معاون سازمان جنگل‌ها خبر داد:

کاهش ۹ تنی فرسایش خاک در هر هکتار



صبح ساحل ، اقتصادی - معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها از کاهش ۹ تنی فرسایش خاک در هر هکتار خبر داد.

به گزارش ایسنا، ناصر حیدری‌پوری در نشتی خبری با اشاره به اهمیت آبخیزداری و باتوجه به حدود ۱۷ سال خشکسالی در کشور گفت: در سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ملی به آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص پیدا کرده که در ۶۲۷ هزار حوزه آبخیز پروژه تعریف شده است و بالغ بر ۲۰۰ هزار خانواده و ۳۲۰ شهرستان را دربرمی‌گیرد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه با اشاره به اینکه از ۱۶۴ میلیون هکتار اراضی در کشور ۴۴ میلیون هکتار در فاز توجیهی و مطالعه و ۲۶ میلیون هکتار از آن در فاز تفصیلی و اجرایی هستند که ۱۱ میلیون هکتار به مرحله اجرا رسیده است، افزود: با توجه به اینکه برای اجرای عملیات در هر هکتار یک میلیون تومان هزینه نیاز است و در حال حاضر در ۱۲۵ میلیون هکتار کاری انجام نشده است، منابع مالی که برای تحت پوشش قرار دادن کل کشور لازم است خیلی بیشتر از ۲۰۰ میلیون دلار اختصاص یافته، به این بخش تعلق گیرد.

حیدری‌پوری کل پهنه‌ ۶۲۷ هزار حوزه‌ آبخیز را هشت میلیون هکتار اعلام کرد که ۸۰۰ هزار هکتار از آن سطح موثر است.

وی کنترل فرسایش خاک، کاهش نرخ رسوب در سدها، تقویت پوشش گیاهی و سفره‌های آب‌های زیرزمینی و پایداری در تولید محصولات کشاورزی را از جمله کارکردهای آبخیزداری برشمرد و اظهار کرد: زمان‌بندی پروژه‌ها از ابتدای شهریور تا آخر آذر است و در پایان آذر ماه می‌توانیم پروژه‌هایی را که در سال جاری درحال افتتاح داشتیم، اجرایی کنیم.

به گفته‌ معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، تاکنون با عملیات آبخیزداری و آبخوان داری ۹ تن در هکتار کاهش در فرسایش خاک و پنج تن در هکتار کاهش در رسوب سدها داشته‌ایم.

وی در ادامه با تاکید براینکه ملاحظات حق آبه‌های زیست محیطی باید در پایین دست در نظر گرفته شود، مشکلاتی که در حوزه خوزستان، اهواز و ماهشهر اتفاق افتاده است را ناشی از بی توجهی به همین ملاحظات دانست.

حیدری پوری همچنین با اشاره به ثبت رکورد هزار سیل در پنج سال گذشته در کشور، کاهش انرژی جنبشی روان‌آب و در نتیجه پیشگیری از سیل را یکی دیگر از کارکردهای مهم آبخیزداری دانست.

به گفته حیدری پوری، رژیم بارندگی، یعنی مدت و زمان بارش بارش در کشور تغییر کرده است. این تغییر باعث شده که ۱۴ میلیون هکتار از ۲۴ میلیون هکتار سطح برف‌گیر حذف شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها