در هفته ای که گذشت

سهم زنان هرمزگانی چقدر است؟



صبح ساحل ، هنری -  //صدف محمودی :در هفته ای که گذشت نشستی برگزار شد که با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همراه بود، این طور به نظر می آمد که هدف از برگزاری این نشست بررسی مشکلات بانوان استان و دیدار جمعی از زنان توانمند استان با معاون رئیس جمهور و استاندار باشد.

\r\n

در این جلسه چند بانو به بیان نقطه نظراتشان پرداختند اما ظاهرا به گفته برخی از حاضرین در جلسه باز هم آن طور که باید صدای زنان هرمزگانی شنیده نشد. 

\r\n

از نکات قابل توجه چگونگی انتخاب افراد  برای سخنرانی بود، در میان بانوانی که صحبت کردند ( که البته ایراد به آن ها نیز وارد است جز یکی دو نفر باقی صحبت ها کلی گویی بیش نبود) یک آقا هم دیده شد. فردی به نمایندگی از احمد نادعلیان به معرفی موزه نادعلیان در جزیره هرمز پرداخت.

\r\n

 لازم به ذکر است که این موزه در چند سال اخیر باعث اشتغال زایی زنان هرمزی شده است که بارها در خصوصش صحبت شده و تقریبا اکثر افراد با آن آشنایی دارند. آن چه در این نشست مشخص نبود ضرورت معرفی این موزه آن هم  به مدت نیم ساعت بود؟ نیم ساعتی که در آن چند بانو می توانستند از مشکلاتشان بگویند. اما صرف توضیح در خصوص موضوعی شد که لزوم آن برای هیچ کس مشخص نشد.

\r\n

نکته دیگر این بود که جز اشاره کوتاهی به برخی از مشکلات بانوان توسط منصور اخلاقی پور مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری صحبت دیگری به میان نیامد. داشتن رتبه یک در خودکشی و رتبه یک در ایدز برای بانوان استان بدین معناست که وضعیت از حد قرمز هم متجاوز است. اگرچه که این آمار ها جدید نیست اما پس از گذشت نزدیک به دو سال هنوز هیچ برنامه مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است. 

\r\n

حاشیه نشینی، فقر، مسائل بهداشتی، بی آبی، بیماری، اعتیاد، زباله گردی، تکدی گری، ازدواج در سن پایین، طلاق و غیره  بخشی از مسائلی ست که زنان هرمزگانی با آن دست و پنجه نرم می کنند. نیازی به دادن آمار نیست. یک نگاه اجمالی به اطراف کافی ست که به این مسائل پی ببریم. اما متاسفانه صحبتی در خصوص این مشکلات در این جلسه نشد. چند وقت پیش هم که مجوز استفاده از لباس بندری توسط زنان کارمند و فرهنگیان در ادارات و مدارس سراسر استان صادر شد با استقابل و مخالفت بسیاری از افراد رو به رو شد.

\r\n

 استقبال توسط برخی از زنان هرمزگانی بود چرا که رنگ و تنوع پوشش بندری خود باعث نشاط میان زنان می شود و همین نشاط آن ها را به داشتن عملکرد بهتری در محیط کار سوق می دهد. مخالفت برخی از افراد هم از این جهت است که صدور چنین مجوزی را عوام فریبی تلقی می کنند و معتقدند این مساله دغدغه بزرگ زنان استان هرمزگان نیست.با این وجود به گفته معاون رئیس جمهور طرح هایی در دست اجرا است که در صورت اجرایی شدن می توانند پناهی باشند برای آسیب های اجتماعی بسیاری که زنان هرمزگان در معرض آن قرار  دارند. طرح تاب آوری اجتماعی یکی از این طرح هاست که در استان هرمزگان نیز در حال اجراست. این طرح بدین صورت است که به یک نفر آموزش درباره تاب آوری اجتماعی داده می شود و آن یک نفر گروهی را آموزش می دهد و این گروه نیز به مناطق مختلف اعزام می شوند و به دیگر افراد آموزش می دهند.

\r\n

اما تاب آوری چیست؟ علم روان شناسی مثبت گرا به جای پرداختن به ناهنجاری ها و اختلال ها، بر توجه بیشتر به توانمندی ها و استعدادهای انسان تاکید دارد. این رویکرد مثبت گرا هدف نهایی خود را شناسایی شیوه هایی برای حل مشکل می داند که بهتر زیستن و شادکامی انسان را در پی دارد. 

\r\n

در برخی افراد انگار ظرفیت های فردی، شخصیتی و روانی وجود دارد که به آنها در تجربه کردن موقعیت های مشکل و تنش زا کمک می کند به گونه ای که هر قدر هم بر شدت شرایط استرس زا افزوده شود، باز این افراد توان بیرون کشیدن خودشان از بحران یا به قولی توان تاب آوردن در برابر سختی ها و ناملایمات را دارند. امیدواریم اجرای این طرح بتواند به بانوان استان کمک کند. همچنین ابتکار از برنامه ای خبر داد که طی آن وضعیت زنان و خانواده در استان ارتقا داده خواهد شد. حال باید دید چه تغییراتی پیش روی بانوان هرمزگانی ست. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها