در روستای سلخ قشم برگزار شد

پیر و جوان در جشن نوروز‌صیاد قشم دل به دریا زدند



صبح ساحل ، اجتماعی - جشن نوروز صیاد قشم با اجرای مسابقات غواصی، قایق های پارویی، طناب کشی، دو ومیدانی و شنا با حضور جمع زیادی از مردم بومی و مهمانان جزیره صبح دیروز در روستای سلخ آغاز شد و تا شب ادامه داشت.

جشن نوروز صیاد یکی از آیین‌های کهن جزیره نشینان قشمی با قدمت بیش از ششصد سال است که مردم این منطقه جنوبی با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم، سعی در زنده نگه داشتن آن دارند.

همزمان با شروع فصل صید و صیادی در جزیره قشم، نوروز صیاد آغاز می شود.ساحل نشینان خلیج فارس معتقدند در نوروز صیاد همه ماهی‌ها آزادند تا نسل خود را افزایش دهند ، بنابراین از هرگونه صید در این روز خودداری می کنند.

یکی دیگر از آداب و رسوم این روز، شنا کردن تمام روستائیان در دریا است.آنها معتقدند اگر مردم در این روز خاص در دریا شنا کنند تا سال آینده از تمام بیماری‌ها در امان می مانند.

اجرای موسیقی محلی و رزیف خوانی ، مسابقه ماهیگیری و برپایی نمایشگاه صنایع دستی دریایی از برنامه های پر نشاط جشن نوروز صیاد است.

قشم همه ساله در روز جشن نوروز صیاد میزبان جمع زیادی از هموطنانمان است که از نقاط مختلف برای حضور در این جشن به این منطقه در جنوب کشور سفر می کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها