رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس تاکید کرد:

عرضه مواد خوراکی درظروف یکبار مصرف غیرگیاهی ممنوع است



صبح ساحل ، حوادث - بیش از سه هزار  عدد ظروف یکبار مصرف غیرگیاهی از سطح آش و حلیم فروشی های شهر بندرعباس جمع آوری شد.این خبری بود که رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس آن را بیان کرد و دلیل آن را خطرات استفاده از این ظروف دانست. كمتر محل و نقطه‌اي را می توان یافت كه در آن يك ظرف پلاستيكي و يا يك كيسه پلاستيكي وجود نداشته باشد. ضايعات پلاستيكي كه سالها باقي مي‌مانند و نابود نمي‌شوند. حتي وقتي براي استراحت و تفريح به كوه و دشت هم مي‌رويم منظره كيسه‌ها، ظروف و ضايعات پلاستيكي چشم‌انداز زيبايمان را مخدوش مي‌كند.شيوع مصرف مواد يك‌بار مصرف پلاستيكي چنان گستردگي يافته كه حتي برخي افراد ترجيح مي‌دهند در خانه نيز از اين ظروف استفاده كنند.عمده ضرر اين مصرف‌گرايي بدون تدبير، آسيب جدي به محيط‌زيست، منابع ملي و سلامت انساني است.ظروف يكبار مصرف پلاستيكي در تماس با مواد غذايي گرم، مواد شيميايي از خود آزاد و وارد غذا مي‌كنند و سبب بروز بسياري از بيماري‌ها با علائمي از قبيل خستگي عضلاني، تحريك سيستم عصبي و... مي‌شوند و در درازمدت مي‌توانند سرطان‌زا باشند، به طوري كه بيماريهايي مانند يرقان و سرطان ريه، كبد و پروستات در كساني كه استفاده مستمر از ظروف يكبارمصرف پلاستيكي داشته‌اند، مشاهده شده است.كارشناسان امر غذا و دارو،استفاده از ظروف يكبار مصرف گياهي را بدليل برخورداري از مزاياي خوب سلامت به تمامي خانواده‌هاو صنوف توصيه مي‌كنند.ظروف يك بار مصرف گياهي از نشاسته ذرت اصلاح شده تهيه شده است و بايد با فرهنگ‌سازي جاي ظروف قبلي را بگيرد. اين ظروف عاري از هر گونه اثرات مضر و عكس‌العمل‌هاي شيميايي در تماس با مايعات و غذاهاي داغ و مقاوم در برابر حرارت است. به گفته عبدالمجید حاجی زاده رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس،برای جلوگیری از عرضه مواد خوراکی در ظروف یکبار مصرف غیر گیاهی 20 واحد مواد خوراکی شامل آش و حلیم فروشی توسط بازرسان و کارشناسان بهداشتی مورد بازدید قرار گرفت که در همین راستا سه هزار و 500 عدد ظروف یکبار مصرف غیرگیاهی جمع آوری شد. وی این را هم متذکر شد  به همه واحدهای عرضه موادخوراکی اعلام شده تا از عرضه مواد خوراکی در ظروف یکبار مصرف غیرگیاهی خودداری کنند.حاجی زاده  یادآور شد: شهروندان با توجه به خطرات بهداشتی استفاده از ظروف یکبار مصرف غیرگیاهی که به همراه دارد از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنند.وی با اشاره به مهلت اعلام شده به متصدیان عرضه مواد خوراکی در خصوص عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف غیرگیاهی عنوان کرد: متصدیان عرضه آش و حلیم باید از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنند و در غیر این صورت برخورد قانونی با آنها می شود.

توقیف یک هزار و800 کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباسدر ادامه سخنان خود از کشف  یک هزار و 800 کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی از ترمینال مسافربری راه آهن و پایانه مسافری توسط بهداشت محیط شهرستان بندرعباس خبر داد که از یک هزار و 800کیلوگرم مواد غذایی کشف شده به مقدار 600 کیلوگرم نان که توسط اتوبوس به صورت غیر بهداشتی وارد بندرعباس می شد شناسایی و از توزیع آن جلوگیری به عمل آمد.حاجی زاده افزود: همچنین یک هزار و 200 کیلوگرم انواع موادغذایی شامل نان تست ، لواشک ،برگه زردآلوفاقد مشخصات بهداشتی از ترمینال مسافربری و راه آهن بندرعباس کشف و توقیف شد.وی خاطرنشان کرد: تهیه و توزیع هرگونه مواد خوراکی ،آشامیدنی باید در چرخه قوانین بهداشت باشد و در غیر این صورت به شدت با شخص متخلف برخورد قانونی می شود.

وي ياد آورشد: نظارت بر اماكن عمومي و مراكز تهيه و توزيع مواد خوراكي توسط كارشناسان و بازرسان بهداشتي به طور مستمر صورت مي گيرد ، همچنين مردم مي توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتي مورد تخلف را با شماره تلفن 2226666 ستاد فوريت هاي بهداشتي تماس بگيرند و مورد تخلف را گزارش دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها