امام جمعه بندرعباس درجمع کشاورزان:

موضع گیری هایم تکلیف شرعی است قصد تخریب مسوولان را ندارم



 صبح ساحل، اقتصادی _ امام جمعه بندرعباس ونماینده‌ولی فقیه در استان‌هرمزگان‌گفت:تریبون‌ نماز جمعه تریبون مردمی است و من با بیان مشکلات و معضلات موجود در استان به تکلیف ذاتی و شرعی خود عمل می کنم.

آیت الله نعیم آبادی در جمع فعالان اقتصادی بخش کشاورزی خانه کشاورز با اشاره به برخی مشکلات موجود دراستان هرمزگان گفت:آنچه که در محیط زندگی می بینم و احساس می کنم باید برای حل مشکلات چاره جویی کرد و درهر شهر بروم این مسایل را مطرح کرده .

وی اضافه کرد: چنانچه مسایل و مشکلات را مطرح نکنم مسوول هستم ودر همه دولت ها حرف ها ومشکلات مردم رابیان کرده ام.

آیت الله نعیم آبادی با بیان اینکه به هیچ عنوان قصد تخریب مسوولان ودولت را ندارم تصریح کرد:اگر کسی قصد تخریب مسوولی راداشته باشد دریک دولت ویا یک مقطع انتقاد ودر دولت  دیگر سکوت را پیشه  کندواین در حالی است که بنده درتمامی دولت ها معضلات ومشکلات را مطرح نموده ام.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی تصریح کرد: همانگونه که در بخش بهداشت، راه وسایر مسایل صحبت کرده‌ام وضعیت کشاورزی نیز در وضعیت مطلوبی نیست که باتوجه به تنوع آب وهوایی و ظرفیت های متنوع انتظار می رود بهتر عمل کنیم.

آیت الله نعیم آبادی افزود: ما دارایی های مختلف معنوی اعتقادی و مذهبی داریم اما بسیاری چیزها را نیز نداریم. وی با ابراز تاسف از اینکه محصولات کارخانه ای جای خود را به تولیدات دامی و کشاورزی  روستاییان داده  و بر سر سفره های روستاییان آمده، تصریح کرد: واردات تخم مرغ، سجاده نماز، مهر وتسبیح از چین به سبد خانواده های ایرانی ننگ است.

وی ادامه داد: بی آبی و سیاستگذاری غلط، جامعه را  نیازمند رحمت الهی کرده و با وجود تنوع جغرافیایی و دریای عظیم دربخش کشاورزی با مشکل مواجهیم.

آیت الله‌نعیم آبادی با بیان اینکه مملکت ما ظرفیت پاسخگویی به تمام چالش ها را دارد خاطرنشان کرد:بسیاری کشورها آرزوی یک روز آفتابی را دارند و غرب در آرزوی یک وجب کویر است واین درحالی است که کشور ما صاحب دریا، صحرا، کویر، جنگل وکوه است  اما برسر سفره هایمان محصولات وارداتی  است.

وی به بی خاصیتی محصولات خارجی اشاره کردوگفت: تغییر فرهنگ کار درجامعه باید عملیاتی شود ومردم با داشتن آب وزمین از رحمت خدا دور نباشند و از پشت میزنشینی وکار دولتی دوری کنند.

 امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: متاسفانه هنوز قصه پیاز ومعضلات آن تمام نشده، مصیبت بر زمین ماندن سیب زمینی شروع شده که مسوولان باید بیشتر به فکر باشند.

آیت الله نعیم آبادی خواستار توجه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ومسوولان دولت به کشاورزان شدو گفت:اگر مشکلات کشاورزان حل نشود هرچه خانه مهر بسازید کم است زیرا مهاجرت ها بیشتر ازمکان های ساخته شده می شود.

وی با اشاره به سال تولید ملی وحمایت ازکار ونامگذاری ‌آن توسط مقام عظمی ولایت گفت: از بخش کشاورزی بایدحمایت ویژه ای شود تا ایرانی سیر و پیاز وتولیدات ایرانی مصرف کند.

نماینده ولی فقیه در استان ابراز امیدواری کرد: با خلاقیت، برنامه ریزی ونظارت مسوولان تحولی دربخش کشاورزی رخ دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان هرمزگان نیز دراین نشست با اشاره به سال تولید ملی و حمایت ازکار وسرمایه ایرانی گفت: به راستی تاچه میزان می توانیم در بخش کشاورزی برای تحقق آن نقش داشته باشیم.

حجت الاسلام زندوی این شعار را نقشه راهی دانست که ازسوی مقام معظم رهبری برای دولتمردان ومردم ترسیم شده است.

وی کشاورزی را وابسته به حال مردم عنوان کرد وگفت: باید اقدامات اساسی در جهت برطرف کردن چالش های پیش روی کشاورزان انجام داد.

این مسوول فرهنگی ومذهبی دراستان با انتقاد از توزیع نابسامان محصولات درکشور تصریح کرد: تقویت صنایع تبدیلی، شبکه صحیح توزیع محصولات و صنایع بسته بندی کشاورزی می‌تواند دگرگونی دراین بخش ایجادکند که منوط به حمایت دولت از کشاورزان در بخش های مختلف است.

حجت الاسلام زندوی تاکیدکرد: تعاونی های شعاری کشاورزی که به جای کود وسم، پفک می فروشند باید قدرتمند شوندوبه وظیفه اصلی  خود عمل کنند.

وی نقش تعاونی ها را بسیار مهم ارزیابی کردو گفت: نظارت محکم براساس دستورالعمل واجبات است واگر نقش تعاونی ها برجسته شود می تواند کارساز شوند.

این مسوول دربخشی از سخنانش خواستار تقویت زمینه انتقادپذیری دست اندرکاران شد وگفت: انتقاد جامعه را به فکر اصلاح می اندازد و اگر قرار باشد باتعریف،تمجیدو چاپلوسی جامعه را اداره کنیم به هیچ جایی نخواهیم رسید و دائم درمشکلات غوطه ور خواهیم بود.

وی تشکل ها را بازوی سازمان ها ذکر کرد و بیان داشت: مسئولان باید ازاین ظرفیت ها بهره‌مند شوند.

کشاورزان نیازمند مساعدت دولت

دبیر اجرایی خانه کشاروز استان ومیزبان این گردهمایی کشاورزان هم با ابراز نگرانی از وضعیت کشاورزان به دلیل خشکسالی های بیش از یک دهه درهرمزگان گفت:در آستانه سال جاری کشاورزان هرمزگانی ضرر و زیان جبران ناپذیری را متحمل شدندوباکمترین ازیک سوم قیمت به فروش رساندویا امحا کردند.

ابوطالب جوادی با اشاره به اهمیت جمع آوری ومقابله با آفت نخیلات تصریح کرد: حدود 700 هکتار سطح زیرکشت نخیلات استان است که به دلیل خشکسالی ها باید سازمان جهادکشاورزی دراین زمینه چاره اندیشی  کند.

جوادی با اشاره به مصوبات سفر دور چهارم دولت یادآور شد: کمک به خسارت دیدگان بیماری جاروئک جادوگر لیموترش ومرکبات ، تامین اعتبار 15 میلیارد تومانی برای پرداخت بهره ی وام های کشاورزان وعمران روستایی از جمله دستاوردهای سفر دورچهارم هییت دولت به استان بودکه باید اجرایی شود.

حجم بالای واردات ومشکلات کشاورزان

نماینده منتخب کشاورزان شرق استان درخانه کشاورز نیز با اشاره به مشکلات کشاورزان درتولید گفت: متاسفانه سیاست های ضدونقیض دولت تطبیقی با هزینه تولید ندارد واین عدم  انطباق تولیدوسطح زیرکشت مشکلاتی را فراهم آورده است.

مستعلی امیری با بیان اینکه خشکسالی ها بر روی تولیدوکاهش آن تاثیر منفی گذاشته است خاطرنشان کرد:فقر، افزایش بیماری های قلبی، نابودی محیط زیست  وسایر تاثیرات نامطلوب حاصل این خشکالی ها برکشور ماست.

وی تصریح کرد: سطح وحجم بالای واردات با پول نفت مغایر با سیاست های کلان کشور است و چرا باید وضعیت واردات اینگونه باشد. افزایش 750 درصدی هزینه برق وسایر ابزار وآلات وسوخت مورد نیاز کشاورزی از موضوعات دیگری بود که این فعال اقتصادی به آن اشاره کرد.

امیری عدم توسعه و سرمایه گذاری کافی درتحقیقات وعقب افتادگی مسایل آموزش و تحقیقات، مشکلات دسترسی به بازارهای داخلی دراکثر نقاط کشور، عقب ماندگی سیستم حمل  ونقل، عقب ماندگی نظام بازرگانی محصولات کشاورزی،رونق بیش از حد سیستم دلالی، سیاست های ضد ونقیض دولت ها درحمایت از تولید به دلیل درآمدهای نفتی کلان وآسان بودن وشاید پرسود بودن واردات، کمبود سرمایه گذاری را از معضلات تولید اقتصادی برشمرد خواستار افزایش اعتبارات تا سقف نیاز منطقی وکارشناسی وهم چنین تدوین و اصلاح قوانین برای رفع معضلات چهارگانه شد.

باغات خرما در آستانه نابودی

رییس انجمن خرمای استان هم با انتقاد ازکیفیت پایین خرمای صادراتی گفت: صنعت ضعیف بسته بندی وعدم همکاری مسوولان باعث شده که از بازار خرما عقب بمانیم واین درحالی است که بهترین خرما از لحاظ کیفیت درهرمزگان تولید می شود.

پورحیدری خواستار حضور مسوولان وشرکت آنان در جلسات کشاورزان شدوگفت: با تعامل و همکاری مشکلات این بخش حل می شود. وی بر آفت نخلستان ها نیز اشاره کردوگفت: باغات خرما درحال نابودی است.

قنبر رضایی از کشاورزان تازیانی نیز با قدردانی از مسوولان درجابجایی سنگ شکن دراین منطقه تصریح کرد: درسال گذشته با تلاش خانه کشاورز سنگ شکنی در روستای تازیان  جمع آوری وبه سیاهو منتقل شد اما مجوزهای متعدد دیگری نیز داده شده که درنقاط مختلف موجبات تهدید بخش کشاورزی وبهداشت تازیان را فراهم آورده است.

محمدرضا عامری سیاهویی از کشاورزان منطقه سیاهو نیز با انتقاد از انتقال این سنگ شکن به سیاهو خواستار جابجایی آن شد.

وی در پایان از جهادکشاورزی به دلیل احداث سد زاکین و توجه به بخش آب منطقه قدردانی کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها