جاذبه های گردشگری بکر هرمزگان:

بزرگترین غار نمک جهان در دل خلیج فارس



صبح ساحل ، هنری - غار نمکین قشم، طولانی ترین غارنمکی جهان به طول شش هزار و ۵۰۰ متر در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب جزیره قشم درون کوه نمکدان واقع شده که به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه ای استفاده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ غار نمکین قشم، طولانی ترین غارنمکی جهان به طول شش هزار و ۵۰۰ متر در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب جزیره  قشم درون کوه نمکدان واقع شده که وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه نمکی منظره ای جالب و دیدنی را نمایان می سازد.

پیشینه ی این غار به دوران پرکامپرین  باز می گردد؛ بنابراین سن تخمینی این غار حدود صد و ۷۰ میلیون سال است.

فاصله دهانه غار تا جاده همجوار ساحل دریا حدود دو کیلومتر بوده  و سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در شکل های مختلف پوشانده که منظره ای بدیع و جذاب  برای هر گردشکری به وجود آورده است.

درون غار نمک به ویژه در اعماق آن تاریکی محض مشاهده می شود که برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک به چراغ قوه پرنور نیاز است.

ارتفاع برخی غارهای کشف شده در دل این غار زیبا به ۲۰ متر می رسد و طول آن حدود شش هزار و ۵۰۰ متر است.

نمک های کوه نمکدان بهترین نوع نمک خوراکی

در فاصله ۱۶۰ متری از دهانه یکی از این غارها، یک چشمه دائمی زیر زمینی با خروج از لایه های زیرین زمین، عناصر و سنگ ها را در خود حل کرده  و به صورت یک چشمه دائمی از زمین می جوشد و دریاچه نمکین زیبا به وجود می آورد که رنگ کف این دریاچه به دلیل غلظت نمک موجود در آن به رنگ سفید است که منظره این حوضچه آب نمک، از شدت سفیدی از دور همچون برف زمستانی دیدنی است.

نمک های کوه نمکدان از بهترین نوع نمک برای استفاده خوراکی شناخته شده و در ترکیب آن عناصری همچون منزیم وجود دارد که به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه ای استفاده می شود.

 غار نمکی قشم در سال ۱۳۹۰ به ثبت جهانی 

یونسکو رسیده است

سجاد ِاشگَرف رئیس اداره ژئوتوریسم مدیریت ژئوپارک قشم با بیان اینکه رسوبات نمکی این غار نمکدان براثر مواد و املاح معدنی از جمله سولفات، آهن، گوگرد و نمک به وجود آمده است، اظهار کرد: این گنبد نمکی بر متشکل از سه دهانه غار نمکی بوده که ۲۳۷ متر ارتفاع و هفت کیلومتر قطر دارد که بر اثر دیا پریسم به وجود آمده است.رئیس اداره ژئوتوریسم مدیریت ژئوپارک قشم با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ ژئوسایت جزیره قشم به ثبت ژئوپارک جهانی یونسکو در آمده است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۰ غار نمکی قشم به عنوان یکی از ژئوسایت های ژئوپارک جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها