سردار تنگسیری در مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج فارس عنوان کرد

هرمزگان مفتخر به پاسداری از خلیج فارس


نویسنده: فاطمه کریمی

اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری روز ملی خلیج‌فارس دهم اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای طوبی بندرعباس با حضور مسئولان برگزار شد. در این مراسم از برگزیدگانی که در مسابقاتی که به این مناسبت برگزارشده بود، تجلیل شد.
 
  

 تسلط بر خلیج‌فارس یعنی فرمانروایی برجهان

سید محمد حسینی، معاون امور مجلس در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی روز خلیج‌فارس گفت: به خاطر دل‌بستگی‌هایی که به این جشنواره داشتیم تصمیم گرفتیم در این محفل حضورداشته باشیم.
حسینی ادامه داد: خلیج‌فارس از گذشته، به خاطر وجود انرژی‌های تجدیدناپذیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و دلیل حضور طولانی‌مدت پرتغالی‌ها و تلاش آمریکایی‌ها برای حضور در این منطقه این موضوع است.
  

نام خلیج‌فارس یک بحث روشن است

بحث خلیج‌فارس بحثی روشن است؛ اما برخی از شواهد و مباحث تاریخی باید یادآوری شود و پژوهشگرانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند آن را به تمام جهانیان منتقل کنند. سید محمد حسینی گفت: به گفته‌ی یکی از پژوهشگران تمام نواحی خلیج‌فارس از پیش از اسلام متعلق به ایران بوده است و تا 70 درصد انرژی نفت و گاز دنیا متعلق به این منطقه است. این نیاز کشورهای توسعه‌یافته است که از این انرژی استفاده کنند. طبق تحقیقاتی که در سایر کشورها انجام‌شده خلیج‌فارس در همه نقاط جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  

 هوش و درایت ایرانیان همچنان پابرجا

حسینی به نقل از نویسنده‌ی کتاب خلیج‌فارس گفت: ملل و طوایف بسیاری بر کرانه‌های خلیج‌فارس غلبه و فرمانروایی کردند؛ اما ماندگار نشدند؛ تنها ایران است که باهوش و درایت ایرانیان همچنان پابرجا است و میراث و حاکمیت خود را تاکنون نگه‌داشته‌اند. هیچ آبراهه‌ای چه درگذشته و چه در امروز برای تاریخدانان و جغرافی‌دانان اهمیتی بیشتر از خلیج‌فارس نداشته است؛ و این آبراهه از هزاران سال پیش از هویت ایرانی برخوردار بوده است. حسینی ادامه داد: امروز از هویت خودمان دفاع کنیم تا دچار خودکم‌بینی نشویم، یکی از اهداف استعمار این است که با سلطه بر کشورها فرهنگ آن‌ها را تغییر دهد.
  

دهم اردیبهشت نماد استقلال و هویت ملی است

حسینی گفت: ایرانیان در هر نقطه دنیا که هستند با این جشنواره ارتباط برقرار کنند. مدتی قبل رهبر انقلاب سیاست‌های کلی اقتصاد دریا پایه را ابلاغ و همواره بر اهمیت اقتصاد دریایی تأکید کرد معاون امور مجلس ادامه داد: ما 7 درصد معادن و ذخایر معدنی دنیا را داریم درحالی‌که یک درصد جمعیت دنیا را د اریم.
 

 افتخار خلیج‌فارس متعلق به همه ایرانیان

سردار تنگسیری در مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس، با اشاره به اینکه اینجا خلیج‌فارس  است، اظهار کرد: کسی نمی‌تواند این اسم را عوض کند روز ملی خلیج‌فارس ۱۴ سال پیش نام‌گذاری شد و از آن روز تاکنون دهم اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس است.وی بابیان اینکه استان هرمزگان افتخار دارد که حافظ و پاسدار دو دریای خلیج فارس و دریای مکران  است، افزود: سال ۱۶۲۲ میلادی وطن را آزاد کردند و افتخارش برای این مردم هست. مقابله با پرتغالی‌ها نشان داد ایران و ایرانی در مقابل استکبار به امپریالیسم یا استکبار ایستادگی خواهد کرد.
دریادار تنگسیری با اشاره به هشت سال دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: مردم هرمزگان هم با استکبار جهانی مبارزه کردند و شهید دادند و هم در برابر نوکر استکبار که به تمامیت ارضی کشور ما حمله کرده بود، ایستادگی کردند. افتخار خلیج‌فارس متعلق به همه ایرانیان است، اینجا محل و مرقد بزرگان ما است، ما اینجا هستیم و اینجا می‌میریم.وی بابیان اینکه خلیج‌فارس متعلق به همه ایرانی‌ها است، تأکید کرد: کشورهای خارجی‌ در منطقه هیچ جایگاهی ندارند، آن‌ها بدانند که حتی نام خلیج‌فارس را هم نمی‌توانیم باکسی تقسیم کنیم زیرا ایران طولانی‌ترین ساحل را در خلیج‌فارس دارد.فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اهمیت خلیج‌فارس در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: اهمیت خلیج‌فارس فقط به ۶۲ درصد صادرات نفت و یا ۴۰ درصد صادرات گاز نیست زیرا زمانی که به تاریخ برمی‌گردیم می ببینم که پرتغالی‌ها با چه مشقت با شناورهای بادبانی سال‌ها پیش به اینجا آمدند و تا بیرونشان نکردیم از این منطقه خارج نشدند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها