جانشین فرمانده ناجا دربندرعباس تایید کرد:

ورود بسیاری از‌کالای‌قاچاق از مبادی رسمی کشور



صبح ساحل-سیاسی:جانشین فرمانده ناجا گفت: پلیس هماهنگی‌های قانونی لازم برای استقرار در گمرکات کشور از جمله گمرکات هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین گمرکات کشور را انجام داده و تا پایان تابستان در گمرکات مستقر می‌شود.
به گزارش فارس ، سردار اسکندر مؤمنی دیروز در حاشیه سفر به استان هرمزگان و بازدید از تازه‌ترین کشفیات پلیس در حوزه مبارزه با قاچاق کالا در این استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف من به استان هرمزگان بررسی نحوه و چگونگی استقرار دائمی پلیس در مبادی گمرکی کشور است که هماهنگی‌های قانونی لازم در این زمینه با گمرک و دیگر دستگاه‌ها صورت گرفته است.
وی افزود: برنامه‌ریزی ما این است که تا پایان تابستان و در ظرف یک یا دو ماه آینده به طور کامل در گمرکات استان هرمزگان مستقر شویم و در این سفر شیوه، نحوه و چگونگی این استقرار را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهیم داد.
جانشین فرمانده ناجا با بیان این که رویکرد جدی نیروی انتظامی در سال اقتصاد مقاومتی کاهش ورود کالای قاچاق به کشور است، عنوان کرد: پیشگیری و بازدارندگی از ورود کالای قاچاق به کشور و مقابله و برخورد با باندهای بزرگ قاچاق کالا از اولویت‌هایی است که پلیس به طور جدی در دستور کار خود قرار داست.
سردار مؤمنی گفت: از آن جا که عمده کشفیات کالاهای قاچاق توسط نیروی انتظامی در داخل کشور از مبادی رسمی صورت گرفته است، لذا برنامه کوتاه مدت‌ ما در این حوزه این است که با همکاری گمرک در مبادی رسمی واردات و صادرات کشور مستقر شویم تا بتوانیم نقش بازدارندگی و نظارت خودمان را در این زمینه به طور بهتری انجام دهیم.
وی تأکید کرد: در سفر بنده به استان هرمزگان زمینه‌های لازم برای استقرار پلیس در مبادی گمرکی را بررسی خواهیم کرد و ظرف یک یا دو ماه آینده به طور کامل در گمرکات مستقر خواهیم شد.جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: مقابله و برخورد با باندهای بزرگ را نیز همچون گذشته با تمرکز بر فعالیت‌های اطلاعاتی پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم از ورود کالاهای قاچاق به کشور که ضربه اساسی به اقتصاد ملی ما وارد می‌کند، جلوگیری کنیم.
سردار مؤمنی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به آمار کشفیات کالای قاچاق در کشور توسط نیروی انتظامی، بیان کرد: در سال 95 بیش از 50 درصد افزایش کشفیات نسبت به سال 94 داشته‌ایم و در سه ماهه ابتدایی امسال نیز میزان کشفیات کالای قاچاق توسط نیروی انتظامی نسبت به مدت مشابه 52 درصد افزایش را نشان می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ کشفیات کالای قاچاق نسبت به سال ۹۴، ۵۰ درصد افزایش یافت.
همچنین ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده هم ۵۲ درصد افزایش داشته است. طی سه ماهه ابتدای سال ۹۶ هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۵۰ درصدی کشفیات کالای قاچاق در کشور بوده ایم. طی روزهای اخیر ۱۲ کانتینر قاچاق کالا به ارزش ۵میلیارد تومان در استان هرمزگان کشف شد که ۴ میلیارد تومان آن از مبادی قانونی وارد کشور شده است.
سردار مومنی اظهارداشت: پرونده های قاچاق کالای بالای ۵۰۰میلیارد تومان رشد ۵۰ درصدی داشته است و نشان از افزایش باندهای بزرگ و سازماندهی شده در کشور را دارد. وی جاسازی، کم‌اظهاری و دور زدن قانون از سوی باندهای قاچاق کالا را عمده‌ترین شیوه‌های قاچاق عنوان کرد و گفت: نمونه‌هایی از کشفیات پلیس هرمزگان که امروز نیز در میدان صبحگاه این نیرو در هرمزگان مشاهده کردیم نیز نشان می‌دهد که عمده این کشفیات، محموله‌هایی هستند که از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند اما پلیس توانسته با فعالیت‌های اطلاعاتی و تشدید کنترل‌ها، آن‌ها را کشف کند.جانشین فرمانده ناجا اظهار کرد: این نمونه‌ها به ما می‌گوید که باید اولویت را به استقرار در مبادی ورودی در گمرک قرار دهیم.سردار مؤمنی در خصوص ملاحظات قانونی استقرار پلیس در گمرکات نیز گفت: تمامی هماهنگی‌های قانونی برای استقرار پلیس در گمرکات را با دستگاه‌های مسؤول از جمله با گمرک انجام داده‌ایم و به ما حق بدهید که در فرآیند برخورد جدی با باندهای بزرگ قاچاق می‌بایست در مبادی ورودی و صادراتی کشور مستقر شویم تا بتوانیم بر فرآیندها، اظهارنامه‌ها و محتویات نظارت دقیق انجام دهیم.وی تأکید کرد: باید شیوه‌های مکانیزه را به منظور کاهش دخالت عوامل انسانی در فرآیندهای واردات و صادرات توسعه و افزایش داد.
وی با بیان اینکه افزایش هزینه قاچاق و تشدید عوامل بازدارندگی می تواند در کاهش قاچاق موثر باشد، بیان داشت: متاسفانه فرآیند امحاء کالاهای قاچاق در کشور مناسب نیست و قاچاقچی با طی مراحلی و پرداخت جریمه مجددا این کالا به چرخه فروش کشور وارد می شود.
سردار مومنی در پایان افزود:اگر جرائم سنگین بریده شود قاچاقچی متضرر خواهد شد و طبیعتا دیگر اقدام به ورود کالا از راههای غیرقانونی نخواهد کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها