مدیر عامل شرکت فرهنگی هنری شرکت هنر مندان خاک جنوب از مشکلات حوزه موسیقی بندرعباس می گوید؛

برگزاری کنسرت با طعم استرس



صبح ساحل، فرهنگی _ شاید برایتان جالب باشد که برگزاری کنسرت خوانندگان در بندرعباس اساساً چگونه شکل می گیرد و چه مشکلاتی سد راه بهتر برگزار شدن آن وجود دارد «کیومرث مرادی» مدیر عامل شرکت فرهنگی هنری شرکت هنرمندان خاک جنوب تنها شرکت برگزار کننده کنسرت در بندرعباس که خود نیز دستی بر خوانندگی دارد از خود و مشکلات پیش روی این حوزه می گوید : در سن 12سالگی با وجود مخالفت های خانواده این حرفه را شروع کردم ، در محضر استادان گرانمایه مانند محمد شهسواری و مرحوم محمود محبتی نسب ،کارم را با نواختن ارگ و گیتار در کانونهای فرهنگی آموزش و پرورش و مدرسه آغاز کردم و در سن 19سالگی موفق شدم مجوز آلبومی به نام قصر یخی را در مرکز موسیقی ایران با هزار مشکلات گوناگون دریافت کنم که متاسفانه به دلایلی آن را وارد بازار نکردم .

آیا امکان بیان این دلایل وجود ندارد ؟

چرا بعد از آن که برای تهیه این آلبوم که حدود50 میلیون ریال در سال 79تا81 هزینه شد با کلی قرض و بدهی وچندین سال طول کشید که مجوز انتشار آن صادر شود دیگر انگیزه ای برای ادامه این کار نماند و ملودی ها خیلی قدیمی شده بود و از طرفی عدم حامی و پشتوانه و نبود شرکت پخش کننده مزید بر علت شد بنا براین برای حل این مشکل برای همه هنرمندان استان در سال 1385 شرکت هنرمندان خاک جنوب را در دفتر مرکز موسیقی وزارت فرهتگ و ارشاد(تهران) به ثبت رساندم که لااقل دیگر هنرمندان استان به این مشکلات بر نخورند وبا خیال راحت کارشان را انجام بدهند به طوری که در حال حاضر بیش از 5 آلبوم برای هنرمندان و دوستانم مجوز گرفته ام و 12 آلبوم هم در دست اقدام داریم و دوره زمانی 2ساله برای مجوز برای هر آلبوم را به 6ماه رساندم به طوری که هجوم خوانندگان تهرانی و شهرستانی برای اخذ مجوز به سوی ما شدت پیدا کرده و فعالیت خود را آغاز کردم .

در یکی دوسال اخیر شاهد برگزاری کنسرت های فراوانی در بندرعباس هستیم وضعیت برگزاری این گونه کنسرت ها را چگونه ارزیابی می کنید ؟

این رابگویم که در سطح کشور نیز به همین منوال است و روند صعودی پیدا کرده مثلاً شیراز که هیچ وقت مجوز نمی دادند اکنون یکی از قطب های کنسرت شده و به تازگی در شهرهای اصفهان ،گیلان ، تبریز رونق گرفته و دید مسئولان به این عرصه هنری درکشور بهتر شده است و در استان خودمان هم به همین صورت می باشد.در استان خودمان کنسرت ها با استرس برگزار می شود ، با توجه به اینکه هرمزگان را در تمام دنیا با موسیقی می شناسند اما فضای آزاد مناسبی در این زمینه ندارد. در برگزاری کنسرت‌ها با مشکلات مختلفی مواجه می‌شویم یکی از معضلات انتظاراتی است که مسوولان و ادارات از تهیه‌کنندگان کنسرت‌ها برای رایگان در اختیار قرار دادن بلیت کنسرت‌ها دارند. در سالن 700 نفری آوینی در هر سانس باید 150 بلیت رایگان اعطا شود. که این دیگر به صورت عادت برای برخی ها در آمده است ، برخی به در آمد حاصل از کنسرت ها چشم دارنددر صورتی که در برخی از مشاغل کاذب پولهای میلیونی رد وبدل می شود ولی کسی به آنها توجه ندارد چون تبلیغات ندارند !!! و علنی نیستند! ولی بعضی از دوستان باچرتکه انداختن و ماشین حساب درآمد کنسرت ها حساب می کنند بدون اینکه منوجه هزینه ها باشند و یا خبری داشته باشند.موضوع دیگر اینکه به هنرمندان موسیقی مجوز تبلیغات عکس را نمی دهند و این موضوع باعث ریزش 30تا40درصدی فروش می شود ؛ در صورتی که در سطح شهر عکسهای نا مناسب و تبلیغاتی زیادی می بینند که جالب است همین دوستان به آنها توجه ای ندارند و فقط به هنرمندان موسیقی این اجازه را نمیدهند.

اشاره ای کردید به اینکه کنسرت ها با استرس برگزار می شود این استرس ها به چه دلیل است ؟مگر نه اینکه موسیقی باید به انسان آرامش دهد ؟!

متاسفانه محدودیت ها و سختگیری ها در این بخش با وجود اخذ مجوز از ارگانهای مختلف تا پس از برگزاری کنسرت هم ادامه دارد به طوری که 72ساعت مانده به کنسرت ، شب مرگ ما است و نکند کسی سنگ اندازی کنند.یکی دیگر از مشکلات برگزاری کنسرت همین موضوع است تعداد انگشت شماری هستند که شب قبل از برگزاری کنسرت ها تصمیم می گیرند که کنسرت ها را کنسل کنند و دیدگاه مناسبی از برگزاری یک کار فرهنگی در شهر ندارند . به موسیقی باید توجه ویژه ای شود و کمی برای نشاط مردم انعطاف داشته باشند . به خدا ما هم مسلمان هستیم و ایام مذهبی که همه ما به آن اعتقاد داریم را رعایت می کنیم.در زمان آقایان امیرزاده ، مریدی زاده درب اتاق به روی همه هنرمندان موسیقی باز بود و حمایت ویژه ای از موسیقی داشتند اکنون نیز شخص پیشدار به عنوان سرپرست فعلی نیز با تمام مشکلات از ما حمایت می کنند اما برخی از ترس از دست دادن صندلی یا محکم نگه داشتن آن حتی سر سوزنی حمایت نمی کنند ولی بعد توقعات جالبی وجود دارد . در واقع ثبات فکری و تمرکز در ارشاد و انجمن و اماکن عمومی معطوف به خنثی کردن این مشکلات می باشدتا مبادا کنسرتی لغو شود و ضررهای جبران نا پذیری صورت بگیرد و جای اینکه انرژی ما صرف کار و نحوه اجرا شود در استرس و دلشوره در فکر راهی برای جلوگیری از کنسل شدن کنسرت ها هستیم . اگر یک برنامه موسیقی مشکل دارد و چرا از وزارت تمام محتوا را بررسی می کند بند به بند از نوع موسیقی تا هنرمندان و ترانه ها و مسائل حراستی بعد مجوز را برای استانها صادر می کنند ولی در استانها برای خودشان تصمیم دیگری می گیرند بنابر این باید این فضا شکسته شود محدودیت ها را مرتفع زیرا چنانچه با این وضعیت ادامه پیدا کند دیری نخواهد گذشت که با کنسرت ها باید خداحافظی کرد .و هنرمندان و خانواده ها به جای همین2ساعت بروند کنج خانه ها بنشینند.

هزینه برگزاری اینگونه کنسرت ها چقدر است ؟

 بستگی به خواننده و بومی یا کشوری بودن و محبوبیت خواننده واثر مهم آن دارد . هزینه خوانندگان استانی با گروه کامل نوازندگان از5میلیون تومان آغاز وخوانندگان ملی با گروه کامل از 10 میلیون شروع و 20 میلیون در هر سانسی ختم می شود که به آن هزینه های سالن اجرا تبلیغات ،هزینه اسکان ، هزینه پرواز برای حداقل 12نفر رفت و برگشت و هزینه نور صدا و... باید اضافه کرد.

مهمترین مشکل عمده موسیقی را چه می دانید ؟

مهمترین مسئله همانگونه که عرض کردم در بخش اجرای کنسرت هاست . برخی اخبار نادرست و منفی به ارگان های ذیربط در خصوص برگزاری کنسرت ها می دهند و موجب متضرر شدن تهیه کنندگان می کردند به طوری که برای اخذ مجوز یک کنسرت حدود دو هفته باید تلاش کرد و شخصی به راحتی یک شبه مجوز را باطل می کند .و هیچ کس برایش مهم نیست که یک جوان  با چه مشکلاتی 50 میلیون راجمع کرده که یک کار فرهنگی را انجام بدهد و یک شبه همه آن را از دست بدهد اگر خواست خدا و کمک دوستانی همچون آقایان پیشدار، جهانبخش ،جناب سرهنگ میرزاوندو دیگر دوستان در فرمانداری نبود خیلی از اجراهای ما به دلایل غیر منطقی در استان کنسل می شد.

انتظار شما از مسوولان چیست ؟

من ضمن تشکر از آقای جهانبخش رئیس انجمن موسیقی و پیشدار سرپرست ارشاد هرمزگان و جناب سرهنگ میرزاوند و جناب سرهنگ عقیانی رئیس پلیس و جانشین پلیس اماکن عمومی امیدوارم ارگان های مرتبط با برگزاری کنسرت کمی حمایت را بیشتر کنند و مردم نیز با استفاده از این کنسرت ها لحظات شادی را در کنار خانواده برای خود رقم بزنند .

در حال حاضر به چه کاری مشغولید و موضع خانواده تان در مقابل شما چگونه است ؟

من خودم در کنار شرکت ، فرهنگی نیز هم هستم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حدود 8سال هست که مربی هستم الان هم سخت مشغول مجوز گرفتن آلبوم دوستان هستم و مجوز کنسرتها حدود 8کنسرت را داریم در استان و 4در تهران برای بعد از محرم و صفر به زودی اعلام می کنیم. و یک خبر خوب هم برای شما خوانندگان خوب اعلام کنم که دومین آلبوم خودم که اینبار با شدت تمام قدرت در حال ساختش هستم در تهران با چند تن از از خوانندگان بزرگ کشور که برای سال 92 آماده پخش می شود.اما خانوادم پدر و مادرم در کودکی با گرایش من به سمت موسیقی مخالف بودند اما با وجود مخالفت ها در سن 17 سالگی آلبوم خود را آماده کردم اکنون دخترم سارینا که9سال بیشتر ندارد از نوازندگان خوب فلوت و پیانو می باشد. همین جا از همسر عزیزم که همیشه در تمام مراحل کار و زندگی من را همراهی کرد ه و بهترین مشوق من بوده را کمال تشکر دارم .امیدوارم که بنده و تمام عوامل شرکت هنرمندان خاک جنوب نماینده شایسته ای برای استان در سطح کشور باشم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها