بازخوانی پرونده یک زندانی غیر عمد در بندرعباس

مرگ شاگرد،جوشکار جوان را راهی زندان کرد



صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام  برق کارگاه  جوشکاری ،زندگی شاگرد را گرفت و صاحبکار جوان را روانه زندان کرد .وی مدتی است به علت ناتوانی در پرداخت 800 میلیونی مبلغ دیه در زندان بندرعباس به سر می برد چشم انتظار دستان یاری گر خیران است . روایت زندگی محکومان مالی غیرعمد، روایت غریبی است. اینها کلاهبردار نبوده‌اند و قصد شیادی نداشته‌اند، اما یک جای زندگی بد آورده‌اند و گرفتار میله های سرد زندان شدند . 

داستان پرونده احسان مددجوی جوانی  که  پس از سالیان سال شاگردی در مشاغل جوشکاری و آهنگری ، با زحمت زیاد توانست کارگاهی راه بیاندازد و نان حلال بر سر سفره خانوادش ببرد از این نوع روایت هاست که از بد روزگار ، ناخواسته ،مرگ شاگردی را رقم می زند و او را مانند برادر خود می دانست و از هر کمکی دریغ نمی کرد.   

 از شاگردی تا صاحبکاری

این جوان  زمانی که فهمید در حرفه  جوشکاری و آهنگری تجربه لازم را  کسب کرده ومی تواند خود مغازه جداگانه ای را اداره کند دست به کار شد و به فکر اجاره کارگاهی  برآمد. در همین حین، صاحب مغازه ای  که احسان  شاگرد او بوده  قصد راه اندازی شغل دیگری داشت و زمانی که متوجه شد این جوان در پی  استقلال در کارش است جوازش را به وی اجاره داد. بدین ترتیب احسان  در سال 85 در حالی که  28 سال سن داشت موفق شد کارگاهی  را در یکی از روستاهای نزدیک بندرعباس اجاره کند .

وی مدتی به تنهایی و با اندک سرمایه ای ، آن جا را اداره می کرد تا اینکه تعداد مشتریانش زیاد شد و به فکر افتاد تا جوانی پویا و فعال را به استخدام  در بیاورد. 

 پس از پرس و جو از اطرافیان ، فهمید که ناصریکی از همشهریانش که نان آور خانواده اش است نیاز به کار دارد ، بدین ترتیب او را دعوت به کار کرد و فوت و فن کار را به او آموخت. مدتی بعد احسان زمانی که مطمئن شد ناصر سوار کار است و تا حدودی مهارت  کسب کرده است کارها را به او می سپرد  تا اینکه ورق زندگی برای هر دو برگشت و  ناصر جوان 24 ساله راهی قبرستان و احسان راهی زندان شد.

 حادثه جبران ناپذیر در کارگاه

مردادماه بود و هوا به شدت گرم ، کولرهای کارگاه خاموشی نداشت و آب کولرزمین خاکی را گل آلود کرده بود ، ساعت 11 و نیم ظهر بود که  احسان در قسمتی از کارگاه مشغول به کاری بود و از ناصر خواست تا قطعه ای را جوشکاری کند .

وی به سرعت به سمت موتورجوش 400 آمپر تک فاز رفت ، دوشاخه آن را به برق زد و سپس به سمت درب کارگاه می کشید ،در همان حال پایش بر اثر گل آلودبودن  جلوی مغازه ، لیز خورد و به شدت از ناحیه سینه بر روی سیم برق که قسمتی آسیب دیده بود افتاد و موجب برق گرفتگی وی شد.

 احسان سراسیمه خود را به وی رساند و با کمک اطرافیان او را به بیمارستان انتقال داد. اما عمر ناصر کوتاه بود و چند روز بعد چشم از دنیا بست.

  محکومیت یک میلیاردی

صاحبکار ناصر ،مدتی بعد در دادگاه به علت عدم نظارت بر دستگاه ها ، بی احتیاطی و...به 70 درصد دیه به مبلغ یک میلیارد و 617 میلیون ریال محکوم شد. احسان که پس از گذشت روزها از آن حادثه در شوکه حادثه بود و فکر نمی کرد که باعث مرگ شاگردش شده است و... از دادگاه مهلت خواست تا مبلغ مورد نظر را فراهم کند. 

این جوان 39 ساله  که دستش تنگ بود به هر دری زد تا مبلغ دیه را فراهم کند  پس از اتمام فرصت داده شده ،به علت ناتوانی درپرداخت دیه ، با دستان دستبند زده وارد زندان شد.

  مددجو ناتوان از پرداخت  800 میلیونی دیه

دو روز بعد از زندانی شدن خواستار ارسال پرونده به ستاددیه استان شد و در 26 اردیبهشت ماه امسال پرونده وی بر روی میز ستاددیه قرار گرفت . مسوولان این ستاد دیه ، از مادر ناصر به عنوان تنها ورثه دعوت کردند و موفق شدند از وی رضایت بگیرند که مددجو 800 میلیون ریال را به وی پرداخت کند تا از زندان آزاد گردد اما احسان از پرداخت این مبلغ نیز ناتوان است و از خیران و نیکوکاران می خواهد با دستان سخاوتمندشان یاری گر او باشند.

 شماره حساب ستاددیه

احمد مرادی نژاد مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان ،از خیران و نیکوکاران خواست تا کمک‌های خود را به شماره حساب‌ 0106110031007 به نام ستاد دیه،بانک ملی واریز کرده. یا با  تلفن 33627271 -076  ستاد دیه تماس بگیرند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها