رییس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس انجام داد:

تشدید نظارت بر عرضه مواد غذایی در ماه رمضان



صبح ساحل ، حوادث -  رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس با اشاره به اجرای طرح نظارتی ویژه ماه رمضان توسط واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس، گفت: گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس، به منظور حفظ سلامت شهروندان و روزه‌داران و در راستای ارتقای سطح سلامت مواد غذایی، طرح ویژه کنترل و نظارت بر مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی را از نخستین روز ماه رمضان به منظور جلوگیری از بروز و شیوع بیماری های منتقله از آب و غذا آغاز کرد.

به گزارش وبدا خلیج فارس،دکتر رسول محمدی، با بیان این‌که در این طرح توجه و تمرکز بیشتر بر مراکز تهیه و توزیع برخی از محصولات سنتی نظیر رشته و خشکار، زولبیا بامیه، آش، حلیم و نانوایی‌ها است، افزود: طرح نظارت بهداشتی در طول سال اجرا می‌شود؛ اما در ایامی چون نوروز، تابستان و ماه رمضان تشدید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه به طور ویژه تا پایان ماه مبارک رمضان همه روزه در دو شیفت صبح و عصر و ایام تعطیل توسط کارشناسان بهداشت محیط اجرا می‌شود.

این مقام مسوول  با بیان این‌که در این بازدیدها علاوه‌بر کنترل وضعیت مواد غذایی برای اطمینان از صحت سلامت مواد غذایی، از مواد غذایی نظیر آش و حلیم نمونه‌برداری می‌شود، تصریح کرد: ارتقای سطح سلامت و جلوگیری از بروز بیماری‌های ناشی از آب و غذا از اهداف اجرای این طرح است.دکتر محمدی، گفت: تأمین امنیت، سلامت غذایی و حفظ سلامت شهروندان در تمام ایام سال، بدون تردید حاصل تلاش و همّت مضاعف بازرسان بهداشت محیط است که این مهم به نحو مطلوب فراهم شده و وضعیت بهداشت محیطی مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی ارتقاء یافته است.

  160 کیلوگرم مواد غذایی فاسد، معدوم شد

مسئول سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس بیان کرد: با اجرای طرح نظارتی تا نیمه اول ماه مبارک رمضان، 998 مرکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن حساس بازدید و 160 کیلو گرم مواد غذایی غیر قابل مصرف از مصرف انسانی خارج گردید.

محمدرضا زارعی، این بازدیدها را شامل نظارت بر روند تهیه و توزیع مواد غذایی در قنادی‌های تهیه و توزیع زولبیا، رستوران‌ها، کبابی‌ها و مراکز عرضه کننده مواد غذایی خاص مانند شله، حلیم، سوپ، آش‌رشته برشمرد و گفت: در این راستا، تا کنون 73 مورد نمونه برداری و 51 مورد سنجش با دستگاه پرتابل، 278 مورد اعم از سنجش بار میکروبی از دست کارکنان، تست دور ریز روغن و شوری سنج انجام شده است.

وی در ادامه بازدیدها، تعداد کلر سنجی به عمل آمده از آب شرب را 815 مورد و اخطاریه بهداشتی صادر شده را 92 مورد بیان کرد.مسئول سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس خاطر نشان کرد: تعداد 17 نفر از متخلفین که به استفاده از نمک بیش از حد مجاز در عمل آوری نان اقدام نموده بودند و همچنین تعداد 17 باب از قنادی ها که به استفاده از رنگ غیر مجاز در تهیه شیرینی جات اقدام نموده بودند، به دادگاه معرفی شدند.

در پایان ابراز داشت: تعداد دو مورد بازدید مشترک از مراکز عرضه در سطح شهر بندرعباس به اتفاق اتحادیه صنف قنادان و تعزیرات حکومتی نیز انجام پذیرفته است.توصیه پایانی کارشناس مسئول سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس نیز به همراه داشتن ظرف در هنگام خرید مواد غذایی مانند آش و حلیم بود.به گفته این کارشناس سلامت، واکنش مواد غذایی گرم به ظروف پلاستیکی، نوعی تهدید برای سلامت افراد محسوب می شود.

 پلمپ ۳ واحد صنفی قنادی،ساندویچی ،شاورما در شهرستان میناب

دکتر حسینی، مدیر شبکه بهداشت و درمان میناب گفت: در اجرای طرح نظارتی و در راستای طرح تشدید بازرسی و نظارت مستمر بر واحدهای صنفی در ماه مبارک رمضان ۳ واحد ساندویچی، قنادی و شاورما پس از صدور اخطاریه و پایان مهلت قانونی از سوی بازرسین بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان میناب تعطیل و پلمپ شد.

دکتر حسینی افزود: بازرسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان میناب با تشکیل اکیپ های ضربتی بازرسی  و حضور کلیه کارشناسان فنی و مجرب و با استفاده از امکانات بازرسی و نمونه برداری و کنترل مواد غذایی، اقدام به بازرسی ویژه و مستمر از اصناف و مراکز حساس تهیه و توزیع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی نموده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، با آنان برخورد قانونی خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: ارتقاء وضعیت بهداشتی مواد غذایی و فردی برای بالا بردن سطح سلامت شهروندان یکی از اولویت های بهداشتی می باشد که گامی مهم جهت دستیابی به جامعه ای سالم خواهد بود.مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان میناب افزود:تعامل با سایردستگاههای اجرایی ونظارتی شهرستان به منظور نظارت و کنترل بیشتر بر  رعایت بهداشت و همکاری برون بخشی با سایر دستگاه هایی مانند دامپزشکی، اصناف، اداره اماکن، صنعت و معدن و تعزیرات، با هدف رفع و اصلاح مشکلات و ساماندهی جهت ارتقاء سطح سلامت جامعه صورت می گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها