استاندارهرمزگان:

باید به دنبال منابع جدید آبی باشیم



صبح ساحل ، اقتصادی - استاندار هرمزگان با بیان اینکه شرایط خوبی در مسئله آب نداریم، گفت: برای تامین آب روستاهای فاقد آب آشامیدنی اقدامات خوبی در سطح هرمزگان انجام شده است.

فریدون همتی در مراسم بهره برداری از ۶طرح آبرسانی و میز خدمات غیرحضوری آب و فاضلاب در هرمزگان با اشاره به استمرار خشک سالی در استان و کاهش قابل توجه حجم آب مفید سد استقلال، بهره برداری از فاز اول آب شیرین کن بندرعباس را در مدت زمات کوتاه تر ضروری دانست.

همتی افزود: فازاول این پروژه به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز تا پایان تیرماه به بهره برداری می رسد.وی گفت: در حال حاضر در شرایط سخت آبی قرار داریم و انتظار داریم مردم با رعایت صرفه جویی و پرهیز از مصرف بی رویه آب ما را در گذر از تابستانی با کمترین تنش آبی همراهی کنند.

وی  با تصریح بر ضرورت کاهش تنش آبی موجود در استان، گفت: در این راستا اقداماتی نظیر؛ کف شکنی و توسعه چاه ها، کاهش مصرف آب شرب در  فضای سبز شهری ، کاهش مصرف آب در ادارات را به طور جدی در دستور کار داریم.

استاندارهرمزگان خاطرنشان کرد: استان هرمزگان در منطقه فراخشک قرار داریم و بررسی وضعیت بارندگی ها در ۲۰ سال اخیر نشان می دهد باید به دنبال منابع جدید آبی بپردازیم. باید واقع گرایانه به مسئله آب نگاه کرد.

همتی اضافه کرد: هزار میلیارد تومان برای آب شیرین کن ۱۰۰هزار متر مکعبی هزینه می برد که سرمایه گذار در این حوزه ورود کرده است. متاسفانه در مبحث مصرف در جامعه کار نکرده ایم و آموزش های لازم برای مصرف نداده ایم.

به گفته وی، با سیاست های قیمتی و آموزشی باید روند مصرف را در جامعه کنترل کنیم.در دولت یازدهم و دوازدهم در استان هرمزگان آب شیرین کن های خوبی بنا شده است احداث و بهره برداری ۲۰ سایت آب شیرین کن با ظرفیت ۱۱میلیون متر مکعب در سال و ۱۵ سایت آب شیرین کن در حال احداث با ظرفیت ۸.۵ میلیون متر مکعب در سال و رفع مشکل جمعیت ۸۰ هزار نفری روستایی قشم از جمله اقدامات بسیار خوب در حوزه تامین آب آشامیدنی روستاهای استان است.

وی افزود: آب و فاضلاب روستایی هرمزگان قول داده است تا آب شرب ۵۵ روستای شهرستان شباگرد تا سال آینده تامین شود. قرار شد ۵۰ درصد اعتبار این پروژه توسط استانداری و ۵۰ درصد از محل منابع ملی تامین شود.همتی با بیان اینکه الان در کل ایران با مسئله کمبود آب شرب و آب صنعتی روبرو هستیم، تصریح کرد: برنامه ریزی هایی باید در گذشته انجام می شد که نشد، اما در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاقات خوبی رخ داده که در آینده مشکل تامین آب مرتفع می شود.استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه باید به واقعیت درآمدی، بودجه ریزی و اعتبارات نگاه واقع بینانه باشد. بیان داشت: همه مسئولان و نمایندگان به دنبال ارائه خدمات خوب در دوره مدیریتی خودشان هستند اما باید منابع و درآمد کشور را ببینیم و بر اساس آن به فکر بودجه ریزی باشیم.

اگردر پروژه ای حق مردم هرمزگان ضایع شود،

جلو آن را می گیریم 

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس گفت: سهمیه آب هرمزگان از محل آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی مشخص شود.

احمد مرادی در بهره برداری از ۶طرح آبرسانی و میز خدمات غیرحضوری آب و فاضلاب در هرمزگان ضمن تشکر از پیمانکار آب شیرین کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی و مدیران شرکت آب و فاضلاب در هرمزگان بیان داشت: اگر همه ارکان نظام این تلاش را داشته باشند که هر کسی در جایگاه خودش بتواند به هر طریقی که شده مردم را راضی کند شاهد اتفاقات خوبی در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه مجلس در برنامه ششم توسعه استفاده از ظرفیت آب شیرین کن در استانهای جنوبی به تصویب رسید، عنوان کرد: آب آشامیدنی مردم از طریق آب شیرین کن تامین شود.مرادی با تاکید بر حمایت از سرمایه گذار آب شیرین کن ۱۰۰هزار مترمکعبی باید حمایت شود، اضافه کرد: در سفر دو سال گذشته وزیر نیرو قرار شد که تیرماه سال ۹۶ فاز اول به بهره برداری برساد شاهد تاخیر در پروژه هستیم و تیر ماه امسال فاز اول وارد مدار شد و باید حمایت بیشتری از سرمایه گذار پروژه شود.رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس خاطرنشان کرد: نسبت به موضوع آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی کرمان و یزد خوشبین نیستیم و احساس می کنیم مردم هرمزگان از این پروژه متضرر می شوند.

وی با بیان اینکه هنوز قول مساعدی برای تخصیص آب از محل آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی به هرمزگان نداده اند، تصریح کرد: وزارت نیرو نسبت به این موضوع حساس باشد. زیرا اگر احساس کنیم در آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی حقی از مردم هرمزگان ضایع می شود جلوی این پروژه را خواهیم گرفت.

اجرای طرح های 250 هزار میلیون ریالی

برای رفع تنش آبی در هرمزگان 

 امین قصمی گفت: مهمترین طرح های تنش آبی در شهرهای بندرعباس، جناح و بستک، رویدر و تخت و قلعه قاضی بوده که درمجموع با اعتبار 250 هزار میلیون ریال در حال اجراست.

مدیرعامل آبفای هرمزگان با اشاره به تنش آبی در استان و ضرورت مقابله با آن، گفت: آبفا در گذر از تنش آبی شهرهای بحرانی و در آستانه بحران، علاوه بر برنامه‌های کوتاه مدت، راهکارهای میان مدت در قالب طرح های مقابله با تنش آبی اندیشیده است.

امین قصمی افزود: در حال حاضر مهمترین این طرح ها در شهرهای بندرعباس، جناح و بستک، رویدر و تخت و قلعه قاضی بوده که درمجموع با اعتبار 250 هزار میلیون ریال در حال اجراست.

وی ادامه داد: این طرح ها شامل؛ اجرای خط انتقال آب از آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی تا مخازن داماهی بندرعباس به طول 33 کیلومتر، انتقال آب از چارک به شهرهای بستک و جناح، اجرای خط انتقال روستاهای فرامرزان، تامین آب بستک، رویدر و تامین آب تخت و قلعه قاضی است. وی این طرح ها را از جمله برنامه های میان مدت آبفا بیان کرد و گفت: منابع اعتباری این طرح ها از محل بند «ب» تبصره 5 قانون بودجه کشور(اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت) تامین می شود.قصمی هدف از اجرای طرح انتقال آب از آبشیرین کن یکصد هزار مترمکعبی را انتقال بهينه آب به مخازن شرق بندرعباس، اختلاط منابع توليد و بهره مندى کل جمعيت شهر بندرعباس از آب توليدى سايت نمك زدايى عنوان کرد. وی اضافه کرد: اجراى بخش اول خط انتقال چارك-بستك نیز به طول ٩ كيلومتر اجرا و مطالعات پروژه تامين آب آن نیز تکمیل شده است.همچنین بخشی از پروژه تامین آب تخت و قلعه قاضى شامل 35 كيلومتر خط انتقال، تجهيز ٢ حلقه چاه و ساخت يك باب مخزن در شهر تخت اجرا شده است.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه اظهار داشت: حفر و تجهیز 4 حلقه چاه، کف شکنی 5 حلقه چاه، اصلاح و بازسازی خطوط انتقال و شبکه‌ها با هدف کاهش هدررفت آب نیز از جمله برنامه کوتاه مدت آبفاست که البته برای اجرای کامل این برنامه های کوتاه و ضربتی به اعتباری معادل 230 میلیارد ریال نیاز داریم.قصمی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در شهر بندرعباس نیز گفت: در شهر بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای حومه که منابع آبی مشترک با شهر بندرعباس دارند، پروژه هایی نظیر؛ حفر و تجهیز 4 حلقه چاه در حاشیه سد شمیل از سوی آب منطقه‌ای استان، بازسازی تاسیسات برای ارتقاء کیفیت در تصفیه خانه آب میناب و بندرعباس و خرید و نصب دیزل ژنراتور اضطراری جهت تامین آب پایدارتعریف شده است که با آغاز فصل گرما وارد مدار بهره برداری شده است.وی افزود: پروژه هایی نظیر؛ تجهیز یک حلقه چاه در لاور میستان، احداث سه مخزن کهنوئیه، کمشک و هنگوئیه در مجموع به ظرفیت سه هزار و 500 متر مکعب از دیگر برنامه های میان مدت آبفاست که درغرب استان در حال اجراست. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها