در کارگروه سلامت و امنیت غذایی مطرح شد؛

مخالفت دانشگاه علوم پزشکی با احداث بازار ماهی فروشان در نوار ساحلی



صبح ساحل، حوادث _ دانشگاه علوم پزشکی به صورت کاملا قاطع مخالفت خود را با ساخت این مرکز در نوار ساحلی و در کنار پارک بازی کودکان اعلام می کند  وخواستار توقف این  پروژه هستند.

این مطلبی بود که رییس دانشگاه علوم پزشگی هرمزگان  در شورای  سلامت و امنیت غذایی بیان کرد.بهمن ماه سال 90 پروژه احداث بازار ماهی فروشان با 300 باب غرفه و 300 پارکینگ برای ساماندهی دستفروشان ماهی فروش حد فاصل اسکله شهید حقانی و اسکله پشت شهرکلنگ زنی شد که در کنار آن نیز پارک تفریحی ایجاد می شود پس از گذشت یک سال از این امر،  دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و دامپزشکی هرمزگان که اعضای  شورای  سلامت و امنیت غذایی هستند نسبت به این مکان انتقاد کردند و خواستار توقف این پروژه شدند.

این در حالی است که مسئولان استانی به خصوص شهردار در سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس با افتخار این طرح را از دستاوردهای مجموعه شهرداری عنوان  نمود.

رییس دانشگاه علوم پزشگی هرمزگان  از ایجاد مشکلات  بهداشتی فراوانی  برای شهروندان بندرعباس مانند ایجاد جوندگان، پس ماندها و پسابهایی که از فروش و عرضه آبزیان در این مکان تولید می شود  و  انتشار بوی بد در محیط سخن گفت و این را نیز تصریح کرد که  احداث بازار ماهی فروشان در کنار پارک بازی علاوه بر ایجاد بوی تعفن سبب پخش ویروس به وسیله پس ماند های ماهی برای افراد می شود.

دکتر  محمد شکاری اضافه کرد: ما با معضل مشکلات فراوان و بهداشتی مکان قدیم فروش وعرضه  ابزیان در ضلع غربی پشت شهر  مواجه  هستیم و هنوز نتوانسته اید این مشکل را حل کنید که  ساخت مکان جدید نیز در آینده شهر را با مشکلات بیشتری مواجه می کند. وی ادامه داد:با توجه به این که بیشترین بیماری اسهال و استفراغ در بندرعباس از طریق ابزیان منتقل می شود باید با دقت بیشتری بر ساخت این مکان نظارت داشت  چرا که اغلب کشورهای جهان در راستای ایجاد سلامت و جلوگیری از انتقال ویروس ، مراکز عرضه ابزیان به صورت پراکنده در فروشگاهای بزرگ به صورت استاندارد با نظارت بهداشتی احداث می کنند

این مقام مسوول اجرای این پروژه  در کنار پارک یک تصمیم نادرست و اشتباه دانست و با قاطعیت گفت:دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به عنوان متولی سلامت جامعه نارضایتی و نامناسب بودن جایگاه ساخت بازار ماهی فروشان را در نوار ساحلی پشت شهر اعلام می کند.رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:  کجای دنیا ،کنار ساحل محل تفرجگاه  شهروندان، بازارماهی فروشان  احداث می شود که این دومی باشد دلیلی ندارد جایی که ساحل و دریا است آبزی  فروخته شود. دکتر شکاری با بیان اینکه شهر بندعباس یک شهر توریستی و گردشگری است  ادامه داد:به جای آنکه امکان دسترسی مردم به دریا را آسان و منظر زیبای ساحل را حفظ کنیم با احداث بازارهای اینچنینی منظر شهر را نازیبا و زشت می کنید. وی از عدم نظرخواهی و کارشناسی شهرداری بندرعباس برای ساخت این مکان از دانشگاه علوم پزشکی به عنوان کارشناس بهداشت محیط  مطالبی بیان کرد و عنوان نمود :هیچ گونه نظر خواهی در این  مورد صورت نپذیرفته است .

 اجرای هر پروژه منوط به مطالعات و بررسی های  سازمان محیط زیست

نماینده محیط زیست در ادامه این نشست اجرای هر پروژه را منوط به مطالعات و بررسی های این سازمان ذکر و نازیبا شدن منظر ساحل، مشکل دفع پساب و پسماندهای آبزیان و انتشار بوی بد به اطراف را بخشی از معایب این طرح عنوان کرد.این کارشناس محیط زیست در ادامه  از انجام مکاتبات با استانداری و شهرداری سخن گفت و با بیان اینکه  متاسفانه پاسخ مناسب و قابل ذکری به مکاتبات محیط زیست با استانداری و شهرداری داده نشده است گفت: شهرداری از نظر کارشناسان محیطی زیست مطلع بوده است.

  تجمع حشرات و جانوران موذی در ساحل

رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان در این نشست با اعتراض به این پروژه گفت:  برای ساخت این مرکز هیچ گونه  نظر خواهی صورت نگرفت بلکه توقع این است که برای انجام این کار تمامی جوانب کار دیده شود.

دکتر محمود حسین پور افزود: به رغم اینکه شاید نیازی هم نباشد در همه طرحها شهرداری نظر دانشگاه علوم پزشکی را بداند اما این طرح موجب تجمع حشرات و جانوران موذی در ساحل شهر بندرعباس خواهد شد.وی اضافه کرد: باید عوارض ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی در ساخت این مکان را دید همچنین به مواردی مانند تمرکز مگس و موش به دلیل پسماند ابزیان در این منطقه توجه داشت.

 بازدید از کلیات پروژه

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان هم در انتقاد به احداث بازار ماهی فروشان در ساحل محله پشت شهر بندرعباس، اجرای اینگونه طرحهارا منوط به  پروانه تاسیس و مجوز دامپزشکی اعلام کرد و اظهار  داشت: در حالی که عملیات اجرای بازار ماهی فروشان بندرعباس بدون مجوز دامپزشکی در حال انجام است.

ذبیح الله  قریب عنوان کرد: برای آنکه تجربه بازار قبلی ماهی فروشان بندرعباس تکرار نشود دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی و محیط زیست باید از اجرای طرح و کلیات این پروژه بازدید و کسب اطلاع کنند.

 نظر دادن پس از یک سال منطقی نیست

مجتبی معین وزیری کارشناس خدمات شهری شهرداری بندرعباس در این جلسه از رفع بسیاری از معایب بازار فعلی ماهی فروشان در این پروژه خبر داد و افزود:در ساخت این مرکز تمامی مسائل در نظر گرفته شده و دفع زباله به صورت مکانیزه در راستای جلوگیری از عوارش ناشی از پسماند و پساب پیش بینی شده است.وی گفت: در ابتدای تصمیم بر انتقال بازار ماهی فروشان به بازارچه نخل ناخدا گرفته شد اما با استقبال رو به رو نشد بنابر این ساخت این مرکز فروش و عرضه در کنار پارک انجام می شود.

معین وزیری افزودپارک در کنار بازار ماهی فروشان ساخته می شود نه بازار ماهی فروشان در کنار پارک و به دلیل طولانی بودن مدت زمان ساخت بازار ماهی فروشان از پیمانکار درخواست کردیم تا پارک را در کمترین زمان ممکن احداث کند. وی از سخنان دکتر شکاری گله کرد و تصریح نمود:نظر دادن پس از یک سال منطقی نیست و زودتر از اینها باید به فکر بودید در این بازار که انواع مختلف آبزیان عرضه خواهد شد.

 متوقف پروژه با دلیل قاطع

  معاون سیاسی و امنیتی استاندار هرمزگان در این جلسه گفت: اگر در انجام پروژه ای   احساس شود که این پروژه به شهروندان آسیب وارد می کند باید در سریعترین زمان ممکن پروژه متوقف شود.

گل محمد بامری به عنوان رییس شورای سلامت و امنیت غذایی استان  افزود:  شهرداری باید با توجه به نظرات کارشناسی شده از سوی مسئولان بهداشتی استان و محیط زیست  با رعایت و پیش بینی تمامی موازین، این طرح را به اتمام برساندو اگر دستگاه های مربوطه نظر خود را اعلام و با دلایل قاطع نامناسب بودن این پروژه را اعلام کردند با حکم دادستانی جلوی کار گرفته می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها