نگاهی به تفاوت‌های شخصیتی زنان شاغل و خانه‌دار



صبح ساحل ، اجتماعی - سامیه طهورنیان//شاید این جمله بسیار نامانوس به نظر آید ولی در دنیای جامعه شناسی و اقتصاد این موضوع یک حقیقت محض شمرده می شود. 

\r\n

شاید در دنیای مدرن تاکید بر اشتغال زنان را بیشتر بر مبنای پیشرفت اقتصادی بدانید که این هم نکته کاملا درستی است و نمی توان دستاورد‌های بالقوه نیروی کار زنان را انکار کرد.

\r\n

به‌طور مثال، در مصر اگر تعداد کارگران زن به سطح مردان افزایش داده شود تولید ناخالص داخلی این کشور می‌تواند تا 34 درصد افزایش یابد.

\r\n

در امارات متحده عربی، تولید ناخالص داخلی تا 12 درصد، در ژاپن تا 9 درصد و در ایالات متحده تا 5 درصد افزایش خواهد یافت. براساس مطالعه اخیر مبتنی بر داده‌های سازمان بین‌المللی کار، از 865 میلیون زن در اقصا نقاط دنیا که می‌توانند کاملاً به اقتصاد یاری رسانند حدود 812 میلیون در کشور‌های در حال ظهور و در حال توسعه زندگی می‌کنند.

\r\n

نرخ افزایش مشارکت زنان در بازار کار راندمان اقتصادی را به شیوه‌های مختلف افزایش می‌دهد.

\r\n

به‌طور مثال، درآمد‌های بالاتر برای زنان منجربه هزینه‌های بالاتر خانواده در آموزش دختران می‌شود؛ که این خود پیش شرطی اساسی برای رشد سریع تر جامعه است.

\r\n

زنان شاغل معمولا قدرت رهبری و هدایت خوبی در جامعه دارند. در تصمیم گیری های جامعه مشارکت دارند و شعور سیاسی آنها بالا می رود. یاد می گیرند که خود و خانواده شان را چگونه اداره کنند و موثر واقع شوند.

\r\n

در تبادل اندیشه ها شرکت دارند. به آینده جامعه حساس هستند. در جامعه حق و حقوق خودشان را بهتر می شناسند. مقررات و قوانین اجتماعی را به خوبی می آموزند و به کودکان خود منتقل می کنند.

\r\n

همچنین زنی که بیرون از خانه مشغول فعالیت است، روحیه اعتماد به نفس و پشتکار قوی دارد و واقعیت ها را به عینه می بیند. استعدادهای نهفته اش شکوفا می شود از قوه به فعل تبدیل می شود، شخصیت اش  رشد می یابد، رغبت و علاقه اش پیرامون مسایل جامعه زیاد می شود .

\r\n

اما مهم ترین مسئله در مورد اشتغال زنان ، کاهش خشونت ها و آسیب های اجتماعی است. زیرا زنان شاغل و مستقل در موارد همسرآزاری و خشونت های خانوادگی معمولا به دلیل داشتن پشتوانه مالی ، بیشتر و بهتر از حق خود و فرزندان شان دفاع و حمایت می کنند. حال آنکه بسیاری از زنان خانه دار که در برابر آسیب هستند به دلیل نداشتن حمایت مالی و یا  منبع درآمد مجبور به تحمل شرایط نامطلوب از طرف شریک زندگی خود هستند که این مسئله در تربیت کودکان یک جامعه بسیار تاثیر گذار هستند. همچنین آمار خودکشی و آسیب های روحی روانی و حتی طلاق  در زنان شاغل بسیار کمتر از زنان خانه دار است 

\r\n

در کشورهای جهان اول تاکید به برابری آمار اشتغال مردان و زنان است و در این زمینه سرمایه گذاری های کلانی صورت گرفته است زیرا اشتغال زنان باعث شکوفایی استعداد درصد بزرگی از جمعیت کشورشان می شود  و در نتیجه ، پرورش کودکانی با بهره هوشی بالاتر را به دنبال دارد که  نقش های سالم و پر رنگی را در آینده جامعه شان  ایفا خواهند کرد .

\r\n

تمامی کشورهای پیشرفته در حال رقابت با هم در حوزه اشتغال زنان ،  آنهم در بالاترین سطح پست های دولتی هستند. برای مثال فنلاند در جایگاه نخست دنیا قرار دارد.  62.5 درصد 16 وزارت خانه اش توسط زنان اداره میشود . سوئد 52.2 درصد وزای کشورش را زنان تشکیل میدهد . نروژ ، هلند ، ایسلند ، فرانسه ، کانادا همگی سهم زنانشان در سمت وزارت بالای 40 درصد است .

\r\n

این کشورها کوشیده اند تا با راحت کردن قوانین کار و دادن مرخصی های طولانی برای زایمان ، دایر کردن مهد کودک پیشرفته و رایگان برای کودکان زنان شاغل دغدغه مادران شاغل را کم کنند و انها در حوزه کار و اجتماع نگه دارند .همچنین با تشویق کردن کارفرمایان به تعداد برابر استخدامی زنان و مردان محیط کار را متعادل کنند و تبعیض های جنسیتی را کاهش دهند. 

\r\n

حال جامعه ای را تصور کنید که هرروز از رسانه های مختلف آن مادام چهره زنان قدرتمند دیده می شود . یا کودکانی را مسم کنید که در کنار مادرانی پویا و باهوش و خلاق بزرگ می شوند. آینده این جامعه معلوم است .

\r\n

متاسفانه کشورهای خاورمیانه از جمله ایران از لحاظ اشتغال زنان در وضعیت نامطلوبی است که این مسئله به وضعیت اجتماعی ، اقتصادی و سلامت جامعه بسیار آسیب زده است. مادام از رسانه ها پخش می شود که اشتغال زنان به جامعه و کودکان آسیب خواهد زد. آنان تک جنسی بودن جامعه را گزینه بهتری میپندارند. حال آن که تمامی  آمار های علمی در حوزه های مختلف ثابت کرده است که پویایی زنان و مشارکت اقتصادی و اجتماعی آنان ، جامعه را سالم تر کرده است. 

\r\n

قوانین کار در ایران به شکلی واضح ،  از زنان حمایت نمی کند.اغلب  زنان بعد از مادر شدن بیکار خواهند شد همین طور کارآفرینان ترجیح میدهند مادران را استخدام نکنند . در نتیجه بار اقتصادی بیشتری  به دوش مردان خواهد افتاد. زنان 65 درصد جامعه تحصی کرده های کشور را تشکیل میدهند ولی تنها 12 درصد از بازار کار به دست انهاست. هنوز هم اولویت استخدام با مردان است و کسی برای شکستن سقف شیشه‌ای که مدام قطورتر می‌شود، کاری نمی‌کند.

\r\n

قوانین ، باورهای سنتی ، تبعیض و ده ها مسئله دیگر مانع بزرگ  پیشرفت زنان و در نهایت جامعه است. جامعه ای که بیشتر از پیش به زنان قوی و جسورو با سوادش نیاز دارد . 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها