ایست به وسایل حمل و نقل عمومی ممنوع



صبح ساحل-حوادث:وسایل حمل و نقل عمومی به خاطر اینکه روزانه جمع زیادی از شهروندان را جابجا می کنند و سهم زیادی در کاهش ترافیک دارند، باید در تردد از اولویت خاصی نسبت به سایر خودروها در خیابان ها برخوردار شوند و متوقف کردن آنها به دلایل مختلف ممنوع است.
به گزارش ایرنا ، این وسایل با چنین ماهیت و کارکردی باید هم از طرف ماموران پلیس مورد حمایت قرار گیرند و هم تقدم آنها از سوی سایر وسایل نقلیه به ویژه خودروهای شخصی مورد توجه قرار گیرد. به بیان دیگر وسایل حمل و نقل عمومی از این جهت اهمیت پیدا می کنند که هم به کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا کمک می کنند و هم شهروندان را به موقع به مقصد و محل کار می رسانند. اما به نظر می رسد این مهم در برخی از مواقع رعایت نمی شود.
هر چند خطوط ویژه برای تردد اتوبوس ها و وسایل حمل و نقل عمومی در برخی از خیابان ها در نظر گرفته شده اما با وجود این، ممکن است خیلی از خیابان ها از چنین خطوطی برخوردار نباشند بنابراین لازم است راه های دیگری برای رفع این مشکل و تردد آسان این خودروها در شهرها اندیشیده شود.
سه خودروی شخصی تک سرنشین در خیابان، به اندازه یک اتوبوس خیابان را اشغال و یا به عبارتی ترافیک ایجاد می کند، با این تفاوت که سه خودروی شخصی فقط سه سرنشین جابجا می کند، در حالی که اتوبوس ممکن است بیش از 50 مسافر داشته باشد. بنابر این، عقل سلیم حکم می کند که به تردد این وسیله اهمیت بیشتری قائل شویم.
راه های خیلی ساده برای تردد سریع و آسان وسایل حمل و نقل عمومی در شهر وجود دارد که چنانچه مورد توجه قرار گیرد، شهروندان زودتر به مقصد می رسند. برای مثال آیا نمی توان در چهارراه ها و میدان هایی که چراغ قرمز وجود ندارد و پلیس وظیفه تردد خودروها را به عهده دارد، وسایل حمل و نقل عمومی از توجه بیشتری بهره مند شوند.
بارها شهروندان در خیابان های شهر مشاهده کرده اند که پلیس در تردد وسایل حمل و نقل عمومی و خودروهای تک سرنشین به طور یکسان رفتار کرده اند هر چند باید با همه خودروها در اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی یکسان برخورد کرد، اما وقتی اتوبوسی مملو از مسافر از مسیری وارد میدان و یا چهارراه می شود و در ردیف اول خودروها قرار می گیرد نباید برای تردد خط دیگر خیابان، این اتوبوس را با انبوه مسافران متوقف کرد تا وقت زیادی ازمسافران در خودرو تلف شود.
در این زمان به خاطر اینکه اتوبوس در ردیف نخست خودروها قرار دارد، باید اجازه داد تا به راه خود ادامه دهد چنانچه برخی از ماموران راهنمایی و رانندگی با تشخیص درست این موضوع، اجازه ادامه مسیر به اتوبوس می دهند در حالی که هنوز خیلی از ماموران پلیس این مساله را رعایت نمی کنند و انبوه مسافران فشرده در اتوبوس را برای دقایق طولانی به حال خود رها می کنند.
وقتی با رعایت این نکات، اتوبوس زود و آسان به مقصد برسد، رغبت شهروندان برای استفاده از این وسیله بیشتر می شود و این مساله باعث می شود که حجم خودروهای تک سرنشین در خیابان ها کاسته شود و درنتیجه شهروندان زودتر به مقصد برسند و سایر افراد نیز برای تردد در شهر به استفاده از وسایل عمومی ترغیب شوند.در زمان حاضر خیلی از شهروندان با اینکه خودروی شخصی دارند از اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و عامل اساسی این استقبال نیز تا میزان زیادی به خاطر کاهش زمان رسیدن این خودروها به مقصد است.
اکنون بلیت اتوبوس ها به صورت الکترونیکی بوده و همین موضوع از هدر رفتن وقت مسافران جلوگیری کرده هر چند هنوز پرداخت وجه نقد به طور کلی از بین نرفته اما با اجرای کامل پرداخت الکترونیکی و حذف پول نقد، مدت رسیدن شهروندان به مقصد از این نیز کوتاه تر خواهد شد.
افزایش شمار اتوبوس ها و تجهیز همه این دستگاه ها به وسایل گرمایشی و سرمایشی و سایر امکانات ضروری، وضعیت اتوبوسرانی را بهتر خواهد کرد که این عامل در روی آوری بیشتر مردم به استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی تاثیر زیادی خواهد داشت.
هر چند لازم است تا حد امکان خط ویژه برای همه خیابان ها پیش بینی کرد، ولی چنانچه این امکان برای برخی خیابان ها مهیا نشود شایسته است که رانندگان وسایل نقلیه دیگر، بیشتر مراعات حال وسایل نقلیه عمومی را بکنند تا از معضلات و بار ترافیکی شهر کاسته شود.
رها نکردن خودروها در ایستگاه های اتوبوس از دیگر موضوعاتی است که ترافیک های سنگینی در این محل ها ایجاد می کند. ایستگاه اتوبوس محل توقف و سوار کردن مسافران است و توقف خودروهای دیگر در این محل، سبب معضلات ترافیکی در این محل و سبب دیر رسیدن شهروندان به مقصد خواهد شد.
استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو، یعنی کاهش ترافیک، تصادفات و کم شدن آلودگی هوا؛ بنابر این اگر می خواهیم شهری زیبا و آراسته و بدون ترافیک داشته باشیم باید از هر راهی برای حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها