹۶ به مناقصه گذاشته شد و با تکرار بدعهدی دوباره از سوی مسئولان برای مدت پنج سال پروژه متوقف شد. به گفتهٔ یک کارشناس این سد تنها لنگ تأمین لوله‌های انتقال و شیرآلات هیدرولیک و تخلیه است.
 

رحمت الهی که از دست رفت

طبق آمارهای مسئولان محلی، تنها در بارندگی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه مقدار حجم عبور آب که از جناح راست سرریز می‌شود با شدت خارج‌شده اما به علت آنچه مشکلات مالی پروژه ذکر می‌شود؛ به‌ناچار برای ادامه عملیات، پیمانکار سد لاورمیستان مجبور به رهاسازی ۳۰۰ هزار مترمکعب از آب‌های انباشته‌شده باران امروز در دشت خواهد بود.
در بازدید میدانی خبرنگار صبح ساحل از پروژه مشخص شد که طراحی سد جذبی لاورمیستان به‌گونه‌ای است که به‌وسیله دو لوله خروجی در کف سد کارگذاری شده که آب‌های پشت بدنه سد را به لوله‌های انتقال به سمت گودال تغذیه جهت جذب سریع‌تر به سفره‌های زیرزمینی هدایت می‌کند.
وضعیت موجود سد در مرحله اتمام خاک‌ریزی و در حال حفر گودال تغذیه و نیازمند به تأمین مالی پیمانکار جهت افزایش ماشین‌آلات و خرید لوله و اتصالات هیدرولیک است که اگر با تزریق به‌موقع اعتبار مالی و تأمین نقدینگی پیمانکار همراه بود در کمتر از یک سال به بهره‌برداری می‌رسید؛ اما این تأمین قطره‌چکانی، روند احداث را حدود ۱۳ سال به درازا کشانده است. ناگفته نماند طی عملیات اجرایی و پس از تعطیلی موقت کارگاه؛ با ورود و پیگیری‌های مسئولان، استاندار و فرماندار بستک با پرداخت سهم اندکی از مطالبات پیمانکار پروژه تا مرحله ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه یافت؛ اما بازهم به دلیل موارد قبلی، پروژه متوقف شد.
گزارش‌های مردمی حکایت از رهاسازی آب‌های انباشته‌شده دارد. لوله‌های خروجی که در کف سد جهت هدایت آب به سمت گودالی که جهت جذب و تغذیه مصنوعی تعبیه‌شده است تنها به علت عدم اجرای آخرین مرحله عملیات سد، یعنی نبود و عدم نصب شیرآلات و اجرای لوله‌های انتقال آب به حوضچه و گودال جذب، می‌بایست بجای آنکه تزریق حجم عظیمی از این آب‌انباشت شده به سفره‌های زیرزمینی هدایت شود، آب باران به سمت دشت و دریا رها شد. حسرت مردم و سؤال خبرنگار این است که چرا در شرایط تنش آبی و وضعیت بغرنج خشک‌سالی نسبت به تأمین اعتبار و اتمام این پروژه حیاتی که زندگی مردم شهرستان بستک به آن وابسته است تعلل شده است؟
خواهش مردم روستای لاورمیستان از نماینده مجلس، استاندار و فرماندار شهرستان بستک که تاکنون همت نموده‌اند بازهم پیگیری و رفع موانع است تا در بارندگی‌های آتی، این سد اندکی از عطش دشت لاورمیستان را برطرف نماید.
گفتنی است هم‌اکنون آب شرب جمعیت زیادی از سه شهر و چندین روستا در شهرستان بستک از «چاه آب لاورمیستان» تأمین می‌شود که هرساله با ریسک ته زنی و احتمال نفوذ آب‌شور به سفره آب شیرین، کاهش محسوس کیفیت آب و جیره‌بندی آب و قطعی آب در فصول مختلف مواجه است و چنانچه پروژه عظیم انتقال آب دریا به شهرستان دنبال نمی‌شد، شهرستان بستک تابستان امسال وارد وضعیت تنش آبی می‌شد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها