سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس خبر داد:

راه‌اندازی مرکز تخصصی اوتیسم و تیم سیار ضایعه نخاعی



صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام همزمان با هفته بهزیستی اولین مرکز تخصصی اوتیسم و همچنین تیم سیار ضایعه نخاعی  در بندرعباس افتتاح شد.

هادی مرادی سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس در این خصوص گفت: متاسفانه شیوع اختلال اوتیسم در سال های اخیر گسترش یافته  و یکی از دغدغه های والدین کودکان اوتیسمی پیدا کردن مراکز درمانی مناسب جهت ارتقا و درمان اینگونه کودکان است. 

وی ادامه داد:  درصدد بودیم که یک مرکز مجهز را برای کودکان اوتیسم راهاندازی کنیم   تا آنکه بخش خصوصی  پا پیش گذاشت  و مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی  با بهره گیری از متخصصین مجرب کاردرمانی و توانبخشی شناختی و شناخت اجتماعی، در زمینه تشخیص، ارتقا و درمان اختلال اوتیسم  در این هفته افتتاح شد.

مرادی با بیان اینکه  این مرکز  با هدف و محوریت افزایش دانش و آگاهی جامعه راجع به اوتیسم، آموزش و توانمندسازی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم ،تشخیص زودهنگام و توانبخشی کودکان دارای طیف اختلال اوتیسم فعالیت خود را آغاز کرد اظهار داشت: والدین گرامی برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی اختلال اوتیسم می توانند به آدرس  رسالت جنوبی، میدان 12 تیر ( میدان ترمینال) کوچه مبارزان 8، پلاک 9، مرکز اختلالات طیف اتیسم آوای امید مراج یا  با شماره 09026541765 تماس حاصل نمایند. 

این مقام مسوول با اشاره به راه اندازی تیم سیار ضایعه نخاعی گفت: با توجه به نقش مهم و موثر آموزش و افزایش اطلاع رسانی به فرد معلول و خانواده، تیم سیار ضایعه نخاعی خدمات توانبخشی، پزشکی و آموزشی را به افراد دچار معلولیت ضایعه نخاعی در محل اقامت فرد ارائه می‌کنند. مرادی افزود: این تیم متشکل از پزشک، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، پرستار، روانشناس و مددکار اجتماعی است که حرکتی نوین و مثمر ثمر در جهت ارائه خدمات مطلوب در حوزه توانبخشی استان انجام می دهند.

وی یادآور شد:طی مراجعه‌ی تیم ها بر بالین توانخواهان ضایعه نخاعی ضمن تشکیل پرونده بیماران از نظر پزشکی فعالیت‌های فیزیکی و روزمره، نحوه جابجایی، درمان زخم بستر، مشکلات روحی - روانی و مسائل اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به نیاز توانخواه اقدامات لازم جهت رفع مشکلات، ارائه خدمات بهداشتی، توانبخشی، آموزشی و بازتوانی انجام می‌شود.

  افتتاح 2 مرکز اقامتی میان مدت بهبود

درمان اعتیاد ویژه معتادین

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس از افتتاح 2 مرکز اقامتی میان مدت بهبود درمان اعتیاد ویژه معتادین در روستانهای چهچکور و آبشورک  در هفته گذشته خبر داد و گفت: معتادان  از 3 ماه تا 6 ماه بدون دارو فقط از طریق سم زدایی  در این مراکز نگهداری می شوند .

مرادی  هزینه ورود به  کمپ ها  در ازا هر فرد 650 هزار تومان دانست.وی ادامه داد:معتادان متجاهر و افرادی که در سطح شهر  جمع آوری می شوند  به کمپ اعتیاد  ماده 16 در ایسین ،انتقال می یابند که ظرفیت این کمپ  250 نفر است وگاهی اوقات 370 نفر  نیز در این کمپ نگهداری می شوند. 

مرادی اضافه کرد: این کمپ مختص معتادان مرد است و که در دوره 3 ماه  جهت اقامت و با روش متادون درمانی اقدام صورت میگیرد.وی از شناسایی 23 کمپ غیر مجاز نیز سخن گفت.

  سازش 13 پرونده طلاق

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس  با بیان اینکه این سازمان دارای  191نفر پرسنل و  550 نیرو زیر مجموعه غیر دولتی در قالب NGO  ، موسسات غیر دولتی و... است گفت: کانون اصلى فعالیتها و برنامه هاى سازمان بهزیستى ، پیشگیرى از فروپاشى زندگى افراد و خانواده هایى است که به علت مشکلات اقتصادى و ناهنجاریهاى اجتماعى و فرهنگى دچار آسیب پذیرى و ناتوانى هاى محتلف شده اند و یا از معلولیتهاى جسمى و روانى رنج مى برند.

مرادی به ارائه  خدمات بهزیستى در سه بخش (امور فرهنگى و پیشگیرى، امور اجتماعى،امور توانبخشى)به نیازمندان و مددجویان اشاره ای کرد و در خصوص  آمار سازش مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق  گفت: در سه ماه نخست امسال 13 پرونده طلاق  به سازش ختم شد. 

این مقام مسوول   از فعالیت 21  واحد خدمات رسانی توانبخشی در بندرعباس خبر داد که 6 واحد آن مراکز نگهداری هستند.

وی  تصریح کرد: امور توانبخشی با هدف قادرسازی شخص معلول، به منظور دستیابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی روانی، اجتماعی و حفظ این توانایی‌ها در قالب سه دفتر توانمندسازی معلولان، مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی و مراکز توانبخشی مراقبتی ارائه خدمت می‌کند.

مرادی  آمار فارغ التحصیلان مجموعه توانبخشی در سه ماه اول  امسال 50 مورد خواند که در رشته های مختلف فارغ التحصیل شده اند.

مرادی در زمینه مرکز کودکان خیابانی گفت:  با توجه به اینکه این مرکز  به صورت دولتی اداره میشود از اول سال تعداد 4 مورد جمع آوری داشتیم ، تعداد  3 مورد ساماندهی شدند و یک نفر نیز مقیم است که امور مربوط به ساماندهی وی در دست پیگیری هست.

 خدمات توانبخشی و مشاوره هفته بهزیستی

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس در ادامه به هفته بهزیستی پرداخت که در این هفته بازدید از اماکن و محیطهای مناسب سازی شده ویژه  معلولین ، تجلیل از اداره کل صنعت و معدن و تجارت و اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعیکه در زمینه مناسب سازی  اقدامات  مثمر ثمری انجام داده اند. 

اعطای تسهیلات کارفرمایی به کارفرمایان _ اعطای  تسهیلات خویش فرمایی ، اعطای تسهیلات خود اشتغالی به جامعه هدف سازمان، راه اندازی طرح کمپین  ویزیت رایگان جامعه هدف با حضور پزشکان داوطلب و خیر،  تجلیل از کارآفرین نمونه  که در جهت اشتغالزایی مددجویان سازمان بهزیستی افدام نموده اند، انجام گرفته است .

به گفته مرادی ارائه خدمات مشاوره ای و ژنتیک _شنوایی سنجی نوزادان و بزرگسالان به صورت رایگان به مددجویان، ارائه خدمات تحصیلی به دانشجویان،پرداخت تسهیلات ایاب و ذهاب ویژه معلولین،ارائه خدمات متابولیک ویژه معلولین،کاشت حلزون  و سمعک ویژه معلولین ، ارائه خدمات توانپزشکی ویژه معلولین ، ارائه خدمات نگهداری در دو حوزه امور اجتماعی و توانبخشی ویزه معلولان،ارائه خدمات مناسب سازی ویژه معلولین،  برگزاری کارگاه آموزشی آسیبهای دوران کودکی ،نوجوانی و... از جمله برنامه های این هفته بود.

گفتنی است:  از  21 تا 29 تیر ماه هفته بهزیستی نامگذاری شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها