پاسخ معاون جدید خدمات شهری شهرداری بندرعباس به سؤالات «صبح ساحل»

نه دفاع می‌کنم، نه توجیه گلایه مردم به‌حق است



   صبح ساحل ،سیاسی - صدف محمودی: معضلات و مشکلات شهر بندرعباس آن‌قدر زیاد است که نیازی به برشمردن آن‌ها نیست. یک نگاه اجمالی به شهر برای پی بردن به این معضلات کافی ست. ازاین‌رو برخی مسائل را در قالب مصاحبه با موحدی معاون خدمات شهری شهرداری مطرح کردیم این مصاحبه به شکل پرسش و پاسخ تنظیم‌شده که در ادامه می‌خوانید:

-اولین مسئله که در نگاه هر شهروندی مشهود است  وضعیت فضای سبز شهر بندرعباس است، با توجه به این‌که در این فصل گردشگران بسیاری به بندرعباس سفر می‌کنند و حتی خود شهروندان نیز گلایه‌مند هستند، چرا تا این اندازه با کمبود فضای سبز مواجه هستیم؟ 

+کاملاً درست می‌گویید ما در فضای سبز با کاستی مواجه هستیم اما حدود 18 سال است که استان با بحران بارش و کم‌آبی مواجه است.در بخش فضای سبز برای 1500 مترمکعب آب‌شیرین‌کن قرارداد بسته‌ایم همچنین با آب و فاضلاب استان برای تصفیه فاضلاب شهری رایزنی‌هایی شده است که در مرحله عقد قرارداد است.با فعالیت‌های انجام‌شده امیدواریم هرچه زودتر شاهد بهبود این وضعیت باشیم 

-بسیاری از اغذیه‌فروشی‌ها با اشغال پیاده‌رو و قراردادن میز و صندلی و بساط کباب سد معبر می‌کنند درصورتی‌که استفاده از پیاده‌روها حق شهروندان است نه‌تنها اغذیه‌فروشی‌ها بلکه تعویض‌روغنی‌ها نیز با رفتارهای حق‌به‌جانب و قراردادن قوطی‌ها و نخاله‌هایشان اجازه پارک به مردم نمی‌دهند زمانی که افراد از این رفتار گلایه می‌شوند آن‌ها در پاسخ می‌گویند ما پیاده‌رو را خریداری یا اجاره کرده ایم آیا این گفته آن‌ها صحیح است و شهرداری برای کسب درآمد چنین کاری می‌کند؟ 

+در این حوزه سازمان میادین متولی است. من اطلاع دقیقی از درآمدزایی شهرداری در این حوزه ندارم این موضوع را بررسی خواهم کرد. یکی از مشکلاتمان عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی است.

 -گفته‌شده قرار است در دهه فجر باغ پرندگان در پارک جهاد افتتاح شود، وضعیت این باغ به چه صورت است؟ چه نوع پرندگانی قرار است در این باغ  نگهداری شوند؟ آیا با شرایط آب و هوایی استان سازگاری دارند؟ 

+برای احداث باغ پرندگان نزدیک به ده میلیارد تومان هزینه شده، پرندگانی که با شرایط آب و هوایی استان سازگار هستند در این باغ نگهداری می‌شوند کما اینکه تابستان گذشته را این پرندگان در باغ گذرانده‌اند و بدون مشکل خاصی در حوزه سرما و گرمابه حیات خود ادامه داده‌اند،  90 گونه پرنده در استان هرمزگان موجود است از این 90 گونه 360 عدد پرنده در باغ وجود دارد.با توجه به توجه شهردار به مسائل گردشگری بخش اعظمی از اعتبارات و بودجه ما صرف باغ پرندگان شده است.

-چرا بخش اعظمی از اعتبارات و بودجه صرف باغ پرندگان شده؟ این‌همه مسائل و مشکلات مهم‌تر در شهرداریم.  برای من به‌عنوان یک شهروند آلودگی دریا، وضعیت خورها، جمع‌آوری زباله  و... مهم‌تر از داشتن باغ پرندگان آن‌هم در پارک جهاد است که از بندرعباس فاصله دارد. 

+اولاً در حوزه‌های دیگر هم‌کاره‌ای بسیاری انجام‌شده ثانیاً شما تنها یک شهروند هستید نمی‌توانید نظرتان را تعمیم دهید! از کجا می‌دانید که این خواست باقی شهروندان‌ هم هست؟! شهروندان مختلف نظرات مختلفی دارند مثلاً در بحث سگ‌های ولگرد که از معضلات اصلی شهر بندرعباس نیز هست همه شهروندان نظر واحد ندارند ما در سامانه 1837 بر اساس اطلاعاتی که در پایان ماه می‌گیریم نظراتشان را  تحلیل می‌کنیم برخی می‌گویند این سگ‌ها باید معدوم شوند برخی دیگر با نگهداری آن‌ها موافق‌اند، عده‌ای عقیم‌سازی را پیشنهاد می‌کنند، دیدگاه‌های  مردم متفاوت است پس نمی‌توان گفت همه با شما هم‌عقیده هستند  برای برخی گردشگری مهم‌تر است! مردم می‌گویند از این‌همه بازارها خسته شدیم. در خصوص آب‌گرفتگی باغ پرندگان نیز لازم به ذکر است که آب‌گرفتگی در مجموعه پارک نبوده و آسیبی به آن وارد نشده است.

-ازنظر من به‌عنوان یک شهروند داشتن  باغ پرندگان ممکن است لازم باشد اما واجب نیست! واجب‌تر مواردی است که ذکر شد.  اما سؤال دیگر این است که  قسمتی از پارک دباغیان گل‌کاری شده و با عنوان پارک گل‌ها از شهروندان می‌خواهند برای تماشای گل بلیط تهیه کنند! علت چیست؟! 

+اتفاقاً من خودم کاملاً با این حرف موافقم پیش‌تر هم این موضوع را پی گیری کردم و مخالف این عملکرد شهرداری هستم. در آینده بازهم این موضوع را بررسی و پی گیری خواهم کرد.   

-چرا شهرداری تنها زمان عید و نزدیک به نوروز شهر را با گل‌کاری و نظافت زیبا می‌سازد؟ چرا در باقی سال برای شهروندان چنین اقداماتی را انجام نمی‌دهد؟

+یا این حرفتان نیز موافقم این درست نیست که تنها زمانی که مهمان‌داریم خانه‌مان را جارو کنیم اما شرایط ما  با شرایط بسیاری از شهرهای دیگر متفاوت است در بحث  گردشگری ما تنها دو سه ماه هوای مطلوب و درنتیجه گردشگر داریم. شاید به دلیل همین چند ماه کوتاه است که چندان به این مسئله توجه نمی‌کنیم. 

-حرف آخر؟

+ما متأسفانه دچار روزمرگی شدیم باید روحیه عادت گریزی داشته باشیم من از چیزی دفاع نمی‌کنم و توجیه هم نمی‌کنم. مدت حضور من در حوزه معاونت خدمات شهری کمتر از یک ماه است.رسانه‌ها باید ناظر عملکرد ما باشند. ما از رسانه‌ها خواهشمندیم در جهت نقد فعالیت‌هایمان‌ همراهمان باشند و ما ازنقطه‌نظرشان استفاده خواهیم کرد.بسیاری از مسائل، مشکلات و معضلات که جامعه شهری را آزرده می‌کند به خاطر شانه خالی کردن از کار است. نباید مسؤولیت را به عهده شخص دیگری بی اندازیم. مردم هر چی گلایه داشته باشند به‌حق است. 

-از این مقام مسئول همچنین سؤالاتی در خصوص وضعیت خورها به‌خصوص خور شیلات که قرار بود پایگاه توریستی و ورزش‌های آبی شود و همچنین سرنوشت آبشار موزیکال پرسیدم که قرار شد پس از بررسی و کسب اطلاعات پاسخگو باشد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها