شترها همچنان در سیریک حادثه آفرینند



صبح ساحل، حوادث _  سریال تکراری حادثه آفرینی شترها در بندر سیریک همچنان ادامه دارد وبه یک سریال با پایان بسیار تلخ تبدیل شده است در یک سال گذشته بیش از 20 نفر در سیریک براثر برخورد با شترها کشته یا زخمی شدند که دردناک ترین آن می توان به درگذشت "محمد امین آرام" یکی از فرهنگیان شهرستان اشاره کرد.

شاید سرعت بالا بی احتیاطی ورعایت نکردن قوانین راهنمایی ورانندگی از علل های بوجود آمدن حوادث باشد اما نباید از نقش شترها در این حوادث چشم پوشی کرد.

تنها مسئول شتر ها جهاد کشاورزی نیست

امیری زاده رئیس جدید جهاد کشاورزی شهرستان سیریک که چند ماه پیش ریاست این اداره را برعهده گرفته است در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ما گفت : تنها مسئول شترهای شهرستان، جهاد کشاورزی نیست وباید تمام ادارات ذیربط در این خصوص با ما همکاری کنند.

وی ادامه داد: اداره راه باید مناطق حادثه خیز را شناسایی کرده ونسبت به نصب گاردیل وعلائم هشدار دهنده اقدام کند ، اداره آب وفاضلاب باید در روستاها آب مورد نیاز شتر ها رادر اختیار شتر بانان قراردهد تا شترها برای بدست آوردن آب سرگردان نباشند ، منابع طبیعی باید مراتع خودرا بطور کامل دراختیار شتربانان قرار دهند واگر این ادارات در کنار یکدیگر به خوبی فعالیت کنند می توانند باعث کاهش تصادفات می شود.

شتر سرگردان در سیریک نداریم

رئیس اداره جهاد کشاورزی سیریک همچنین گفت : در سطح شهرستان سیریک شتر سرگردان نداریم وهمه شترها دارای مالک هستند به شترهای سرگردان گفته می شود که فاقد صاحب باشند اما در سیریک همه شترها دارای مالک وصاحب هستند اما متاسفانه در بعضی موارد ساربانها اقدام به رها کردن شترهای خود می کنند که تدابیری در این خصوص نیز اندیشیده شده است که به زودی عملی خواهد شد

شترهای سیریک بیمه می شوند

امیری زاده از بیمه شدن تمامی شترهای سیریک خبر داد و افزود: تمامی شترهای سیریک بیمه می شوند اما با بیمه شدن آنان نمی توان گفت تمام مشکلات حوادث جاده ای حل خواهد شد تمامی کارهای مربوط به بیمه شترها انجام شده است اما نمی توان گفت تمام مشکل حل خواهد شد و باید تدابیری دیگری اتخاذ کرد وتمامی ادارات باید دست بدست هم دهند

شترداران سیریک صاحب تعاونی خواهند شد

امیری زاده با اشاره به ایجاد شرکت تعاونی شترداران گفت: لیست اعضای این تعاونی آماده شده وبه اداره تعاون جهت ثبت وانجام مراحل بعدی ارسال شده است.

رئیس جهاد کشاورزی سیریک ادامه داد : با ایجاد  این تعاونی شترداران می توانند مشکلات  ودرخواست های خود را بصورت کتب ورسمی اعلام کنند واز اعتبارات وتسهیلات این بخش نیز بهره مند شوند

پنج زخمی بر اثر تصادف با شتر

بگفته حسن کوهی زاده مسئول اورژانس 115 شهرستان یک فقره تصادف خودرو پراید در 30 کیلومتری شهرستان سیریک ودر محور پرتردد میناب - جاسک با شتر پنج نفر را راهی بیمارستان کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی بهمراه نداشت ومصدومین جهت مصداوای بیشتر به بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب اعزام شدند.

بیش از 60 درصد تصادفات جاده ای مربوط به برخورد با شترهاست

مسئول اورژانس سیریک همچنین گفت: 60 درصد تصادفات جاده ای مربوط به برخورد خودرو با شترهاست که اورژانس شهرستان در هفت ماهه نخست سال 91 گزارشات متعددی در خصوص تصادف با شتر وشترها دریافت کرده است.

هفت محموله شتر از سیریک راهی کشورهای همسایه شد

 فرماندارشهرستان سیریک گفت: سیریک  با داشتن پنج هزار نفر شتر و 500 بهره‌بردار بعد از جاسک دومین شهرستان استان در زمینه پرورش شتر صادراتی است. وی ادامه داد: بیشتر شترهای صادراتی را شترهای جمازه یا پرنده به لحاظ برخورداری از پشم کم و تندرو بودن و سرعت مناسب تشکیل می‌دهند.

اسفندیاری ادامه داد: بیشترین مراکز پرورش شتر در شهرستان سیریک روستاهای پالور، زیارت حسن آباد، جیفری، پگو، گز و میشی هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 270 نفر شتر توسط بخش خصوصی به کشور امارات متحده عربی (دبی) به ارزش بیش از 800 هزار دلار صادر شده است.هرمزگان به ویژه شرق این استان در کنار استان‌هایی همانند سیستان و بلوچستان از جمله مناطق مستعد پرورش شتر است.

گونه صادراتی در شهرستان سیریک عمدتا از گونه شتر جمازه یا پرنده است که در مسابقات ورزشی سنتی در کشور امارات متقاضیان و مشتریان زیادی دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها