معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هرمزگان:

زندانیان در بندرعباس کمربند سبز شهر را می سازند



 گروه حوادث:از زمانی که صدور مجازات جایگزین حبس با مجوز قوه قضاییه آغاز شده، هرچه می‌گذرد فواید و تأثیرات مثبت این نوع مجازات روشن‌تر می‌شود.
  مجازات‌های جایگزین حبس، علاوه بر پیشگیری و کاهش اثرات منفی زندان، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، ظرفیت قابل توجهی از مجرمان را برای انجام امور عام‌المنفعه بالا می‌برد. مسئولان دستگاه قضایی در بندرعباس با اجرای طرحی نشان داده‌اند که چقدر می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.
با علیرضا احمدی‌منش، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان هرمزگان درباره ایجاد یک کمربند سبز برای شهر گفت‌وگو کرده‌ایم.
در مورد جزئیات این طرح توضیح می‌دهید؟
 یکی از معضلات مهم اجتماعی در کشور و مخصوصا در این منطقه، حاشیه‌نشینی است. مدتی است پیشگیری از گسترش مناطق حاشیه‌نشین در بندرعباس بر‌عهده قوه‌قضاییه و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گذاشته شده است. در قانون پنجم توسعه هم برای پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی پیشنهادی آمده که با عنوان طرح «کمربند سبز» شناخته می‌شود.
کمربند سبز پیشنهادی است که جنگلکاری در اطراف شهرهایی که خطر حاشیه‌نشینی دارند را توصیه می‌کند. این پیشنهاد مقدمه‌ای شد تا در اطراف شهر بندرعباس کمربند سبز ایجاد کنیم؛ خط حائلی که می‌تواند حاشیه‌نشینی، جرایم و آسیب‌های مربوط به آن را متوقف کند. ایجاد کمربند سبز از وظایف شهرداری است اما با توجه به اینکه بودجه‌ها اندک و توان مالی پایین است، با همکارانمان در دادگاه‌‌ها هماهنگ کردیم تا در ایجاد کمربند سبز به شهرداری کمک کنند.
و چطور این کار را انجام می‌دهید؟
 با استفاده از ظرفیت‌هایی که مجازات‌های جایگزین حبس در اختیار ما قرار می‌دهد. خرده‌مجرمان و افرادی که مشمول مجازات‌های جایگزین حبس هستند در این شهر به جای زندان به کاشت و نگهداری نهال، درختکاری، تهیه تجهیزات آبیاری قطره‌ای و نگهداری و حراست از درختان محکوم می‌شوند. کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، جلوگیری از حاشیه‌نشینی و تبعات اجتماعی آن تنها
فواید این کار نیست. این طرح مزایایی برای شهر و شهروندان هم دارد؛ مثلا مناطق گردشگری ایجاد شده و وضعیت
 آب و هوا بهتر می‌شود. علاوه بر این وقتی مردم ببینند زندانی‌ها در شهرشان چنین کاری می‌کنند حتما خوشحال می‌شوند.
شاید هم خیلی خوشحال نشوند. دیدن یک مجرم خطرناک در حال درختکاری احتمالا ناراحت‌کننده هم هست!
 آنهایی که مستحق زندان هستند بی‌شک به زندان می‌روند. در این طرح مجرمانی به‌کار گرفته می‌شوند که جرایم خرد دارند؛ مخصوصا کسانی که که جرم‌شان تهدیدی علیه محیط‌زیست بوده است. جرایم خرد دیگر مثل حمل یک قوطی مشروب، توهین، افترا، تخریب اموال عمومی و جرایم بهداشتی هم مورد نظر بوده است. حتی از متخلفان انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها هم استفاده می‌کنیم. کسانی شانس مشارکت در این طرح و خلاصی از زندان را خواهند داشت که شرایطش را داشته و اثبات کرده باشند مشارکت در این به بازاجتماعی شدن و مسئولیت‌پذیری‌شان کمک می‌کند.
ابعاد و وسعت این طرح جنگلکاری چقدر است؟
 11هکتار در حاشیه شمال بندرعباس.
 به چند نفر در این زمینه احتیاج دارید تا طرح تکمیل شود؟
 تکمیل طرح هدف دوم ماست؛ هدف اول حرکت به سمت مجازات‌های جایگزین است. 11شعبه در استان از ابتدای‌ماه صدور آرای مجازات جایگزین حبس، کمربند سبز را آغاز کرده‌اند. هنوز آمار دقیقی از احکام منتشر شده در این شعب ندارم اما در شعبه ‌خودم تا به حال 50مجرم محکوم به این مجازات شده‌اند.
ظرفیت پنهان مجازات‌های جایگزین
علیرضا احمدی‌منش: مجازات‌های جایگزین حبس را می‌توان در جهت مصالح اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی به‌کار برد. به‌نظرم دستگاه‌های دولتی باید با شناسایی این ظرفیت به استقبال آن بروند و با هدف کمک به زندانیان، کمک به جامعه و سازمان خودشان بر این اساس طرح‌هایی را اجرا کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها