صبح ساحل در گفت و گو با کارشناسان و مسوولان مشکلات کشاورزان را بررسی می کند

حکایت ادامه دار پیازکاران هرمزگانی



صبح ساحل، اقتصادی _ استان هرمزگان به دلیل برخورداري از شرايط خاص و متفاوت آب و هوايي، يكي از استان هاي مستعد كشور برای توسعه كشاورزي به خصوص محصولات صیفی است. به طوری که این استان با تولید بیش از یک میلیون و200هزار تن محصول، دومین تولید کننده محصولات خارج از فصل در کشوراست.وجود چنین ظرفیتی دراستان باعث شده است تا هرمزگان نقش مهمی در تنظیم بازار محصولات صیفی بویژه پیاز در فصل های زمستان و بهار داشته باشد.

صادقی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید: این استان با تولید سالانه حدود 273 هزار تن پیاز خارج از فصل بزرگ‌ترين توليدكننده اين محصول در كشور است.  این میزان پیاز از11هزار زمین برداشت می شود که شهرستان میناب بیشترین سهم را در تولید این محصول دارد. اما همه ساله درزمان برداشت ، پیاز، اشک کشاورزان را در می آورد.دلیل آن حکایت پیاز ،اشباع بازار و اقدام دیر موقع سازمان جها کشاورزی در خرید تضمینی است.کاشت پیاز خارج از فصل از پاییز در زمین های هرمزگان آغاز می شود و در دی و بهمن به ثمر می نشیند اما این محصول از موقع برداشت تا کنون روی دست کشاورزان پیازکار مانده است.کشاورزان از دی ماه پیازهایشان را به قیمت پایین به دلالان فروختند تا اینکه نیمه اردیبهشت 3 مرکز خرید در میناب و 2 مرکز در رودان و یک مرکز در بندرعباس پیاز کشاورزان را می خرد اما قیمت تضمینی تناسبی با هزینه تولید ندارد.

جوادی دبیر هیات اجرایی خانه کشاورز هرمزگان می گوید: قیمت خرید تضمینی صد و پنچ تومان است در حالی که هزینه تولید پیاز 300 تا 400 تومان است.نماینده صنف کشاورزان در خانه کشاورز ایران هم می گوید: بذر پیاز را کشاورز هرکیلو 900 تومان خریده است.

امیری می افزاید: امروز که خرید تضمینی انجام می شود هیچ پیازی در زمین ها وجود ندارد. اگر هم باشد از نظر وزنی درشت و غیر قابل عرضه است.وی ادامه می دهد: طبق قانون باید در قیمت خرید تضمینی هر سال افزایشی وجود داشته باشد در حالیکه چند سال است این قیمت ثابت مانده است.

صالحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید: هدف از خرید تضمینی در طرح های اقتصادی جبران خسارت نیست بلکه با اهدافی نظیر تثبیت قیمت و ایجاد حرکت در بازار صورت می گیرد.

احمد یکی از پیازکاران مینابی می گوید: پیاز را کیلویی 50 و بعضی اوقات 120 تومان تا پیش از این به دلال فروختیم. گاهی روزها پیازها را به بازار می بردیم ولی خریدار نبود. هزینه حمل و نقل هم زیاد است.

عباس کشاورز سرزه ای هم می گوید: در زمینهای کشاورزی سه روستای سرزه خارور ، سرزه پشت بند و سرزه شمیل از توابع بندرعباس به علت شرایط خاک و آب و هوا بجز پیاز محصول دیگری رشد نمی کند .چاره ای جز کاشت پیاز نداریم.

یک کشاورز خاروری هم می گوید: از مرداد امسال تاکنون روی 7 هکتار زمین کشاورزی زحمت کشیده ام تا شهریه دانشگاه فرزندانم را پرداخت کنم ، اما حالا به غیر از ضرر و زیان ، چیزی عایدم نشده وهزینه تحصیل فرزندانم را ندارم.

حاج رضا می افزاید: تمام تلاشم را می کنم تا فرزندانم مانند خودم کشاورز نشوند. او ادامه می دهد: هزینه های تهیه سم ، کود و گازوئیل گران شده اما قیمت محصولات تولیدی کشاورزان هر سال ارزانتر از گذشته می شود.این کشاورز می گوید : مسئولان هر سال وعده می دهند که دست دلالان را از بازار تولید تا مصرف کوتاه می کنند اما تاکنون هیچ اقدامی نکرده اند. یک دلال محصولات کشاورزی در روستاهای شهرستان رودان می گوید: هرسال خریدارانی از استانهای اردبیل، اصفهان زنجان و آذربایجان شرقی پیاز هرمزگان را می خریدند اما حالا با وجود پیاز انباری ، محصول هرمزگان را نمی خرند. خادمی می افزاید: برای هر بار نیسان باید 10 درصد حق العمل، 50 هزار تومان کرایه و 20 هزار تومان دستمزد کارگر پرداخت کنم که برایم سودی ندارد. فقط کشارزان نیستند که نگرانند بلکه برخی  از مسئولان استانی نیز با آنان همدردی می کنند.

عزیزی استاندار هرمزگان  می گوید: مشکل کشاورزان پیازکار، نبود بازار داخلی و خارجی فروش و حمل و نقل است  که باید سریع برطرف شود.آیت ا... نعیم آبادی در خطبه های نماز جمعه خطاب به مسئولان استان هرمزگان می گوید: کشاوزان نیروی مولد اقتصاد کشورمان هستند.کاری کنید اگر پیازکار نفع نبرد ضرر هم نکند. اهمیت این موضوع به حدی است که اولین خواسته نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان از رئیس جمهور در دور چهارم سفرهای استانی حل مشکل پیازکاران بود.

جوادی دبیر هیات اجرایی خانه کشاورز هرمزگان می گوید: سازمان جهاد کشاورزی در مورد فروش محصولات کشاورزی برنامه ای ندارد.

سازمان جهاد کشاورزی  هرمزگان حاضر به پاسخ بیشتر در مورد تشریح علت و راه حل این مشکل نیست. اما بسیاری از کارشناسان صادرات را تنهاراه حل مشکل پیاز و دیگر محصولات خارج از فصل که زمان برداشت با مشکل فروش مواجه می شوند اعلام می کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اسفند پارسال درگفتگوی تلفنی باخبرنگار واحد مرکزی خبر در بندرعباس، گفت: به زودی جایزه صادرات پیاز برای صادرکنندگان در نظر گرفته می شود. صافدل افزود: این پیازها در بازار داخلی خریدار ندارند، اما کشورها عراق و امارات خریدار این پیازها هستند. این مسئول کشوری می گوید: نگاه صادراتی به تولیدات منجر به افزایش تولیدات داخلی می شود.

دشوار گر معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت ،معدن و تجارت هرمزگان هم می گوید: امسال هیچگونه محدودیت صادرات پیاز در نظر گرفته نشده است. اما جوادی دبیر هیات اجرایی خانه کشاورز هرمزگان نظر دیگری دارد و می گوید: کشاورز که تاجر نیست هم تولید کند و هم صادر کند. تشکل هایی مانند وزارت بازرگانی و  وزارت جهاد کشاورزی  باید به فکر صادرات باشند.

 امیری نماینده صنف کشاورزان در خانه کشاورز ایران هم می گوید: هرچه به مسئولان مربوطه استانی گفتیم اثری نداشت و این موضوع را در جلسه ای با مدیر مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرده ایم و به گوش رهبرمعظم انقلاب هم رسانده ایم. در سال تولید ملی حمایت از کشاورزان می تواند زمینه ساز فعالتر شدن این چرخه مهم تولید شود.چرا که مقام معظم رهبری فرمودند :"ما باید از کار کارگر ایرانی حمایت کنیم و این فقط با تقویت تولید ملی امکانپذیر است".

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها