مدیر گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت استان هرمزگان:

برای پیشگیری از آنفلوانزا در زمان بازگشت حجاج موارد بهداشتی را رعایت کنیم



صبح ساحل ، حوادث - مدیر گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: با توجه به بازگشت حجاج و احتمال انتقال بیماری های واگیر از جمله آنفلوانزا، آموزش و پیشگیری از بیماریهای واگیر را الزامی و مهم دانست.

به گزارش وبدا خلیج فارس، دکتر رضا صفری افزود: ویروس آنفلونزا از طریق هوا وقتی كه فردی سرفه یا عطسه می كند و یا حتی صحبت می كند، منتقل می شود.

 آنفلونزا می تواند حتی با دست زدن به اشیائی كه در اثر عطسه یا سرفه ی فرد مبتلا، آلوده می شود به دیگران منتقل شود.

این بیماری یك روز قبل از شروع علائم بیماری می تواند به دیگران منتقل شود.

وظیفه افراد مختلف جامعه مطلع نمودن اعضای خانواده، همكاران و دوستان و تذكر دادن به آنان در مورد این بیماری می باشد.

وی ابراز کرد: با رعایت نكات بهداشتی از خود و دیگران در مقابل این بیماری مراقبت كنید. دست­هایتان رابا آب و صابون بشویید و یا با محلول­های ضدعفونی كننده تمیز كنید، حداقل دو بار شستن دست­ها لازم است، به خاطر داشته باشید كه در حال حاضر آلودگی دست ها به ویروس یكی از دلایل انتشار سریع این بیماری می باشد، از لمس كردن چشم ها، بینی و دهان خودداری كیند، چون باعث انتقال ویروس می شود و اگر علائم بیماری را داشتید به پزشك مراجعه كنید و تا وقتی تب شما قطع نشده در خانه بمانید.

دکتر صفری با بیان اینکه اگر علائم بیماری را دارید هنگام عطسه و سرفه باید بینی و دهان خود را با دستمال بگیرید، بلافاصله دستمال را داخل كیسه پلاستیك گذاشته و نهایت داخل سطل زباله بیندازید، با دست آلوده به صورت­مان دست زده یا چیزی را می خوریم كه دوباره ویروس را به بدن ما وارد می كند، اگر بلافاصله دستمال در اختیار ندارید حداقل به جای كف دست، آستین یا لباس­تان را جلوی دهان بگیرید، استفاده از ماسك در مجامع عمومی تاثیری ندارد و توصیه نمی شود، در حد امكان برقراری ارتباط با دیگران خصوصاً به صورت نزدیك (كمتر از یك متر) را محدود كنید، فاصله حداقل یك متری را با دیگران حفظ كنید، از حضور در مناطق شلوغ خودداری كنید و از تماس نزدیك با افرادی كه علائم بیماری را دارند اجتناب نمائید.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت استان، علائم بیماری آنفلونزای را تب، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، كوفتگی بدن، احساس خستگی، همچنین اسهال و استفراغ در بعضی از بیماران عنوان کرد.

وی با بیان این سوال که چه وقت باید بیمار را به بیمارستان یا مراكز بهداشتی رساند؟ افزود: اگر بیمار دچار تنگی نفس و یا اشكال در نفس كشیدن شود، اگر تب بیمار بیش از سه روز طول بكشد و حال عمومی وی بدتر شود، برای افرادی كه دچار علائم شدید بیماری می باشند، داروی موثر برای درمان وجود دارد، افراد مبتلا به دیابت، آسم، بیماری قلبی، زنان باردار، و افراد خیلی چاق در صورت ابتلا به آنفلونزا احتمال بیشتری وجود دارد كه دچار عارضه شوند. و باید بیشتر مراقب باشند و فردی كه با بیمار مبتلا در تماس بوده ممكن است یك تا چهار روز بعد دچار علائم بیماری شود.

دکتر صفری اظهار کرد: افرادی كه بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند عبارتند از: بزرگسالان و كودكان مبتلا به بیماری­های مزمن ریوی، قلبی، آسم، مبتلایان به دیابت، مشكلات كلیوی، نقص ایمنی، زنان باردار خصوصاً در سه ماهه دوم و سوم، پزشكان، پرستاران، و كاركنان بیمارستان­ها و مراكز درمانی و افرادی كه از بیماران مزمن مراقبت می كنند.

وی با توصیه های كلی برای پیشگیری از ابتلا خاطر نشان کرد: از افرادی كه علائم شبیه بیماری آنفلونزا دارند حداقل به اندازه یك متر فاصله بگیرید، در صورت وجود علائم، تا حد امكان از حضور در مكان های شلوغ بپرهیزید و یا مدت زمان آن كاهش دهید، تا حد امكان از تماس با افرادی احتمال دارد بیمار باشند بپرهیزید و یا حداقل مدت زمان تماس نزدیك با آنها را كاهش دهید و تا دو هفته (14 روز) پس از عزیمت در صورت بروز تب وعلائم تنفسی (گلودرد،سرفه) اسهال به مراکز درمانی مراجعه کنند.مدیر گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت استان یادآور شد:توجه داشته باشیم حتی كسانی كه واكسن آنفلونزای فصلی زده اند از این بیماری در امان نخواهند بود، وظیفه افراد جامعه مطلع نمودن اعضای خانواده، همكاران و دوستان، و تذكر دادن به آنان در مورد بیماری آنفلونزا می‌باشد، خانواده، دوستان و همكاران خود را تشویق كنید تا رفتارهای پیشگیری كننده را رعایت كنند، هیچ یك از ما از ابتلا به این بیماری مصون نیستم و در آیات و روایات فراوانی اشاره شده كه اهل ایمان نباید در رعایت موازین بهداشتی كه سلامت آنان را به خطر می اندازد كوتاهی نمایند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها