تنها دارایی خانواده بشاگردی در آتش سوخت



صبح ساحل ، حوادث - شهرستان بشاگرد واقع در شرقی‌ترین نقطه استان هرمزگان یکی از مناطق کمتر توسعه یافته کشور به شمار می‌رود که هنوز پس از گذشت سال‌ها گرد محرومیت بر چهره این منطقه نشسته است.

به گزارش فارس، یکی از خانه‌های کپرنشین در روستای اسلام‌آباد بخش مرکزی شهرستان بشاگرد دچار حریق شد که در نبود نهادهای متولی برای دفع حریق تمام دارایی این خانواده در آتش نابود شد.

با توجه به شعار مسؤولان کشوری و استانی در خصوص طرح کپرزدایی، این شهرستان بیش از 180 روستا دارد که در بسیاری از این روستاها هیچ بنایی جز کپر به چشم نمی‌خورد.

روستانشینان بشاگردی به دلیل محرومیت‌های گسترده‌ای که حاکم به این منطقه است هنوز در آلونک‌هایی که به آن‌ها «کپر» گفته شده و از شاخ و برگ درختان ساخته می‌شود برای زندگی استفاده می‌کنند.

«کپر» در بشاگرد به عنوان یکی از اصلی‌ترین ساختمان‌های مسکونی و در کاربری‌های متنوعی همچون آشپزخانه، اتاق خواب، انبار و مکانی برای پذیرایی مهمان استفاده می‌شود.

یکی از بزرگترین معایب کپر استعداد فوق‌العاده آن برای آتش‌سوزی است که با توجه به این که تقریباً تمام مصالح آن از چوب تشکیل شده است به راحتی آتش گرفته و جان و مال مردم به خطر می7اندازد.کپر همواره در بشاگرد به عنوان یکی از نمادهای محرومیت و فقر در این شهرستان از آن یاد می‌شود که توسط دست‌های اهالی این منطقه و با استفاده از شاخه و برگ درخت نخل ساخته می‌شود و سپس روی آن را نیز از حصیر که ساخته شده از برگ درختان است را می‌پوشانند بدون این که هزینه‌ای برای ساخت آن بپردازند در طول یک الی دو روز صاحب خانه می‌شوند یکی از خانه‌های کپرنشین در روستای‌اسلام آباد شهرستان بشاگرد دچار حریق شده بود و آن‌گونه به نظر می‌رسید دستگاه‌های متولی برای کمک به این خانواده در محل مورد نظر حاضر نشدند و همان گونه که این خانه توسط دست‌های زحمت‌کش افراد ساخته می‌شوند در هنگام حریق نیز همین دستان هستند که زحمت خاموش کردن آتش را بر عهده می‌گیرند.

متأسفانه تمام دارایی این خانواده بشاگردی که یک کپر و چند تکه وسایل منزل بود در آتش سوخت این خانواده بی‌بضاعت تنها درآمدشان یارانه بود که اکنون توان دوباره خریداری وسایل مورد نیاز یک زندگی را ندارند.

*نبود امکانات دفع حریق در روستاها

پراکندگی بسیار روستاهای بشاگرد و نبود راه ارتباطی مناسب باعث شده آن‌گونه که باید امکان خدمات‌رسانی در مواقع ضروری میسر نشود اما انتظار می‌رود مسؤولان با تجهیز دهستان‌ها یا روستاهای نزدیک به هم با خودروها و امکانات دفع حریق از بروز چنین حوادثی جلوگیری به عمل آورند.نبود واحدهای دفع حریق به میزان لازم از دیگر مشکلات روستانشینان است که در صورت بروز چنین اتفاقاتی مردم فقط باید نابود شدن دسترنج  و دارایی‌هایشان را تماشا کنند و هیچ کاری از آن‌ها بر‌نمی‌آید.

به دلیل وجود صدها خانه کپری در شهرستان بشاگرد هر ساله متاسفانه شاهد آتش‌سوزی در این منازل هستیم و پدر این خانواده بی‌بضاعت که شش فرزند دارد و در حال حاضر از راه کارگری نان خانواده خود را تأمین می‌کند هم‌ اکنون نیازمند یاری خیرین و مسؤولان است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها