مرادی رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان:

کارگران جز حمایت چیز دیگری نمی‌خواهند



صبح ساحل ، اجتماعی - اعظم رام:در بیست و نهمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه کار نمونه و واحد‌های تولیدی برتر، بیش از ۵۰۰ کارگر نمونه و واحد تولیدی در بندرعباس تجلیل شد.

«کالای ایرانی مرهون زحمات و تلاش کارگرانی است که حتی در مشاغل سخت و گرمای طاقت فرسای هرمزگان هم از پای نمی‌نشینند». رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در جمع کارگران با بیان این مطلب گفت: حمایت از کالای ایرانی منوط و وابسته به تلاش و کوشش کارگران در شرایط آب و هوایی سخت می‌باشد، بنابراین باید با تمام امکانات موجود از کارگران حمایت و پشتیبانی نماییم.احمد مرادی ادامه داد: هرمزگان در کانون ظرفیتهای اشتغال قرار دارد  اما در همه زمینه ها مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: برای آسان تر شدن شرایط کسب وکار باید  خلاءهای قانونی برطرف شده تا بستر مناسبی برای قانون‌گذار ایجاد شود. مرادی افزود: در این مسیر باید آمارهای واقعی از تعداد بیکاران بدهیم تا براساس این نرخ بیکاری، در کشور و استان برنامه ‌ریزی و تصمیم‌گیری بشود. این مقام مسوول با بیان اینکه ما نماینده مردم هستیم نه نماینده دولت‌ها اظهار داشت: بنابراین نمی‌توانیم در برابر مشکلات و کوتاهی‌ها سکوت نماییم، نمی‌توانیم بپذیریم  جامعه با خیل بیکاران مواجه باشد اما آمارهای دروغین بدهیم.نماینده مردم بندرعباس با اشاره به اینکه نرخ بیکاری جوانان بالای ۲۷درصداست و باید برنامه ریزی شود تا مشکل اشتغال با نگاه جدید در مجموعه استانداری  مرتفع شود ادامه داد: اگر توانایی و تلاش کارگران را باور داشته باشیم آن‌ها جز حمایت و پشتیبانی چیز دیگری نمی‌خواهند و باید به گونه‌ای عمل شود که احساس آرامش و امنیت بین این دو مجموعه ایجاد گردد در غیر این صورت، تلاطماتی در جامعه کارگری ایجاد می‌شود. مرادی به اهمیت احساس امنیت و آرامش در جامعه کارگری پرداخت وگفت: وجود کارگر و کارفرما لازم و ملزوم همدیگر بوده و جایگاه کارگر دردین اسلام بسیار بالاست.وی افزود: دولت باید بتواند این احساس امنیت را برای جامعه کارگری فراهم کند، در برنامه ششم توسعه این تکلیف را بر دولت تحمیل کردیم تا با حفظ وضعیت موجود به ایجاد اشتغال هم بپردازد.عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: از 13 شهرستان در استان هرمزگان، 4 شهرستان نرخ بیکاری‌شان بالاتر از میانگین بیکاری کشور بوده و 9 شهرستان دیگر هم از نظر اشتغال و بیکاری شرایط مناسبی ندارند.مرادی با اشاره به این که حق هرمزگان در بسیاری از موارد ادا نشده  گفت: درد مردم از زبان نمایندگان عنوان می‌شود پس باید نقاط ضعف را آسیب‌شناسی کرده و با عزم ملی برای برطرف نمودن گره‌های کور اشتغال، تلاش مضاعفی کنیم.وی تاکید کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و  تلاش کنیم با برنامه‌ریزی مناسب بستر اشتغال و رفع بیکاری را در استان هرمزگان با دارا بودن ظرفیت‌های متعدد اقتصادی فراهم نماییم.

نگاه ویژه به کارگر و کارفرما  

ناصر شریفی  نماینده غرب استان در مجلس شورای اسلامی  دیگر سخنران این مراسم بود که به افرایش حداقل دستمزد کارگران در مجلس اشاره داشت که نشان از عزم جدی مجلس برای دفاع از حقوق کارگران است. وی ادامه داد:اگر قرار است قطار شتابان توسعه کشور ادامه  حرکت داشته باشد  بایستی نگاه ویژه ای و صادقانه ای  به کارگر و کارفرما  داشته باشیم .شریفی افزود:کارگران باید با کسب مهارت و دانش فنی روز  ، نیاز‌های صنعتی کشور را برآورده سازند. این مقام مسوول با بیان اینکه در  کلاس سوم دبستان درس میخواندم و کار هم می کردم و افتخار میکنم که کارگری می کردم افزود:همیشه حامی کارگر بودم و هستم.

جذب سرمایه گذاری و خلاقیت در کار

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان گفت: تنها راه ایجاد اشتغال در استان جذب سرمایه گذاری و خلاقیت در کار است. بهروز اکرمی با اشاره به اینکه وقتی کارنباشد کارگر و کارفرمایی نیست یادآور شد: اولین وظیفه ما این است که برای ایجاد کار تلاش شود  و این امر فقط از طریق سخنرانی محقق نمی شود بهروز اکرمی  گفت:اگر در پی ایجاد کار هستیم باید رشد اقتصادی مناسب  در جامعه حکمفرما شود واین فرمول جهانی فرایند همگانی دارد و اگرنه با رشد منفی اقتصادی، شغلی ایجاد نمی گردد.  وی افزود:در این فرآیند  تک تک افراد در آن نقش دارند که از مسیر سرمایه گذاری محقق می شود و بدون آن شغلی ایجاد نمی شود. این فرمول امتحان خود را پس داده است.  اکرمی ادامه داد:تلاش کنیم در جامعه سرمایه گذاری  زیادی اعم از داخلی و خارجی  ایجاد گردد  و این هم منوط به امنیت، آسایش و آرامش جامعه  برای سرمایه گذاری است.

انتخاب بیش از 500 کارگر نمونه 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  استان هرمزگان  در این مراسم با بیان اینکه کارگران با حضور پر رنگ خود در تمامی صحنه های نظام و انقلاب اسلامی در طول سنوات متوالی به اثبات رسانده اند که در جهت پیشرفت و بالندگی میهن اسلامی بر اساس منویات مقام معظم رهبری  با جهاد و پایمردی  در دو جبهه تولید و حفظ آرمان های نظام از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهند کرد گفت: به منظور تشویق نیروهای کارگری مولد، متخصص و مبتکر و در راستای  اجرای ماده 95 قانون کار جشنواره  امتنان از کارگران و گروه نمونه با هدف ارج نهادن به اندیشه ها، تلاش ها و فعالیت ارزشمند کارگران و ترویج و ارتقا فرهنگ کار در دو سطح استانی و ملی برگزار شد. محمد علی سلیمی مراحل انتخاب کارگر  و گروه نمونه  در 3 مرحله مقدماتی ، استانی و ملی  دانست و افزود:منتخبان مرحله مقدماتی طی برگزاری مراسمی در بنگاه های اقتصادی معرفی و تقدیر می شوند. وی ادامه داد: در مرحله استانی جشنواره با تشکیل کمیته علمی و داوری بررسی پرونده های مرحله مقدماتی با حضور کارشناسان دستگاه های مرتبط آغاز و پس از بررسی ، تطبیق اطلاعات تکمیل شده با مدارک و مستندات و بازدید از طرح های ابتکاری کارگران و گرو ههای کار نمونه  بر اساس شاخص های تعریف شده و پس از امتیاز نهایی کارگران  وگروههای  کار انسانی  معرفی و در جشنواره استانی مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهند گرفت. سلیمی افزود: در ادامه  فرآیند جشنواره در مرحله ملی با تشکیل کارگروههای ارزیابی و داوری پس از بررسی طرح ها و مستندات لازم از بین منتخب های استانی، منتخبان کشوری انتخاب و در جشنواره ملی امتنان معرفی خواهند شد.این مقام مسوول  اهداف برگزاری جشنواره را  تشویق کارگران تلاشگر در راستای ترویج ارزش های اخلاقی و انضباطی در محیط کار، ترغیب کارگران به ارتقا سطح دانش، آگاهی ها و مهارت های شغلی به منظور ارتقا بهره وری ، شناسایی کارگران مبتکر ، خلاق و نوع آور  به منظور کاهش وابستگی و تسریع در استقلال اقتصادی ، ارتقای منزلت و جایگاه کار و تولید و... ذکر کرد.

سلیمی اظهار داشت:بیش از ۷۰۰ کارگرآذر ماه پارسال در سامانه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام نویسی کرده بودند که پس از ارزیابی ۵۰۰ نفر کارگر و گروه کار نمونه انتخاب شدند. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  استان در ادامه سخنان اشاره ای به عملکرد داشت و گفت: در سال گذشته دو هزارو 679 پرونده در شورای حل اختلاف استان رسیدگی و بالغ بر 16 میلیارد تومان رای احقاق حقوق کارگران صادر شده است.وی  با بیان رعایت سه جانبه (دولت،  کارگر و کارفرما)  از اصل رسیدگی   سازش ، ادامه داد: بالغ بر 37 درصد آرا از طریق سازش و حل و فصل شده است. 

سلیمی گفت: بالغ بر 20هزار مورد مشاوره حضوری و تلفنی برای احقاق کارگران و کارفرمایان توسط کارشناسان مجرب انجام شده است.وی افزود: ۱۰هزار مورد بازرسی از کارگاه ها استان انجام که منجر به کاهش ۴۶درصدی حادثه فوتی کارگران شد. گفتنی است: در حاشیه این مراسم ، موسیقی محلی توسط روشندلان هرمزگانی اجرا شد و در پایان نیز از خانواده های شهیدان حسن حامدی رودانی و بختیار شهریاری و همچنین بیش از 500 کارگر تجلیل شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها