انباشت زباله ها در محلات حاشیه نشین

عدم نظافت فضای شهری کام معتادین و جانوران موذی را شیرین کرد



صبح ساحل ، اجتماعی - به دلیل عدم جمع آوری به موقع زباله ها در برخی از محلات بندرعباس، و گسترش آن ها در مناطق مختلف شهر، متاسفانه شاهد تغذیه کارتن خواب ها از این زباله ها و پیدایش جانوران موذی در نزدیکی محلات مختلف شهر شده ایم که این موضوع مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است.

با وجود اینکه در اکثر کشورهای توسعه یافته یا در حال پیشرفت شاهد بروز مشکل دفع زباله ها هستیم، در جنوبی ترین نقطه ایران مردم بامشکل پخش زباله ها در دامان طبیعت و محیط زیست اطراف خود هستند.

با عبور از گذرگاه های محلات و حتی مراکز پرتردد شهر شاهد وجود انبوهی از زباله ها در شهر بندرعباس می شویم ، که این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان هرمزگانی شده است.انباشته شدن زباله ها در مکان های تفریحی مانند سواحل و پارک های بندرعباس علاوه بر ایجاد چهره ای زشت به فضای شهری، موجب بروز بوی نامطبوع و ازدیاد حشرات و جانوران موذی می شود.

از انجایی که زباله ها منبع تولید و انتقال بیماری ها هستند، عدم جمع آوری آنان باعث به خطر افتادن سلامتی انسان ها و بروز انواع میکروب ها و ویروس ها می شود.

در واقع نظافت شهری یکی از ارکان های اصلی شهری تلقی می شود، که شهروندان در آن نقش ویژه ای دارند، چراکه زیبایی و نظافت یکی از راه های جذب گردشگران به هر شهری محسوب می شود.

کوچه های برخی از محلات بندرعباس که در آن ها هجمی از زباله ها بر روی هم قرار گرفته اند، کودکانی حضور دارند که زمان زیادی را در آن ها مشغول  انجام بازی های کودکانه هستند.

پیدایش جانوران موذی به دلیل هجوم زباله ها

محمدرضا احمدی یکی از ساکنین محله کوی نصر در گفت وگو با خبرنگارهرمز، با اشاره به اینکه بندرعباس یکی از مناطق گردشگری است، که در دنیا شده، اظهار کرد: متاسفانه وجود زباله ها در سطح شهر بندرعباس چهره ی نازیبایی به فضای شهری بخشیده است.

این شهروند بیان کرد: با وجود اینکه این محله در نزدیکی پارک گلها قرارگرفته، شاهد وجود انبوهی از زباله ها در کنار آن هستیم، که این موضوع خطراتی را برای کودکانی که در آن محیط مشغول بازی هستند، می شود.

احمدی با اشاره به اینکه زباله ها در ساعات مشخص شده جمع آوری نمی شود، افزود: گاهی ماشین جمع آوری زباله ها در ساعات پایانی شب برای جمع آوری آشغال ها در محله حضور می یابد، که این امر موجب آزار شهروندان شده است.

وی گفت: زباله های ریخته شده در حاشیه جوی های روان که در کوچه ها جاری هستند، موجب پیدایش جانوران موذی شده که وارد خانه های ساکنین محله می شود.

شهروند هرمزگانی با اشاره به اینکه جمع آوری زباله ها در محلات، یکی از مهم ترین خواسته های مردم است، خاطر نشان کرد: قطعا حل این موضوع نیازمند برنامه ریزی مداوم و پیگیری های مداوم مسئولان است.

تغذیه معتادین و کارتن خواب ها از زباله ها

زیبا سالار نسب، شهروند هرمزگانی در گفت و گوبا خبرنگار هرمز بااشاره به اینکه در مکان های پرتردد شهر زباله های زیادی را می بینیم، اظهارکرد: کمبود سطل های زباله در سطح شهر باعث شده تا علاوه بر سطل های زباله، اطراف آن نیز زباله ریخته شود.

شهروند هرمزگانی با بیان اینکه زباله ها در برخی از مناطق شهر بندرعباس افزایش یافته اند،افزود: فرهنگ سازی در جامعه یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند، از بروز این مشکل در جامعه جلوگیری کند.

سالارنسب تصریح کرد: هجوم زباله ها در سطح شهر با عث شده تا معتادین و کارتن خواب ها از زباله های ریخته شده تغذیه کنند، که این مورد بیشتر در  محلات و کوچه های باریک دیده می شود، و این موضوع قطعا باعث شده تا آن ها در همان محل حتی زندگی کنند.

وی خاطر نشان کرد: قطعا عدم رسیدگی به این موضوع صدمات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت، و حل این موضوع قطعا نیازمند وجود امکانات مناسب از جمله سطه های زباله در قسمت های مختلف محلات است/هرمز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها