تازه‌ترین اثر ابراهیم پشت‌کوهی با بازی «اما تورمن»



صبح ساحل ، هنری -  صدف محمودی :ابراهیم پشت‌کوهی، کارگردان «کمدی الهی؛ جلد برزخ» که این روزها در مرحله تمرین است، از همکاری با اما تورمن، بازیگر سرشناس آمریکایی در این نمایش خبر داد.

به گزارش صبح ساحل تازه‌ترین اثر ابراهیم پشت‌کوهی که از آغاز مهر در سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود، با اقتباسی آزاد از «کمدی الهی»، اثر دانته، شکل گرفته است.

کمدی الهی سه‌گانه‌ایست به شعر که دانته آلیگیری، شاعر و نویسنده ایتالیایی نوشتن آن را در سال ۱۳۰۸ میلادی آغاز کرد و تا زمان مرگش در سال ۱۳۲۱ میلادی کامل کرد.

این کتاب از زبان اول شخص است و دانته در این کتاب، سفر خیالی خود را به دوزخ، برزخ و بهشت تعریف می‌کند.

کمدی الهی یکی از اولین کتاب‌های ادبیات ایتالیا است و از بزرگترین آثار در ادبیات جهان به‌شمار می‌آید.

این کتاب کمک کرد تا زبان توسکانی و شیوه نوشتاری آن به استانداردی برای زبان ایتالیایی تبدیل شود.

این کتاب در ابتدا کمدی (به ایتالیایی: Commeda) نام داشت و بعدها جیووانی بوکاچیو (نویسنده هم عصر دانته) واژه  الهی را به آن افزود و نام کمدی الهی برای اولین بار در چاپ ونیز به سال ۱۵۵۵ بر جلد این کتاب ظاهر شد.

در سفر دانته به دنیای پس از مرگ، دو راهنما او را همراهی می‌کنند؛ در دوزخ و برزخ راهنمای او «ویرژیل»، شاعر رومی است که چند قرن پیش از دانته زندگی می‌کرده، و در بهشت راهنمای او بئاتریس پورتیناری است که دانته او را دوست می‌داشته و در کتاب زندگانی نو به شرح عشق خود به او پرداخته‌است.

«البته در برخی منابع ذکر شده که بئاتریس همانند ویرژیل (که سمبول عقل و منطق بشری است) جنبه سمبولیک داشته و مظهر عشق و فروغ الهی است؛ و اشاره دانته به عشق زمینی خود در کتابی با مضمون خدا و فروغ و حد اعلای کمال بعید به نظر می‌رسد.» 

دانته در این کتاب از مراحل مختلف دوزخ، برزخ و بهشت می‌گذرد و در این مراحل با شخصیت‌های مختلف تاریخی برخورد می‌کند، تا عاقبت در آخرین مرحله بهشت به دیدار خدا می‌رسد.

اما تورمن، ‌بازیگر مطرح و موفق آمریکایی که با فیلم‌هایی مشهوری نظیر «بتمن و رابین»، «بیل را بکش 1 و 2» و «داستان عامه‌پسند» در عرصه جهانی شناخته شده است، در نمایش «کمدی الهی؛ جلد برزخ» به صورت ویدیو حضور خواهد داشت.

اوما کارونا تورمن (به انگلیسی: Uma Karuna Thurman)، (زاده ۲۹ آوریل ۱۹۷۰) بازیگر و مدل آمریکایی است. وی در فیلم‌های متعددی نقش‌های کلیدی و اصلی را داشته که ژانر فیلم‌ها نیز با هم متفاوت است، از فیلم‌های درام گرفته تا علمی-تخیلی و اکشن. بدون در نظر گرفتن فیلم‌های اولیه او همچون فیلم روابط خطرناک محصول ۱۹۸۸، شاید بتوان گفت وی با فیلم پالپ فیکشن به شهرت رسید.

این فیلم اثری از کارگردان مشهور هالیوود، کویینتین تارانتینو بود که بخاطر بازی در این فیلم اوما تورمن نامزد دریافت جایزه اسکار و بفتا و برنده جایزه گلدن گلوب شد. از دیگر فیلم‌های وی در دهه ۱۹۹۰ می‌توان به بتمن و رابین، بینوایان و گاتاکا اشاره نمود.

نام اوما تورمن بار دیگر بخاطر بازی در فیلم بیل را بکش (۲۰۰۳/۲۰۰۴) که این فیلم نیز اثری از کویینتین تارانتینو بود، بر سر زبان‌ها افتاد و بخاطر نقشش در این فیلم نامزد دریافت دو جایزه گولدن گلوب شد.

به گفته پشت‌کوهی، شخصیتی که اما تورمن به صورت تصویری نقش آن را ایفا خواهد کرد، حضوری پُر رنگ و محوری در کار خواهد داشت. این کارگردان افزود: «به واسطه یک دوست مشترک، با اما تورمن تماس گرفته‌ایم تا براساس متن، تصاویری اختصاصی را برای ما ضبط و ارسال کند. در غیر این‌صورت، از تصاویر آرشیوی بازی‌های سینمایی او استفاده خواهیم کرد.» در حال حاضر، امین میری،‌ مجید کشاورز، بهنام پانیزه و اما تورمن، بازیگران «کمدی الهی؛ جلد برزخ» هستند.

دیگر عوامل این اجرا عبارتند از گاتا عابدی (مشاور شخصیت‌شناسی آرکی‌تایپی)، حسن جودکی (مجری طرح)، الهه برادران (دستیار و برنامه‌ریز)، مرجان پورمحمودی (منشی صحنه)، ابراهیم پشت‌کوهی (طراح صحنه و نور)، مقدی شاهمیریان (طراح لباس)، بهرنگ عباس‌پور (آهنگساز)، فرآواز فروردین (خواننده)، الهه حاجی‌زاده و احمدرضا حجارزاده (مدیر روابط‌عمومی و امور رسانه) و ساناز دریایی (عکاس و طراح پوستر). ابراهیم پشت‌کوهی پیش از این نمایش «کمدی الهی؛ جلد دوزخ» را در سالن موزیکاتئاتر باکو (آذربایجان) روی صحنه برده بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها