با حضور رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ایران به ثبت رسید

بندرعباس، اولین شهر ایران در ثبت بازی مقابله با بحران



 صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام پسرها و دخترها با خنده و شیطنت های کودکانه در حال بازی و آموزش مقابله با بحران هستند  ،مسوول آموزش با یونیفرم آتش نشانی،  عروسک بزرگ سبز رنگی را روی زمین گذاشت

و چند تخته سبک بر روی و اطراف عروسک انداخت و به بچه ها گفت فکر کنید الان زلزله آمده و چطوری می توان این عروسک را از میان آوار در آورد هر کسی با زبان کودکانه چیزی می گفت و... بازی مقابله با بحران، یک دوره آموزشی برای کودکان هشت تا 13 سال به منظور آموزش برخورد در مواقع بحرانی است که برای نخستین بار در بندرعباس برگزار می شود .

این برنامه با هدف فراگیری راه های مقابله با بحران به دانش آموزان در مواقع بروز حادثه از طریق انجام بازی، شکل گرفت و استارت این موضوع در سال 95 زده شد و تاکنون ادامه دارد.

جالب اینکه این  برنامه فقط در بندرعباس اجرا می شود    اولین شهر در ایران  است  که توانست بازی آموزش مقابله با بحران را برای اولین‌بار در کشور به ثبت برساند.

چند روز قبل نیز با حضور رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ایران؛بندرعباس، پانزدهمین شهر دنیا و اولین شهر ایران در بازی مقابله با بحران به ثبت رسید.

به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس رویکرد اصلی این سازمان را آموزش شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان است وآموزش‌ها باید در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در قالب کارگاه‌های مختلف برگزار شود.بازی مقابله با بحران، یک دوره آموزشی برای کودکان و نوجوانان است که به منظور آموزش برخورد در مواقع بحرانی برگزار می‌شود تا در مواقع بحرانی مانند زلزله، آتش سوزیها و حوادث غیر مترقبه کودکان بتوانند برخورد لازم و مناسب را انجام دهند.

 آتش پاد دوم فرجام  دانش  در حاشیه  آیین ثبت جهانی بازی مقابله با بحران در ایران افزود: احیای قلبی (CPR)، اطفای حریق با کپسول و اطفای حریق با سطل همراه با ایجاد یک زنجیره انسانی توسط کودکان از محل آتش سوزی تا محل برداشت آب و برگرداندن سطل خالی در جهت عکس از جمله آموزش هایی است که داده می شود.

 وی آموزش فیکس کردن وسایل منزل از دیگر بخش های بازی مقابله با بحران دانست و ادامه داد:سعی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بر  این است که اینگونه آموزش‌ها را برای سنین پایه در تمام محلات بندرعباس برگزار کند تا از این طریق فرهنگ سازی لازم در خصوص مقابله با بحران انجام شود.

دانش با بیان اینکه امدادگران اصلی در مواقع بروز بحران خود شهروندان هستند، گفت:  ضروری است که گروه های سنی آموزش‌های مقابله با بحران برای فرا  بگیرند   و در حوادث و بحران‌ها امدادگر باشند نه تماشاگر.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه ایران در نقطه و گسل زلزله خیز واقع شده و با توجه به شرایط اقلیمی کشور، فراگیری آموزش های لازم در زمینه مقابله با بحران بسیار ضرورت پیدا می کند گفت:با آموزش روش های مقابله با بحران در حوادث مختلف می توان آمار تلفات و خسارات وارده به افراد و جامعه  را تا حد زیادی کاهش داد  و بهترین بستر و خاستگاه  آموزش و فراگیری آنها، مدارس و کلاس درس است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس رویکرد اصلی این سازمان را آموزش شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان دانست و افزود: آموزش‌ها باید در سه رده سنی کودکان و نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در قالب کارگاه‌های مختلف برگزار شود.دانش با تصریح اینکه واحد آموزش این سازمان سالانه 36 هزار نفر را آموزش می‌دهد، خاطرنشان کرد: اولین شهر در ایران هستیم که توانست بازی آموزش مقابله با بحران را برای اولین‌بار در کشور به ثبت برساند.

 وی افزود: آموزش مقابله با بحران را برای اولین‌بار در بندرعباس آغاز کرده‌ایم و امید داریم با هماهنگی آموزش و پرورش و آتش‌نشانی بتوانیم سالیانه 36هزار نفر را در راستای مقابله با بحران آموزش دهیم که باید منابع مالی آن‌را هم تامین کنیم.تقویت توانایی‌ها و افزایش آگاهی عمومی در شهر بندرعباس یوکیهارو کوبایاشی رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ایران با بیان اینکه ،جایکا یک دوره متمرکز آموزشی مرتبط با فرماندهی عملیات آتش‌نشانی را در یک دوره سه ساله در فاصله سال‌های 2012 تا 2014 برگزار کرد و 30 آتش‌نشان از سراسر ایران در این دوره‌های آموزشی سه ساله شرکت کردند افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف این برنامه آموزشی، برگزاری سمینارها یا تمریناتی در شهر محل اعزام افراد شرکت‌کننده و با بهره‌گیری از دانش به دست آمده در خلال این دوره‌ها و همچنین تدوین برنامه‌های عملی برای معرفی دانش و تکنیک‌های نوین در گفتار و کارهای عملی بود.

وی  تاکیدکرد: در این راستا، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس به عنوان اولین شهر جمهوری اسلامی ایران عملکرد چشمگیری داشته و با مشارکت شهروندان و براساس روش‌های آموزش داده شده در ژاپن اقدام به اجرای بازی مقابله با بحران نموده است.این مقام مسؤول گفت: براین باوریم که این روند مستمر بوده و منجر به تقویت توانایی‌ها و افزایش آگاهی عمومی در شهر بندرعباس شده و در نهایت در سایر شهرها در ایران اجرا خواهد شد. 

اهدا گواهینامه ثبت بازی مقابله با بحران به سازمان آتش‌نشانی بندرعباسگفتنی است در پایان این آیین از سمت رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ایران (جایکا) گواهینامه ثبت بازی مقابله با بحران به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس، به عنوان اولین شهر ایران که این بازی را در کشور بومی سازی و به اجرا گذاشته است، اهدا شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها