نماینده مجلس در یازدهمین کنفرانس ملی ماهی‌شناسی ایران تأکید کرد:

سبد غذایی هرمزگانی‌ها خالی از ماهی و میگو



نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: درگذشته ۱۰۰ درصد مردم استان از ماهی و میگو استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر به دلیل گرانی آبزیان، سبد غذایی بیشتر مردم استان از ماهی و میگو خالی‌شده است. احمد مرادی در حاشیه یازدهمین اجلاس ملی ماهی‌شناسی ایران به میزبانی اتاق بازرگانی هرمزگان افزود: استان دارای ظرفیت ۶۰ درصدی تجارت و بازرگانی و صیدوصیادی، ۱۰۰ درصدی حمل‌ونقل و وجود ۲۴۰۰ کیلومتر ساحل است اما اینکه ۳۰۰ هزار نفر در این استان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشد، جای تأمل دارد. وی تأکید کرد: از ظرفیت دریا علاوه بر مسائل امنیتی، باید از ظرفیت اقتصادی، معیشت مردم، گردشگری، صید و صیادی‌اش و... استفاده کرد. مرادی تصریح کرد: از ۱۳ شهرستان هرمزگان، ۹ شهرستان ساحلی است که این نشان از ظرفیت‌های بالا در عرصه‌های دریا محور، تجارت و گردشگری دریایی و صیادی این استان دارد. وی صید و صیادی را  صد درصد مردمی دانست و افزود: در برنامه پنجم و ششم توسعه به مسئله زیست‌بوم منطقه توجه شده است که به اشتغال و ماندگاری جمعیت در سواحل و جزایر کمک می‌کند. نماینده مردم بندرعباس، حاجی‌آباد و قشم در شورای اسلامی عنوان کرد: اگر اقتصاد دریا محور در حوزه‌های مختلف به‌خوبی مدیریت شود بخش بزرگی از دغدغه‌های کشور مرتفع می‌شود. مرادی گفت: در کشور آمایش سرزمین نداریم و موجب می‌شود هرکسی قدرت چانه‌زنی بیشتر داشت، خواسته‌اش محقق شود‌.

 

آمادگی مجلس برای اصلاح و وضع قوانین حوزه اقتصاد دریا محور

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی  در رابطه با رفع موانع قانونی در حوزه اقتصاد دریا محور اذعان داشت: آمادگی داریم در بخش‌هایی از حوزه اقتصاد دریا محور که نیاز به اصلاح یا تصویب قانون باشد، به‌طور حتم پیگیری کنیم. وی با تأکید بااینکه با اصلاح یا وضع قوانین خروجی همایش‌ها، کنفرانس‌ها و جلسات بایستی دغدغه‌های کشور حل شود، اظهار داشت: رسیدن به هشت درصد رشد اقتصادی فقط با جلسه و همایش و...امکان‌پذیر نیست و بایستی مشارکت وهم یاری مردم و دانشگاهیان نیز در این بخش افزایش یابد و از ظرفیتشان بیشتر استفاده شود.

خرید تضمینی از صیادان

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، بابیان این‌که صیادان درزمینهٔ صید و صیادی زحمات زیادی می‌کشند، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم دولت مثل سایر محصولات کشاورزی که خرید تضمینی دارد در خرید آبزیان نیز برای صیادان خرید تضمینی در نظر بگیرد. مرادی به درآمد آبزی‌پروری اشاره‌ای داشت و گفت: در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه به آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس توجه شده است و باید حداقل ۲۰ میلیارد دلار از این حوزه درآمد داشته باشیم که این درآمد به‌اندازه‌ای خواهد بود که بتوانیم با آن  دو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را راه‌اندازی کنیم. وی افزود: تولید ۲۰۰ هزاران پرورش ماهی در قفس، تکلیف مجلس به دولت بود که فقط حدود ۲۰ هزار تن تولید شد.

  

انتقاد از عدم حضور رئیس سازمان شیلات ایران در بندرعباس

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی از محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان و گروه مدیریتی‌شان در اتاق بازرگانی هرمزگان و استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در حوزه اقتصادی قدردانی کرد و گفت: اتاق بازرگانی در مسیر علمی و صحیح حرکت می‌کند و مجمع نمایندگان استان نیز همراه اتاق بازرگانی است. مرادی یادآور شد: برگزاری این کنفرانس بعد از ۱۰ سال در استان هرمزگان با میزبانی اتاق بازرگانی استان یک‌قدم بسیار بزرگ و قابل‌تقدیر است و با توجه به کارکردهای بسیار زیاد دریا امید است بتوانیم از این ظرفیت بی‌نظیر استفاده بهینه کنیم. وی در ادامه سخنان از عدم حضور رئیس سازمان شیلات ایران در این انتقاد کرد و گفت: با توجه به ملی بودن این اجلاس، رئیس سازمان شیلات ایران باید حضور داشتند و این غیبت را اجحاف در حق جامعه شیلاتی و صید و صیادی استان است. مرادی خاطرنشان کرد: قطعاً حضور مسئولان و متصدیان می‌تواند برای رفع نقطه‌ضعف‌ها، چالش‌های این حوزه و مطالبات کمک کند و به یک جمع‌بندی مشترک برسند که این امر حمایت و پشتیبانی دستگاه اجرایی را می‌طلبد.

گفتنی است: یازدهمین کنفرانس ملی ماهی‌شناسی ایران توسط اتاق بازرگانی هرمزگان و دانشگاه هرمزگان در بندرعباس در حال برگزاری است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها