موسیقی فیلم؛ درخشش یا افول



صبح ساحل- هنری:موسیقی فیلم که بسیاری آن را شناسنامه و رمز ماندگاری یک اثر می دانند، به اعتقاد برخی کارشناسان در سال های اخیر در سینما و تلویزیون ایران دچار افول شده است؛ افولی که بیش از هر چیز نتیجه کم توجهی فیلمسازان و ورود آهنگسازی سریع و ارزانِ دیجیتال به بازار موسیقی است.به گزارش ایرنا، موسیقی فیلم یکی از مولفه های مهمی است که می تواند بر تاثیرگذاری فیلم بیافزاید و یک اثر سینمایی یا تلویزیونی را در ذهن مخاطبان ماندگارتر سازد. در دهه های گذشته موسیقی فیلم، همواره مورد توجه فیلمسازان بوده تا جایی که بسیاری از آثار سینما و تلویزیون با انواع موسیقی دلنشین و ماندگارخود به یاد مخاطبان می آیند؛ آثاری که پس از سال ها همچنان مردم آنها را زیر لب زمزمه می کنند.بسیاری بر این باورند که اهمیت موسیقی فیلم تا جایی است که می توان آن را شناسنامه فیلم و یکی از رموز ماندگاری فیلم توصیف کرد؛ آنگونه که موسیقی فیلم هایی چون «سینما پارادایزو» و «خوب، بد، زشت» به آهنگسازی «انیو موریکونه» یا موسیقی متن فیلم مشهور «پدرخوانده» ساخته «نینو روتا» آهنگساز ایتالیایی، سند ماندگاری این آثار در تاریخ سینمای جهان شدند و پس از چندین دهه همچنان الهام بخش دوستداران سینما هستند. در آثار سینما و تلویزیون ایران نیز آثار ماندگار بسیاری در حوزه موسیقی وجود دارد. موسیقی آثاری چون «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «روز واقعه» و مجموعه های تلویزیونی چون «هزار دستان» و «پدر سالار» از نمونه آثاری هستند که همگان آنها را بخوبی به خاطر دارند . «کامبیز روشن روان» آهنگسازی که تجربه ساخت موسیقی برای فیلم‌ هایی مانند «مسافر» ساخته «عباس کیارستمی» و «گل ‌های داوودی» ساخته «رسول صدرعاملی» و همچنین سریال‌ های «امیرکبیر»، «وزیر مختار» و «حس سوم» را در کارنامه دارد، به تازگی در گفت وگو با رسانه ها به انتقاد از وضعیت موسیقی فیلم در کشور پرداخته و گفته است: موسیقی فیلم در کشور ما عملا از بین رفته و چیزی به نام آهنگ ‌ساز فیلم یا آهنگ ‌سازی برای فیلم نداریم. نمی ‌توانید از صد موسیقی ‌ که برای صد فیلم ساخته می‌شود یک پارتیتور پیدا کنید که نت‌ها را نوشته و در استودیو ضبط کرده باشند. وجود ندارد. آنچه امروز به عنوان موسیقی فیلم در سینمای ما وجود دارد ادیت افکت ‌های مختلفی است که در مولدها و بانک ‌های صوتی است. موسیقی سرگرم کننده و خالی از اندیشه؛ جانشین موسیقی ماندگار سریر در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا، نگاه جدید به حوزه هنر به طور عام و موسیقی به طور خاص را نگاهی تفننی و با جدیت کمتر از گذشته توصیف کرد و گفت: این نگاه نه تنها در حوزه موسیقی بلکه در حوزه های دیگر هنری چون سینما هم به چشم می خورد.وی که آهنگسازی 7 آلبوم موسیقی و تصنیف بیش از 100 اثر آوازی و موسیقی متن فیلم و سریال های تلویزیونی را برعهده داشته ‌است، افزود: برغم وجود استعدادهای درخشان در حوزه موسیقی، این روزها برخی فیلمسازان در ساخت موسیقی آثار خود به جای ماندگاری آهنگ، به عام پسندی و سرگرم کنندگی آن توجه می کنند؛ نگاهی که هم ناشی از خواست و سلیقه عمومی جامعه است و هم هزینه آهنگسازی برای فیلم را کمتر می کند. بنابر این نگاه آهنگساز فیلم هم سعی می کند از منویات شخصی خودش کمی فاصله بگیرد تا نظر تهیه کنندگان را بیشتر جلب کند.موسیقی فیلم هم باید حرفی برای گفتن داشته باشد سریر در ادامه گفت وگو با ایرنا بر این موضوع تاکید کرد که فیلمسازان با توجه بیشتر به موسیقی آثارشان می توانند به موفقیت در جشنواره های بین المللی فکر کنند. وی در این زمینه اضافه کرد: در سال های گذشته بخشی از سینمای ایران قدم های بلندی را برای کسب موفقیت های جهانی برداشته است اما در موضوع آهنگسازی همچنان ضعیف عمل کرده است. دلمشغولی آهنگ سازانی چون آقای روشن روان نیز همین است که کیفیت در همه بخش های یک اثر دیده شود و وقتی یک فیلم ایرانی در جهان در حوزه های گارگردانی و بازیگری جایگاهی را به دست می آورد در حوزه موسیقی هم مورد توجه قرار گیرد چراکه با وجود هنرمندان ارزنده در بخش موسیقی این امکان بالقوه وجود دارد. به گفته سریر، تهیه کنندگان سینما و کسانی که رهبری ساخت فیلم ها را به عهده دارند باید به این نکته توجه داشته باشند تا ظرفیت های بالقوه موسیقی کشور به منصه ظهور برسند. موسیقی الکترونیک؛ عامل دیگر تنزل موسیقی فیلم ورود آهنگسازی الکترونیک به حوزه موسیقی، یکی دیگر از عوامل ساخت آهنگ های کم تاثیر و کم عمق در سال های اخیر است که فعالان حوزه موسیقی به آن اشاره دارند.جعفری در این زمینه می گوید: ورود موسیقی الکترونیک به بحث موسیقی فیلم از دیگر عوامل تنزل موسیقی است و از آنجا که در موسیقی الکترونیک نوازنده وجود ندارد و هزینه کمتری برای کارگردان و تهیه کننده فیلم ها دارد، فیلمسازان از این نوع موسیقی بیشتر استقبال می کنند.به باور این آهنگساز جوان، برای رفع چالش های یاد شده در حوزه موسیقی فیلم، باید بزرگان و پیشکسوتان عرصه موسیقی که عمدتا در سطوح بالای مسوولیت در ارگان های هنری نیز قرار دارند، آستین ها را بالا بزنند و اقدامات اساسی انجام دهند.وی افزود: باید از آقای روشن روان که به وضعیت موسیقی فیلم ها انتقاد می کنند پرسید که چرا پیشکسوتان موسیقی شورایی برای بررسی چالش های موسیقی تشکیل نمی دهند و فکری به حال روندهای نامطلوب حاکم بر این حوزه نمی کنند تا شایستگی و هنر یک آهنگساز یا خواننده به جای پول و پارتی بتواند او را مطرح کند.موسیقی فیلم تاثیری شگرفی بر مخاطب دارد و بر کشش و جذابیت هر چه بیشتر آثار سینمایی می افزاید از این رو مقوله ساخت موسیقی فیلم باید بیش از اینها مورد توجه فیلمسازان قرار گیرد. موسیقی فیلم همان چیزی است که می تواند از یک فیلم، خاطره ای ماندگار در ذهن مخاطب باقی بگذارد و به سمبلی برای یک احساس یا ادراک تبدیل شود؛ آنگونه که موسیقی فیلم درام رمانتیک «داستان عشق» به کارگردانی «آرتور هیلر» پس از گذشت نزدیک به پنجاه سال از ساخت آن، همچنان مشهورترین آوای شناسه لحظات رمانتیک است و یا موسیقی پایانی فیلم مشهور «پاپیون» به کارگردانی «فرانکلین شافنر» که می تواند نشانه ای برای قدرت شکست ناپذیری انسان تلقی شود. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها